Home » Artikelen » 6. Slecht kunnen doorslapen, wakker liggen en de werking van de meridianen

P.S. Help je mee de MIR-Methode te verspreiden? Je doet me een groot plezier als je dit artikel wilt doorsturen naar anderen! Plaats gerust dit artikel op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant of hierboven! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: https://www.mirmethode.nl Bekijk daar de video en ook de uitgebreide instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning!

Hoe meer je leert, hoe gezonder je wordt!
Wil je meer achtergrondinformatie en extra krachtige MIR-Methode technieken leren? Meld je dan aan voor de Be the MIRror website. Daarop staan meer dan 90 video's, waarmee je jezelf de rest van je leven kunt begeleiden, wat je ook overkomt! Door lid te worden, draag je bovendien bij aan het wereldwijd verspreiden van de MIR-Methode. Dankjewel daarvoor!
Klik hier voor meer informatie.
Mireille Mettes

Reacties

6. Slecht kunnen doorslapen, wakker liggen en de werking van de meridianen — 139 reacties

  1. Beste Mireille,
    In vorige berichten heb ik al vermeld dat ik nog.3maanden de mir methode toepas.
    Hoewel ik er overdag geen last van ondervindt ben ik een zeer slechte slaper, slaap heel moeilijk in en ben dan na zo’n twee uurtjes al weer wakker dat is zo rond een uur of 3 4 levermeridiaan/longmeridiaan en daarna is het “tobben ” met slapen.
    Wonderlijk blijft dat ik er overdag geen last van heb!
    Ik doe overdag al 2x de MIR-Methode, moet ik dat dan tijdens het wakker liggen nogmaals doen?
    Ik ben een controlefreak en denk wel eens dat ik niet slaap omdat ik dan de controle over wat er gebeurt kwijt ben.
    Vreemd he!
    Met lieve groet, An

    • Beste An,
      Wat fijn dat je er overdags geen last van hebt! Kijk eens naar de emoties bij de lever- en longmeridiaan. Kun je daar iets mee? Als je die emoties oplost (met en zonder de MIR-Methode), dan kan het zijn dat je in die uren weer gewoon doorslaapt. En ja, als je toch wakker ligt, kun je prima even de MIR-Methode doen. Wat je als laatste schrijft over ‘controlefreak’ zijn, zou best weleens de echte oorzaak kunnen zijn van je slaapproblemen! Gelukkig wordt behoefte aan controle ook aangepakt via de MIR-Methode, onder andere via de dikke darmmeridiaan, dus via stap 4 ‘meridianen zuiveren’.
      Veel geluk en toenemende heerlijke slaap gewenst!
      Groetjes, Mireille

  2. Dag Mireille,

    ik ben na ruim twee maanden de stappen te hebben gedaan( eerst stap 5 en 7 twee weken) daarna alles nu een tijdje zonder de dagelijkse momenten. Ik begon het te vergeten.
    Nu las ik dat je je onderwerp honger was werd er nieuwsgierig naar.

    Ik ben nog bezig met mijn eetbuiproblemen te aanvaarden en los te laten en heb het gevoel dat ik door de MIR methode te doen een week of vier geleden gestuit ben op de dieet- therapeut waar ik nu mee werk.
    Ik heb haar trouwens ook verteld over de Mir methode. Ik merk al verschil maar dat was al ingezet ook tijdens het MIRREn: bv wel eens minder drang/zin in mijn avocado chocomousse.

    Een van de beste tips die na een tijdje kreeg was: schrijf AL je klachten op, niet alleen waar je oorspronkelijk voor begon. Dat heb ik gedaan , was best veel. Naast eetbuien en lijnen stond ook het slechte slapen hoog op mijn lijst.
    Ik ben blij je te kunnen vertellen dat ik inmiddels helemaal van de melatonine af ben geraakt. Het ging zo grappig: op een avond dacht ik ..ik wil daar mee stoppen, ik ga afbouwen , ik had er geen zin meer in.En dat is binnen drie weken gelukt; elke week wat minder, van 1 mg naar niks.
    Het slapen gaat steeds beter , al wordt ik nog wel regelmatig om drie uur wakker.
    Ik neem me voor ’s nachts de MIR methode weer te gaan doen. Het geeft zo’n fijn gevoel. Gelijk warmte in de voeten en benen.

    Over missie kan ik ook veel vertellen maar dat een andere keer

    Veel dank voor de nieuwsbrief vandaag en alles verder ook.

    Hartelijke groet,
    Annemarie

  3. Doordat ik veel nachtdiensten draai is mijn slaapritme uit balans, voorheen was het dat ik pas 3/4 uur in de nacht in slaap viel maar nu val ik rond 1/1.30 in slaap om na 1,5/2 uur wakker te worden en weer uren niet kan slapen..meestal val ik tegen 7/8 uur weer in slaap! Waar kan dit aan liggen, collega’s hebben dit probleem niet. Ik ervaar geen stress momenteel en lig ook niet te piekeren.
    Groet, Esra

    • Beste Esra,
      Zo’n verandering van slaappatroon kan vele oorzaken hebben. Zelfs dat je onbewust je werk zou willen veranderen. Zou je je vraag willen stellen aan een MIR-Methode begeleider? Dan kan zij het voor je uittesten met spiertesten. Dankjewel! Groetjes, Mireille

  4. ik val al om 8 uur s avonds in slaap ga dan ook naar bed maar iedere nacht tussen 00.30 en 1.00 ben ik klaarwakker en ga naar onder tv kijken of poetsen inmiddels want dit duurt nu al 8 weken , dat ik niet meer slaap s nachts…..

    • Beste Sandra,
      Is het voor jou mogelijk om dan om 00.30 uur in bed te blijven liggen en de 9 stappen te doen? Net zolang tot de slaap weer komt?
      Sterkte!
      Groetjes, Mireille

    • Beste Mireille
      Ik Mir al een maand of drie dagelijks (s morgens voor ik opsta en s avonds voor ik ga slapen) en zie niet echt verbeteringen maar ik blijf (dapper :-)) volhouden!
      Mijn hoofdprobleem, als ik het zo kan stellen, is dat ik heel slecht slaap.
      Zowel het inslapen als het doorslapen, soms slaap ik een ganse nacht niet.
      Het is niet dat ik pieker, het is eerder mijn hoofd dat geen rust vindt en dan mij maar bestookt met allerlei onbenulligheden en abstracte zaken…
      Soms is het ook zo dat ik niet echt ‘denk’ maar gewoon absoluut de slaap niet kan vatten!
      Heel eerlijk beïnvloedt dit mijn leven in grote maten omdat ik overdag snel moe ben en mijn hele lijf pijn doet.
      Heeft u tips hoe ik dit nog beter kan aanpakken?
      Alvast dank je wel!
      Groetjes
      Kristien

      • Beste Kristien,
        Je zou het beste een keer naar een MIR-Methode begeleider kunnen gaan om de oorzaak van de slaapproblemen aan te pakken, want dit ondermijnt alles voor je.
        Sterkte!
        Groetjes, Mireille

  5. De laatste tijd kan ik slecht inslapen, deze nacht heb ik naar mijn gevoel helemaal niet geslapen, vaak slaap ik de dag daarop weer redelijk, maar heb het de laatste tijd wel steeds vaker, denk eraan geen computerspelletjes meer te doen voor het slapen gaan.

    • Beste Elles,
      Ja, als je het computeren kunt laten minimaal 1 uur voor het slapen gaan, word je melatonine-aanmaak verstoord. Die wordt alleen aangemaakt als het donker is. Lees daarover ook hier in het artikel over slecht in slaap vallen. Ik hoop voor je dat het snel effect heeft! Slaap lekker!
      Groetjes, Mireille

  6. ik slaap slecht omdat mijn ouders en de minnaressen van mijn vader veel problemen hebben ze zien mij als hun moeder en maatschappelojke werkster en mijn man zien ze als hun vader en psychiater terwijl we dit niet zijn en komen geregeld ’s nachts hun problemen vertellen waardoor we steeds slechter slapen en veel duizelig zijn van de slaap
    mijn ouders zijn narcisten en kunnen niks zelfstandig

    • Beste patriciagerard,
      Verdiep je in de materie van narcisten. Voor zover ik het weet is het belangrijk dat je hulp zoekt en afstand gaat creëren tussen jou en je ouders.
      Veel sterkte!
      Groetjes, Mireille

    • Narcisten moet je geen energie insteken en je aan onttrekken; ook als het je ouders zíjn! Zij zuigen je energie uit je en laten je niet met rust. na afstand nemen kunnen zij dit nog heel lang volhouden. De truc is geen reacties en geen emoties te tonen; daar ‘leven’ ze nl op.

  7. Beste Mireille,

    Ik heb een burn-out of depressie gehad en was door behandeling van een paranormale genezer veel beter op emotioneel vlak. Maar lichamelijk nog moe en dat komt omdat ik al jaren geen enkele nacht kon doorslapen. Nu had ik laatst weer een nacht dat ik niet kon slapen en heb toen een engelenkaart getrokken. Die zegde me dat ik moest schrijven wat er doorkwam. Ineens kreeg ik door dat ik de MIR-Methode moest toepassen en wel gedurende 7 weken. Ik heb het nu al 2 weken gedaan en heb inmiddels een blaasontsteking en ben doodop. Ik word ook elke nacht om 4 uur wakker. Is dit normale reactie op de MIR-Methode? Ik slaap dan ook niet meer in soms. Moet ik even pauzeren?

    vriendelijke groet,
    Maria

    • Beste Maria,
      Je lichaam gaat aan de slag en ontstekingen zijn gezonde reacties van een lichaam. Dat is een manier om iets uit te zuiveren. Lees ook ‘Ontstekingen zijn uitstekend’. Gaat het ondertussen weer wat beter met je? Om 4 uur wakker worden, heeft te maken met je Longmeridiaan. Misschien oud verdriet dat je aan het verwerken bent? En nee, pauzeren hoef je niet. Ga gerust door! Je lichaam reageert er prima op!
      Veel sterkte!
      Groetjes, Mireille

  8. Een vriend van mij heeft altijd in ploegen gewerkt. Nu heeft hij al 4 jaar geen werk meer, maar hij blijft slaapproblemen houden. Hij kon vroeger ook nooit slapen, alleen een beetje doezelen.
    Hij wil graag slaaptabletten, maar die krijgt hij niet meer. Ze deden nl. niks voor hem ook als hij er meer tegelijk innam.
    Wat kan hij doen?

    • Beste Lia,
      Zou je hem willen vragen of hij de MIR-Methode vier weken wil proberen? En als hij kan, zou hij een keer een consult bij een MIR-Methode begeleider kunnen afspreken om de oorzaken van de slaapproblemen uit te zoeken.
      Groetjes, Mireille Mettes

  9. Als je moeilijk kunt inslapen of ’s nachts wakker ligt, kan je dan ook de EHBO-MIR-methode doen?
    Ik ben zeer benieuwd!

    Groetjes, Marijke

    • Beste Marijke,
      Je kunt het proberen, maar ik verwacht dat de rustige 9 stappen dan effectiever zijn.
      Groetjes en heerlijke slaap gewenst!
      Mireille

  10. doe al twee jaar de MIR-Methode nu even een paar weken niet. Mijn slaapproblemen hebben te maken met doorslapen. Ik slaap binnen 10 minuten maar wordt geregeld wakker tussen 1 en drie uur . ik heb aangeraden gekregen om celzouten te gaan gebruiken en ik slaap de hele nacht door. De MIR-Methode hielp mij hier onvoldoende in.Soms moet je gewoon zoeken wat voor jouw werkt.

    • Beste Hanneke,
      Goed dat je verder hebt gezocht. De MIR-Methode werkt aan de oorzaken van klachten, maar dat kan soms lang duren. Ben blij voor je dat de celzouten je helpen!
      Groetjes, Mireille

  11. Ik heb 2 jaar lang last gehad van paniekaanvallen tussen 2 en 3u ’s nachts : hartritmestoornissen, rare tintelingen in linkerarm, ongewoon gejaagd gevoel, soms zag ik met de ogen open enkel een wit licht, soms allemaal trillende zwarte stipjes… Pas na 2 jaar is ontdekt dat ik stralingsgevoelig ben en de straling mij in een vecht-vlucht modus bracht alsook mijn melatonine volledig deed verdwijnen. Cellen zien die straling blijkbaar als lichtdeeltjes (fotonen) die hen bombarderen. Na het saneren van mijn slaapplaats : vervangen van electrische lattenbodem door een gewone, vervanging wekkerradio door een wekker op batterijen, vervangen van wifi door bedraaad internet, vervangen van dect door een telefoon met draad, verwijderen gsm’s, tablets, spaarlampen en dimmers… vind ik opnieuw rust en zijn alle nare symptomen ’s nachts weg. Vele mensen die ik erover aangesproken heb, slapen veel beter nu alle elektrosmog uit hun slaapkamer geweerd is, evenals huilbabies die weer slapen na verwijderen van de straling van o.a. hun dect-babyfoon!
    Ik zou zeggen, blijven MIRREN, maar probeer ook eens alles uit te zetten en te zien wat het met u doet, zo is het MIRREN niet langer dwijlen met de kraan open 😉

  12. Beste Mireille,
    Ook voor mij is het niet kunnen doorslapen een punt.
    Er worden tijdsperioden met corresponderende organen genoemd.
    In de Jin Shin Jyutsu heeft elke vinger verbinding met organen.
    Als ik het goed heb.
    De duim : maag, pancreas, milt
    Wijsvinger : blaas, nieren
    Middelvinger: lever, galblaas
    Ringvinger: longen, dikkedarm
    Pink: hart en dunne darm

    Tussen 1 en 3 uur s nachts betreft het de lever en galblaas, derhalve de middelvinger.
    Bij MIR ren in de nacht / In bed zou dus het aaien van die bewuste vinger adequaat kunnen zijn.

    Als mijn opsomming niet juist is corrigeer het aub.

    Hartelijk dank voor alle informatie, steeds weer en meer.

    • Beste Bert,
      Ja, de Jin Shin Jyutsu is daarvoor heel interessant! Ik weet niet precies alle vingers uit mijn hoofd, maar ik heb wel veel plezier met de Engelstalige video’s van deze mevrouw, gewoon omdat ze zo vrolijk is en grappig. De link gaat naar de video over de middelvinger, inderdaad voor de lever en galblaas. Ik hoor graag hoe het ’s nachts minder je bevalt!
      En dankjewel voor je interesse in mijn informatie!
      Groetjes, Mireille

  13. Vraagje ,kan je malende gedachten ook stoppen met mirmethode. .hoor graag van jullie.

    • Beste Sylvia,
      Ja, dat kan ook. Meestal helpt het om gewoon de 9 stappen te doen, terwijl je de ene hand op je voorhoofd legt. Dan met andere hand over 1e hand aaien, terwijl je de 9 stappen doet. Als na 9 stappen het malen opnieuw begint, dan gewoon de 9 stappen weer doen. Het helpt ook om voordat je daaraan begint, eerst alle zorgen op een papiertje te schrijven. En te beseffen dat je er ’s nachts in bed niet zoveel invloed op hebt. Succes!
      Groetjes, Mireille

  14. Ik word al jaren elke nacht wakker tussen 3 en 5, telkens met hartkloppingen, een echte paniekaanval, zweten….Ik heb wel veel zorgen momenteel (over mijn kinderen zoals ik eerder al zei) en ’s nachts lijkt alles natuurlijk veel erger. Ik zou dus deze methode kunnen toepassen maar ik heb geen zin om ervoor op te staan en ik wil mijn man niet wakker maken. Kan het ook in gedachten ?

    • Beste Lydia,
      Ja, ’s nachts lijken alle zorgen vele malen groter dan overdags. Hoe dat komt, weet ik niet goed. Misschien omdat we onszelf dan minder makkelijk kunnen sussen door afleiding? Ik zal dat nog eens onderzoeken, want vind het zelf ook een heel apart verschijnsel. Ja, je kunt de MIR-Methode gewoon in gedachten doen. Hoef je ook niet op te staan. Lees hier meer over bij vraag 3 van de veel gestelde vragen.
      Hoop dat je onrust ’s nachts weer minder mag worden!
      Groetjes, Mireille