Home » Artikelen » 102. Twee oorzaken en 3 tips voor als brood je tegen gaat staan

P.S. Help je mee de MIR-Methode te verspreiden? Je doet me een groot plezier als je dit artikel wilt doorsturen naar anderen! Plaats gerust dit artikel op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant of hierboven! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: https://www.mirmethode.nl Bekijk daar de video en ook de uitgebreide instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning!

Hoe meer je leert, hoe gezonder je wordt!
Wil je meer achtergrondinformatie en extra krachtige MIR-Methode technieken leren? Meld je dan aan voor de Be the MIRror website. Daarop staan meer dan 90 video's, waarmee je jezelf de rest van je leven kunt begeleiden, wat je ook overkomt! Door lid te worden, draag je bovendien bij aan het wereldwijd verspreiden van de MIR-Methode. Dankjewel daarvoor!
Klik hier voor meer informatie.
Mireille Mettes

Reacties

102. Twee oorzaken en 3 tips voor als brood je tegen gaat staan — 81 reacties

  1. Brood wordt volgens mij gewoon gebruikt omdat het een makkelijk en snel product is dat je klaar maakt om mee te nemen. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat het eten van warm eten ’s middags mij beter doet voelen, ’s avonds hoef ik dan helemaal niet veel meer te eten. Moet eerlijk bekennen dat ik 2 keer warm eten niet erg vindt 😉
    Zelf laatst wraps gemaakt als lunch, met zalm erop of een gebakken eitje, kruidenkaas, sla. Was erg lekker, maar is niet echt erg goedkoop 😉 Het voelde tevens beter aan als brood.
    Merk dat ik steeds beter voel wat bepaalde producten voor effect hebben op mn lichaam, en op mn denken. Echt interessant!

  2. Ik eet al ruim 2 jaar geen graanprodukten meer, nooit meer een hongerdip gehad. En je gaat automatisch veel meer groente en andere natuurlijke produkten eten. Twee vliegen in één klap. En ook geen enkele keer het brood gemist, terwijl ik er wel hele dagen op had kunnen leven. Broodbuikboek is een echte aanrader.

  3. dag Mireille, zo’n twee maanden geleden merkte ik steeds vaker het brood te laten staan zonder daar problemen mee te hebben of me af te vragen waarom.Verbaasd was ik wel dat de boterham waarvoor je me ’s nachts kon wakker maken: brood met ei, augurk en dik mayonaise, mij niet meer zo lekker smaakte. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld was kwam ik thuis met een pak knackebrood – nooit eerder vrijwillig gekocht. Wat me achteraf het meest verwondert dat is dat ik er geen enkel probleem mee leek te hebben het brood van mijn menu te schrappen.Ja, zelfs de vriezer af te sluiten waarin ik altijd het brood bewaarde. Die paar bevroren pizza’s hoefden van mij ook niet meer.
    En dan komt uw mail over het tegenzin krijgen in brood. Het kwartje valt!
    Ik blijf trouw doorgaan tweemaal daags met de MIR-Methode.Het bewijs is geleverd. Wie weet gaat de jarenlange psoriasis op mijn pink ook op de vlucht.
    Dank u wel, Mireille. Zo’n groot wonder, zo begrijpelijk en eenvoudig toe te passen

    • Beste Ada,
      Nou, dan krijg je nog een verrassing, want morgen plaats ik een nieuw artikel en dit keer gaat het over een van de grootste oorzaken van psoriasis!
      Laat je het me weten hoe het met de psoriasis gaat?
      Groetjes! Mireille

      • Hallo Ada en Mireille, dit te lezen, nu wil ik ook graag iets over mijzelf vertellen en wat de MIR- methode voor mij doet.
        Op allerlei aspecten gaat het beter met me.
        Mij ging op een gegeven moment brood wat tegenstaan. Ik ging s’ ochtends yoghurt eten met havermoutvlokken en klein rood fruit en gebroken lijnzaad. Het gaat prima, heerlijk. En tussen de middag nog 2 boterhammen met wat rauwkost.
        Minder brood bevalt prima. En nu over de psoreasis, ik ben stomverbaasd dat er verband zou zijn tussen deze auto imuunziekte en het eten van brood??
        Toeval bestaat niet, wordt wel eens gezegd. Dat ik dit juist nu lees, voor mij zo aktueel.
        Ik heb psoreasis aan mij onderbenen en probeer genezing te bewerkstelligen , ook met de MIR- methode.
        Ik doe nu ongeveer 2 maanden de MIR- methode én van alles gaat beter, zelfvertrouwen, concentratie, eetpatroon e.d.
        Psoreasis is nu rustiger, maar nog niet over. Ik blijf vertrouwen houden.
        Mijn vraag is nu , Mireille, waar ik kan lezen over de oorzaken van psoreasis, zoals je belooft, “ de volgende dag “ te schrijven.
        Ik ben heel benieuwd.
        Dank voor de vele goede info. Die je geeft, ik ben er bijzonder enthousiast en geïnspireerd door.

          • Dank je Mireille, voor je snelle reactie. Fijn!
            En het klopt wat je schrijft over verdriet. Mijn bewustzijn wordt daar weer groter door.Door me meer en meer te uiten lossen blokkades op en voel ik me blijer en positiever. ook moediger en creatiever. Kleine stappen, echter de energie stroomt weer.
            De MIR- methode ondersteunt me daarbij.
            Hartelijk dank hoor, veel liefs,

    • Ik eet wel brood en veel koolhydraten, volg een eetmethode van weinig vet en veel koolhydraten maar dan wel de volwaardige en niet de geraffineerde . Mensen over de hele wereld leven op koolhydraten, lees “The China Study“. Ik ben het niet eens met dat broodbuikboek, hanteer
      de stelling, dat wie een boek schrijft over gezond eten en afvallen zelf ook slank moet zijn en ik vind de schrijver van dit boek niet echt slank en zelf een te dikke buik hebben. Mijn maaltijden bestaan uit koolhydraten, groente, wat fruit, linzen en bonen en wat noten en zaden en dat voelt fantastisch. Ik kan ook aanraden de film Fiorks over Knives aan

  4. Hallo Mireille,

    Ter aanvulling op bovenstaande opmerkingen – waar ik heel blij mee ben – deel ik de lezers graag de bevindingen van Ir. Ralph Moorman. Hij studeerde in Wageningen levensmiddelentechnologie, is nu werkzaam als lifestyle- en voedingscoach. Van zijn hand verschenen de boeken ‘de Hormoonfactor’, ‘het Hormoonbalansdieet’ (wat ik bij Eko Plaza indertijd kocht) en ‘de boodschappencoach’.
    Hij schrijft over tarwe: “Eet geen tarweproducten! Een van de opvallendste elementen van het hormoonbalansdieet is de afwezigheid van tarwe. Dus geen brood, deeg- en pastaproducten. Tarwe bevat namelijk gluten, een eiwit waar veel mensen een intolerantie tegen hebben opgebouwd en dat dan de darmwerking aantast. Dan kan tarwe nog een candidainfectie verergeren. Last but not least verstoort het fytinezuur in tarwe de opname van een aantal mineralen uit de voeding.(waar Guus ook al op wees!). Al deze zaken brengen op hun beurt de hormonale balans in gevaar. Tarwe zit natuurlijk ook in brood, dat daarnaast meer onwelkome stoffen bevat: transvetten, het kankerverwekkende acrylamide in de korst en (vaak) broodverbeteraars die bijwerkingen kunnen geven. Genoeg redenen om geen brood meer te eten. Glutenvrij brood bevat gebrande suiker, waardoor ik dit ook afraad. Let op: speltbrood bevat gluten en is dus ook ongeschikt. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven.
    Teff is een glutenvrije graansoort met goede eigenschappen. Het doet de bloedsuikerspiegel maar langzaam stijgen, bevat veel calcium en goed opneembaar ijzer – ideaal voor vegetariërs en ouderen. Bovendien bevat het in tegenstelling tot tarwe geen fytinezuur, een stof die de opname van mineralen als zink en ijzer verstoort. Teff is bijna net zo goed te verwerken als tarwe.” Einde citaten.
    Beste lezers, blijf wakker en doorvoel wanneer jouw body geen tarwe meer wil opnemen. Alles heeft zo zijn eigen tijd. De MIR-Methode houdt ons gelukkig WAKKER en bewust van lichaamssignalen, wil helen. Blijf delen!!!

    Groetjes, Rieta

    • Beste Rieta , ik ben zeer geinteresseerd geraakt i Teff , na je bericht daarover . Maar ik weet niet hoe ik eraan kan komen ,
      Groetjes Annemarie

  5. Beste Mireille,

    Deze reactie gaat niet over brood, ik hoop dat die er toch even tussendoor kan.
    Hoe kan ik meedoen met het financieel steunen ? Ik herinner me wel een bericht hierover maar bewaar niet altijd alles. Nu heb ik geen banknummer van je, terwijl ik het echt heel bijzonder vind wat je allemaal belangeloos aanreikt.

    groet van jet

    • Beste Jet,

      Dankjewel alvast, wat fijn! Je kunt doneren via de home page. Daar staat in de rechter balk het woord ‘Donaties’. Je kunt het ook terug vinden in artikel 100. ‘Help, de MIR-Methode groeit uit z’n voegen (jasje).’

      De donaties hebben ons geholpen om geld bij elkaar te krijgen om het Engelse boek te laten drukken. We hebben onze vertaalster gevraagd het af te ronden en we verwachten het eind juli te kunnen laten drukken. Ondertussen komt mijn nieuwe boek nog uit, die vooral over stap 9 zal gaan. Dus de donaties zijn ontzettend welkom!

      Groetjes, Mireille

  6. Jammer dat je het “haren in brood” artikel erbij haalt. Het is pertinent niet waar dat er haren in brood verwerkt worden. Of je L-cysteine nu uit haren of veren haalt, uiteindelijk is het echt alleen nog een aminozuur. Dat doet overigens niets af aan de smaakbeleving – over smaak valt niet te twisten.
    Mensen die heel weinig brood eten of helemaal niet meer, doen er verstandig aan om te kijken of ze wel genoeg jodium binnenkrijgen om andere lichamelijke problemen te voorkomen!

    • Beste Elske,
      Ja, de haren of veren die ervoor gebruikt worden, vind je uiteindelijk niet terug in het brood. Ik vind het wel zorgelijk dat de haren of veren eerst omgezet worden in aminozuren met behulp van zoutzuur. En dat het deeg daardoor ‘taaier’ wordt zodat het zijn structuur beter behoudt. Het maakt dat brood meer gummi wordt en in mijn ogen minder goed te verteren is. Ik vond het ook wel tekenend dat aan het eind van de documentaire (heb je het bekeken?) de bakker zelf de hap brood weer gauw uit z’n mond haalt.
      Dankjewel voor de aanvulling over jodium!
      Groetjes, Mireille

  7. Zo herkenbaar allemaal en hoe je met de MIR methode daar steeds bewuster van wordt, maar vooral keuzes gaat maken zonder “schuld gevoel”, maar gewoon omdat het je gelukkiger maakt…een boekentip rond dit thema, wat mij helpt om de dagelijkse kost gemakkelijk, gezellig en gezonder te maken, “PUUR eten dat je gelukkig maakt” van Pascale Naessens… Een boek vol makkelijke tips, recepten, en inspiraties zonder het gevoel dat je iets moet laten, eerder rijker wordt, nl je eigen gezondheid… En samen met de MIR-Methode wordt het leven dan alleen maar leuker….

  8. Hoi Mireille,
    Ik laat ook deels mijn brood staan of eet biologisch brood. Toch ben ik wel eens bang dat ik een jodiumtekort krijg. In biologisch brood wordt zeezout gebruikt en in gewoon brood bakkerszout, waar wel jodium in zit. Hoe kun je voorkomen dat je jodiumtekort krijgt ?
    Groetjes, Inkie

    • Beste Inkie,
      Het belangrijkste is dat je onderzoekt waar jodium in zit en of je dat in je overige voeding hebt zitten. Je schildklier ‘hamstert’ jodium, dus hoef je het niet elke dag op je menu te hebben staan. Het zit in vis en schaaldieren en in kelp. En sommige mensen beweren dat het zelfs in zeelucht zit!
      Op je gezondheid!
      Groetjes, Mireille

      • In Keltisch zeezout zitten wel 84 mineralen, waaronder jodium. Een halve theelepel van dit zout en je zit aan je adh voor wat betreft jodium. Ook norivellen en idd schaal en schelpdieren bevatten jodium. Vette vis iets minder dan de andere vissoorten.

  9. Hoi Mireille,

    Ik wil graag 2 boeken aanbevelen. Het eerste boek, “De mooie voedselmachine” van Giulia Enders, gaat over de werking van onze darmen. Het tweede boek : “Voedselzandloper” van Kris Verbugh gaat over gezond eten. Beide boeken zijn door artsen geschreven en geven veel inzicht over de gevolgen van ons voedsel en suggesties voor gezondere keuzes. Zeer leerzaam en nuttig!

    Met vriendelijke groet

    • Beste Rinske,
      Ja, dankjewel! Het zijn fantastische boeken waar we enorm veel van kunnen leren voor onze eigen gezondheid. En heerlijk duidelijk geschreven.
      Dankjewel!
      Groetjes, Mireille

  10. Hallo Mireille,
    Ja de MIR-Methode. Het klinkt als te mooi om waar te zijn maar dat is het niet. Ik heb het zeker 3 maanden gedaan en had er verbluffende resultaten door. Ik stond er ook niet zo vreemd tegenover omdat ik al bekend was met Touch For Health en door die behandelingen al bijzondere ervaringen had meegemaakt zowel lichamelijk als psychisch. Nadat ik de MIR-Methode zo’n 3 maanden had gedaan merkte ik dat ik van de slijmbeursontsteking in m’n bovenarm af was. Had dat al een paar jaar! Ook psychisch is er het nodige los gekomen en heb ik dingen uit het verleden los kunnen laten. Wat brood eten betreft, daar ben ik mee gestopt na het lezen van de Voedselzandloper en omdat brood bij mij slecht viel. Als ik brood eet dan blijft het als het ware in m’n maag ‘plakken’ in elk geval heb ik dan nooit meer honger en dat is niet omdat ik dan zo veel eet maar ik kan het kennelijk niet goed verteren. Daar komt nog bij dat ik het tegenwoordige brood meer op luchtige kauwgom vind lijken. Je kijkt er bijna doorheen en het veert als elastiek.
    Veel mensen vinden het moeilijk om brood helemaal weg te laten uit hun dieet want wat eet je dan?
    En het is zo simpel… ’s Morgens havermout gekookt met sojamelk en een hand rozijnen er in.
    Dan ’s middags een warme maaltijd en ’s avonds eet ik soep en een salade of groente en vis. Je kunt deze twee maaltijden natuurlijk ook verwisselen.
    Helemaal verrukkelijk. En inderdaad ben ik een paar kilo afgevallen ook nog. Eerlijk gezegd houd ik me niet strikt aan de Voedselzandloper want ik eet nog wel aardappels en pasta maar brood hoef ik echt niet meer.
    Ik hoop dat meer mensen hier iets aan hebben, brood is echt heel gemakkelijk weg te laten hoor. En nog heel veel succes met het voortzetten en verspreiden van de MIR-Methode!

  11. Hallo sinds 2003 gluten allergie nu ik alleen gluten vrij brood en alles gluten vrij eet heb ik meer energie gekregen ,hier bij doe ik MIR-Methode ,voel mij goed hier bij .Dank je wel, wat een mooie mailtjes en ervaringen van al deze mensen lieve groetjes van Loeske

    • In glutenvrij brood zit heel veel maïsmeel wat weer heel vaak genetisch gemanipuleerd is…..

  12. Hallo, het eerste wat ik merkte toen ik een aantal weken aan het Mirren was was dat ik heel makkelijk brood kon laten staan en tot mijn eigen verbazing ‘ s morgens de tijd nam en nog steeds neem om fruit te maken. Ook al meer ik nu maar af en toe mijn fruit ontbijt en meestal s middags een salade met lekker dingen erin hou ik nog steeds vol!
    Had ik echt niet gedacht. En als ik zin heb neem ik een broodjje of een boterham. Zo heb ik een goed evenwicht gevonden waar ik me lekker fit bij voel.

    Groetjes Els

  13. Ik merk niets van een weerzin tegen brood, maar koop het dan ook bij de warme bakker.
    Zwitsers desembrood of spelt/biologisch. Sinds kort zijn alle E- nrs. geschrapt, fantastisch vind ik dat.
    An van der Ree

  14. twee jaar bezig met de MIR en inderdaad: vorig jaar rond deze tijd had ik ineens geen zin meer in brood. Na een korte koortsaanval, dat wel. Ik merkte meteen verschil, veel minder eetbuien als gevolg van een schommelende bloedsuikerspiegel.
    In de periode ervoor was er al verandering, en ging ik steeds vaker zelf bakken in plaats van uit de winkel te halen.
    Ben het afgelopen jaar heel streng geweest met tarwe, het kwam mijn dieet niet meer in. Ben er niet door afgevallen maar ook niet meer kilo´s aangekomen in de winter, en dat was eerder wel.
    Inmiddels eet ik af en toe wel weer eens brood, of tarwe, als ik er echt heel veel zin in heb. Dat beschouw ik dan maar als een vorm van balans 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!

P.S. Je reactie zal niet meteen zichtbaar zijn op de website, omdat die eerst door ons gelezen wordt. Soms kan dat even duren wanneer we veel reacties ontvangen. Hartelijke groeten, Team MIR-Methode.