174. Vijf oorzaken van vage schouderklachten.

schouderklachten

Je doet je jas aan en voelt een pijnscheut door je schouder. Haren kammen doe je steeds vaker met je andere hand. Je rijdt auto en steeds vaker houd je je ene hand laag op het stuur. Bovenaan het stuur doet teveel pijn. Je komt van kantoor en je schouder voelt wat stijfjes. Wakker worden met een ‘verkreukelde’ schouder. Pas als je beweegt, komt je schouder op gang. Het zijn allemaal aanwijzingen dat er iets aan de hand is met je schouder.

Schouderklachten? Remmen!

Als je je hierin herkent, heb je grote kans dat er al iets aan de hand is. De meeste mensen kiezen ervoor om dan door te gaan met hun klachten. Want ‘zo erg is het niet’ of ‘gaat wel weer over’. En ze lopen ermee door. MIS! Je lichaam doet z’n uiterste best om jou iets duidelijk te maken en jij negeert het. Wat je lichaam dan alleen maar kan doen, is de klachten duidelijker maken: meer pijn, meer doofheid, meer tintelingen. Slijmbeursontsteking, frozen shoulder. Net zolang tot het een naam heeft. En net zolang totdat jij er eindelijk aandacht aan gaat besteden: oftewel: neem elke klacht, hoe zacht het ook is, heel serieus!

Vage schouderklachten

Het lastige hierin is, dat artsen niet veel kunnen betekenen als de oorzaak van je schouderklachten onduidelijk is. Of als je klachten niet erg genoeg zijn. Bij vage schouderklachten krijg je advies om uit te rusten, maar vooral ook te blijven bewegen en zo nodig pijnstillers in te nemen. Artsen kunnen pas wat voor je doen als de klachten ernstig zijn of als de oorzaak heel duidelijk is, zoals bij een ongeval of blessure.

Oorzaken van vage schouderklachten

Als je zelf wilt achterhalen wat de oorzaken van je schouderklachten kunnen zijn, lees dan eens de volgende mogelijkheden. Wie weet herken je er iets in, en kun je zelf al maatregelen nemen.

1. Je schouders overbelasten
Je hebt een werk- of woonsituatie waarbij je heel vaak dezelfde bewegingen maakt met je arm. Denk aan het werk van een kassière: te vaak te lang achter elkaar producten scannen. Of te lang met de muis achter de computer werken. Of teveel te vaak kleine kinderen optillen. Denk aan begeleidsters in een peuteropvang. Doe je dit soort bewegingen te vaak, dan gaan je spieren om rust vragen. Ze willen pauze, even kunnen ontspannen voordat ze weer aangespannen worden.

2. Jezelf teveel belasten
Wat een veel voorkomende oorzaak van schouderklachten is, is dat je teveel tilt. Letterlijk: dozen sjouwen bij een verhuizing, maar ook figuurlijk. Je neemt meer op je schouders dan je op je schouders hoort te nemen. Sommige mensen dragen de verantwoordelijkheid voor een hele familie of een hele school op zich. Zodra je gaat zien, dat elk mens z’n eigen verantwoordelijkheid heeft en dat het echt oké is om touwtjes los te laten, gaan je schouders weer ontspannen. Meestal gebeurt dit wanneer jij omvalt en de touwtjes wel móet loslaten. Je kunt het voorkomen, door nu al te onderzoeken wat jij allemaal doet om alles maar draaiende te houden.

3. Spanningen thuis of op het werk
Dit is misschien wel de hoofdoorzaak van schouderklachten. Je hebt veel spanning in je leven, ofwel op je werk ofwel thuis. En misschien wel allebei. Je lichaam schreeuwt dan om rust en om verandering van de situatie. Als je dat niet actief weet te veranderen, worden je klachten erger totdat je gedwongen wordt om rust te nemen en de veranderingen vanzelf tot stand komen, omdat er ingegrepen moet worden. Dat laatste is waar veel mensen voor kiezen: ze pakken de problemen niet actief aan (omdat ze niet weten waar te beginnen) en wachten onbewust net zolang totdat hun lichaam uitvalt.

4. Herinnering aan een ongeval
En dit is nog een heel bijzondere oorzaak: Je hebt jaren geleden een ongeval gehad. Een valpartij, een aanrijding, wat dan ook. Ik las een verhaal van een vrouw die 7 jaar geleden in haar schouder was gebeten door een hond! De cellen in je schouder herinneren zich die klap nog en willen het verwerken. Willen dat je daar actief aandacht aan besteedt.

5. Je hebt geen schouderklachten!
Dat is raar! Je hebt pijn aan je schouder, maar geen schouderklachten. Klopt! De oorzaak van je schouderklachten, komen namelijk ergens anders vandaan. Mensen met problemen aan de galblaas of aan de galblaasmeridiaan, kunnen schouderpijn voelen. Of bijvoorbeeld vanwege ontsteking van het hartzakje, wat volgens de Chinese geneeskunst alles te maken heeft met een overdaad aan emoties die niet verwerkt zijn. MIR-Methode begeleiders kunnen dit voor je uittesten, artsen kunnen het onderzoeken en ook osteopaten kunnen hier helderheid in geven. Deze laatste groep behandelaars, osteopaten, kunnen aan de spanning in je buikgebied voelen waar de werkelijke oorzaak ligt. Eens per jaar naar een osteopaat, is beslist een aanrader!

Wat te doen bij schouderklachten?

1. Achterhaal de oorzaak! Wat speelt er in jouw leven en pak dat aan! Ga desnoods naar een MIR-Methode begeleider om het te laten uittesten voor je, met behulp van spiertesten.

2. Ontspan! Zoek bewust bezigheden die jou helpen ontspannen. Op de bank liggen, grappige series kijken, zodat je kunt lachen, massage, etc. Word je er bewust van hoe vaak je met aangespannen spieren in bed ligt en ontspan bewust!

3. Als een ongeval of valpartij de oorzaak van je schouderklachten is, dan is de oplossing makkelijk. Denk dan opnieuw aan wat jou overkwam. Zodra je je flarden ervan herinnert, doe je de MIR-Methode. Dat is alles! Je schouder kan dan gaan helen. En neem daarbij rust!

4. Doe de MIR-Methode met je hand op je schouder. Leg je hand op je zere schouder. Doe de MIR-Methode door op die hand (of ergens anders op de blote huid) te aaien. Denk aan je wang, of gewoon vingers langs elkaar laten glijden. Even creatief puzzelen hoe je dat kunt doen! Blijf dit herhalen totdat je schouderklachten over zijn.

En jij? Had jij schouderklachten en ben je er dankzij de MIR-Methode vanaf? Ik hoor het graag! Schrijf het hieronder, dankjewel!

Ik wens je heerlijke ontspannen schouders toe!
Mireille Mettes

P.S. Je doet me een groot plezier als je dit artikel wilt doorsturen naar anderen! Plaats het gerust op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: www.mirmethode.nl  Bekijk daar de video en ook de instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning.


Reacties

174. Vijf oorzaken van vage schouderklachten. — 20 reacties

  1. Ik ben momenteel bij een goeie Cesar therapeut met bovengenoemde klachten. Haar behandeling is ook gericht op stoppen met schrap zetten. Geef je lijf ruimte. Je ademhaling is een goeie graadmeter.

  2. Wederom een prachtig artikel. Uiteraard kunnen er ‘andere’oorzaken zijn die schouderklachten veroorzaken. Je opmerking dat de huisarts meestal rust voorschrijft en verder niet veel kan doen, is terecht. Echter wat een huisarts ook doet is doorverwijzen naar de bewegingsspecialist op het gebied van spieren, pezen, correctie op houdingen etc. ofwel de fysiotherapeut. Deze kan ook veel betekenen in dit proces. Hartelijke groet, Liesbeth

  3. Beste Mireille,
    Ik heb een jaar geleden foto’s laten nemen van mijn schouders en aan beide zijde is er een scheur in de pees. De kans zit erin dat die binnen de 5 jaar afscheurt als ik mij niet laat opereren. Toch door de MIR-Methode te doen heb ik de indruk dat ik minder last heb in mijn schouders. Ik sta ook niet te springen voor een operatie. Zou een gescheurde pees terug kunnen aangroeien ? Ik doe verder de MIR-Methode.
    Groetjes
    Riet

    • Beste Riet,
      In principe is heel het lichaam in staat zichzelf volledig te vernieuwen. Of het daadwerkelijk gaat lukken, is natuurlijk nog afwachten. Ik ben erg blij voor je dat je minder klachten hebt. En het is sowieso belangrijk dat je vooraf aan een eventuele operatie opnieuw foto’s laat maken!
      Veel geluk!
      Groetjes, Mireille

      • Die scheur kan helen met de MIR-Methode ! Is bij mij gelukt 2 jaar geleden …. Tennis weer en alles kan ! De schouder laat me wel mijn grenzen zien …. Soms dus nog wat zeuren !!!! Opereren levert beperking op en dat is ook niet fijn !
        Sterkte er mee ! Gr. José

  4. De shockwave therapie is een perfecte therapie bij slijmbeurs ontstekingen.
    Na een behandeling is de pijn grotendeels weg. Is mijn ervaring.
    Behandelaar opzoeken via google.
    Succes

  5. Lieve Mireille,

    Vasthouden aan iets waar je niet meer aan vast hoeft te houden.
    Wat is dat? Ik heb nog altijd moeite om dat te begrijpen. Hoe herken ik dat.

    Alvast bedankt voor je antwoord.

    • Beste Christel,
      Soms blijven mensen zich naar een baan sleuren, waar ze allang niet meer gelukkig zijn. Dan blijven ze daar aan vasthouden, terwijl dat allang niet meer hoeft. Soms blijven mensen vasthouden aan een overtuiging, terwijl dat allang niet meer hoeft. Bijvoorbeeld: Ik móet voor mijn kinderen zorgen. Terwijl de kinderen al oud genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen. Soms blijven mensen de organisatie van een vrijwilligers-evenement doen, omdat ze bang zijn dat het anders niet goed gebeurt. Als ze het dan loslaten, dus niet meer doen of een andere taak op zich nemen, blijkt vaak dat andere mensen op die lege plek stappen. Vaak mensen die je vooraf niet had bedacht.
      Kun je iets met deze voorbeelden?
      Groetjes, Mireille

      • Mireille, weet je hoe dat komt dat ik de aan mijn hierboven gestelde vraag:(vasthouden aan…wat is dat…) nog altijd moeilijk begrijp?
        Omdat ik, tot enkele maanden geleden, nog altijd dacht dat: leven vanuit het hart betekende:alles doen wat een ander van mij vraagt zelfs al komt mijn hele lijf in opstand!

        • Beste Christel,
          Ja, zo mooi hoe je het beschrijft. Dan is het echt een kwestie van wennen. Je steeds weer bewust worden dat je niet hoeft te doen wat een ander vraagt. Als dat een ingesleten patroon is, vergt het gewoon wat tijd om dat af te leren. Dus gun jezelf daarin ook de tijd. En zie elke keer dat je toch weer voor een ander iets doet, terwijl je het niet wilt, als een leermoment ‘Oh ja, ik doe het weer!’ en het zal dan langzaamaan toch makkelijker gaan worden om ‘nee’ te zeggen.
          Veel geluk alvast!
          Groetjes, Mireille

  6. Mirren is ondertussen een ochtend- en avondritueel geworden. Ik zou het graag toepassen op mijn huisdier, maar ik wil het voor mezelf nog niet opgeven. Hoe combineer ik dit? Alvast bedankt.
    Groetjes.
    Nicole

  7. Mireille bedankt voor dit artikel! Heel herkenbaar en weer op het juiste moment. Schouderklachten spelen de laatste tijd op. Duidelijk overbelast. Thuis en vooral op werk. Gelukkig merk ik dat er al veel veranderd is. Ik sta sterker om voor mezelf op te komen. Nu nog hopen dat ik meer kan gaan loslaten. Ik hoop dat er dan meer ruimte komt voor ontspanning! Nu iets leuks doen!!!
    Fijne dag allemaal met veel wijsheid en ontspanning! Knuffel Net

    • Beste Antoinet,
      Wat mooi dat je dat noemt: nu nog loslaten! Want ook de dikke darmmeridiaan loopt door de schouders. Grote kans dat die meridiaan onder hoogspanning staat doordat je mee vasthoudt aan iets waar je niet meer aan vast hoeft te houden. Je ziet het gelukkig zelf al, dus dat zal vast goed komen!
      Veel plezier met iets leuks doen!
      Groetjes, Mireille

    • Mag MIR lezen voor kinderen, zo ja welke laat je eventueel weg, ik vermoed nog geen ouders loskoppelen onder bepaalde leeftijd

      • Beste Sabine,
        Ja hoor, je kunt de 9 stappen gerust bij kinderen doen. Ook stap 3. Je kunt het aan kinderen uitleggen dat ze niet meer ‘De boosheid van papa hoeven te dragen’ of niet ‘het verdriet van mama in hun hartje hoeven te bewaren’. Kinderen begrijpen dat goed. Het gaat ook om het loskoppelen van andere mannen en vrouwen, zoals bijvoorbeeld de schooljuf of klasgenootjes.
        Groetjes, Mireille

  8. Lieve mensen van de MIR-Methode
    Ik loop al maanden met een slijmbeurs ontsteking
    en doe al bijna 4 weken de methode ik heb ook reuma
    ik wil u alvast bedanken want ik heb nu al veel minder
    pijn
    en voel me een heel stuk fitter
    ik blijf er nog mee door gaan want het geeft me rust als ik met de
    instructie video mee doe.

    • Beste Ria,
      Wat fijn om te lezen dat je al veel minder pijn hebt! En je ook nog fitter voelt! Ik hoop voor je dat het zo door mag gaan. Laat je het me weten?
      Voorspoedig herstel gewenst!
      Groetjes, Mireille

    • De MIR-Methode is inderdaad super! En wat ook heel goed tegen schouderklachten helpt (als ze het gevolg zijn van overbelasting (teveel achter de computer zitten) is triggerpoint-therapie. Het is een zelfhulp-methode: http://www.triggerpointboek.nl/
      Veel bibliotheken hebben het boek en zo niet dan vind je er op internet ook genoeg over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!