Home » Artikelen » 242. Vijf gezonde gewoontes die weinig tijd kosten.

P.S. Help je mee de MIR-Methode te verspreiden? Je doet me een groot plezier als je dit artikel wilt doorsturen naar anderen! Plaats gerust dit artikel op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant of hierboven! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: https://www.mirmethode.nl Bekijk daar de video en ook de uitgebreide instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning!

Hoe meer je leert, hoe gezonder je wordt!
Wil je meer achtergrondinformatie en extra krachtige MIR-Methode technieken leren? Meld je dan aan voor de Be the MIRror website. Daarop staan meer dan 90 video's, waarmee je jezelf de rest van je leven kunt begeleiden, wat je ook overkomt! Door lid te worden, draag je bovendien bij aan het wereldwijd verspreiden van de MIR-Methode. Dankjewel daarvoor!
Klik hier voor meer informatie.
Mireille Mettes

Reacties

242. Vijf gezonde gewoontes die weinig tijd kosten. — 51 reacties

  1. Door mijn cfs/ me, ben ik altijd ontzettend moe en beweeg te weinig. Daarom doe ik in de morgen wat yoga-oefeningen. Ondanks dat kan ik in de loop van de middag niet meer rechtop lopen door rugpijn en verkrampte spieren in mijn benen.
    De eerste keer dat ik hurkte (vasthoudend aan de deurpost) deed dat erg zeer. Tweede keer ging al beter en het is of er een blokkade weg is!! Ik kon daarná weer gewoon rechtop staan.
    Hartelijk dank voor de tip.
    Ik reageer trouwens héél sterk op de kristalchackra’s optimaliseren. Ben bezig met 0 chakra en benen en onderrug voelen aan of ze van hout zijn en géén deel van mijn lijf. Ik zie het maar als opruimen van alle blokkades en verwacht dat het binnenkort beter gaat.

  2. Heel fijn al deze tips te lezen, ik was een jaar off-line en dat was ook een fijne pauze. zonder afleiding.
    Voor mij werkt een wisseldouche heel fijn.
    en volgens mijn fysio-therapaut altijd met warm water eindigen.
    Soms neem ik gewoon een koude douche, maar dan toch even warm eindigen is mijn tip. Veel gezondheid toegewenst aan allen en veel liefs, natuurlijk speciaal aan Mireille, die een prachtig platform hier heeft neergezet 🙂

  3. Uitrekken en dagelijks hele appel eten doe ik niet, goed om mee te beginnen, doe wel elke dag 10 keer hurkbeweging. Verder drinkregelmatig ’s morgens lauw water maar weinig overdag. Gebruik de 4 zinnetjes van ho’onopnopono en de mantra ohm mani padme hum gebruik deze ook als ik negatieve gedachtes heb.

  4. hallo Mireille met veel plezier krijg ik elke week een nieuwsbrief van U en bij deze vriedelijk bedankt.
    Als aanvullende gezondheidtips wilde ik hierbij toevoegen om als eerste een paar maal heel diep door te ademen en als tweede heel bewust met positive gedachtes en dankbaarheid de dag te beginnen.
    hartelijke groet van Hendrika uit Genève
    p.s als u iets wil vertalen in het frans , kan ik u daar mee helpen.

  5. Hallo Giny, Als je niet kunt hurken kun je het volgende proberen: je pakt in de badkamer de wasbak vast(let op dat-ie stevig vastzit)zet je voeten naast elkaar en zak door je knieen. NB: niet op sokken, dan glij je weg, blote voeten of schoenen met stevige zool is oké. Doe het in begin erg kort, langzaamaan wennen je spieren.Ik heb met deze tip al veel leerlingen geholpen, succes, Myriam(yogadocent)

  6. Dag Mireille, dank voor je goede adviezen steeds! Vraagje: waarom de appel dagelijks. Kun je wat meer toelichting geven? Persoonlijk krijg ik appels in de winter niet zo goed verteerd, tenzij ze in de pan op het vuur of in de oven zijn geweest. En ja, inderdaad met veel kaneel!

    • Beste Marianne,
      Appels bevatten enorm veel goede voedingsstoffen die je lichaam kan gebruiken. Kan je op internet opzoeken. ’s Winters zijn warm gemaakte appels lekkerder, dus gewoon doen!
      Groetjes, Mireille

  7. Bedankt Mireille.
    Ik doe de MIR methode af en aan al een paar jaar.
    Soms voelt het als een ‘moeten’. Ik ‘moet’ de MIR-Methode nog doen want dat is goed voor me.
    Maakt het wat uit of je de MIR vanuit die mindset doet? Of moet ik het even laten.
    Ik vraag me af of de werking ervan beïnvloed wordt door of je erbij aanwezig bent of alleen even snel omdat het ‘moet’.

    • Beste Els,
      Het ‘moeten’ voel je waarschijnlijk omdat je diep van binnen niet zo graag wilt groeien, of nog redenen hebt om niet gezond te willen zijn. Rustig doorgaan op de dagen dat je het kunt opbrengen. Blijf zien dat het maar 2 minuten van je tijd kost. Het maakt niet uit of je weerstand voelt of niet. Het werkt toch. Geef jezelf gerust een week vrijaf van de MIR-Methode als je dat fijn vindt, hoor!
      Groetjes, Mireille

  8. Beste Mireille,

    Je zegt dat het het beste is om een appel te eten, alleen mijn moeder kan op de een of andere manier geen appel eten. het doet haar erg pijn aan haar tanden.
    weet je hier misschien een tip voor?

    groetjes Anouk

    • Beste Anouk,
      Appel in stukjes snijden en raspen, helpt dat? Misschien hebben andere mensen hier nog ideeën?
      Groetjes, Mireille

  9. Alleen het hurken doe ik niet maar ga ik wel doen. Wonderbaarlijk maar zonder het te weten doe ik de rest wel al. Het uitrekken doe ik voor mijn yoga oefeningen. Lauw water is al helemaal in mijn systeem opgenomen al jaren. De appel is er ook al jaren bij mijn ontbijt. De MIR-Methode doe ik nu al ruim 10 maanden en heb die ook al aan andere onder de aandacht gebracht. Vooral mensen van mijn leeftijd. (76) Doet echt goed. Ik zeg dan Hou zo de dokter en therapeut buiten de deur en begroet zo de nieuwe dag .

  10. Dag Mireille.
    Een van de leukste adviezen vind ik wel die appel. Ik ben gek op appels en natuurlijk eet ik die met pit en al. “Thuis” in de Achterhoek hadden we een grote boomgaard met zeker wel 30 appel-, peren- en pruimebomen. Als kind altijd een feest om daarin rond te dwalen en te snoepen. Allerlei soorten met prachtige namen. Vooral de welluidende Franse perensoorten bracht m’n vader ons graag in herinnering. Zoals Bonne Louise d’Avranches, Conference, Doyenne du comice. In de varkenswei stond een grote jutteperenboom. Een prachtige uitdaging om daar na schooltijd in te klimmen tot aan de hoogste top. Net tijdens het “inhalen” van de rogge, haver en gerst waren de Clapp’s Favourite peren rijp. De Bramley Seedling was niet vers te eten maar gaf de beste appelmoes. De kelder stond altijd vol met appelmoes en gevierendeelde peren op sop – ons favoriete zondagse toetje. Jonathan had een prachtige rode blos en aten we direkt van de boom. Evenzo de Groninger Kroon die het wel moest stellen zonder die mooie blos. Ik heb nog net meegemaakt dat we appels en pruimen ook nog droogden op horren in een speciaal daarvoor geconstrueerde houtoven. Wim Sonneveld’s wel gootste hit (thuis heb ik nog een ansichtkaart…), het was onze jeugd.
    Later in Nijmegen kocht ik op de zaterdagmarkt, behalve de 500 gram lichtbelegen kaas bij de kaasboer met het potlood achter z’n oor, steevast 3 kilo Cox d’orange van de kleine maat. Kort na het weekend waren die meestal al op.
    Hier in Italie heb ik geen echte fruitboomgaard aangelegd, maar verspreid rondom de velden geniet ik wel van die herinnering aan de mooie Achterhoek. Ook druiven? Jazeker, en natuurlijk ook notebomen, vlier en lindebomen. Net gisteren heb ik de nauwelijks te overtreffen Goudreinet gesnoeid.
    P.S. Bij de plaatselijke DE SPAR (door eendrachtig samenwerken profiteren allen regelmatig – ja, dat werd hier in Italie in een reclamefolder een keer uitgelegd) is op dit moment mijn favoriete appel: Pink Lady.
    P.S. nr 2. Misschien ben ik een beetje buiten het kader van je nieuwsbriefthema geraakt, maar het schitterende voorjaarsweer met uitzicht op de nog besneeuwdw bergtoppen brengt me dan na strekken en hurken tot dit soort zondagse gedachten, terwijl net bij “vroege vogels” de kraanvogels op weg naar Zweden, Noorwegen en Finland met hun vrolijke gekwetter overvliegen.

    • Beste Wim,
      Je klinkt als een gelukkig mens! Dank voor je lofzang over de prachtige appels en peren!
      Groetjes, Mireille

  11. Je huisdier aaien en of begroeten, de zon begroeten, jezelf begroeten, de dag begroeten in het nu zijn (meerdere malen per dag drie tot 5 maal bewust ademen (mindfulness- tich na han)
    even door je tuin wandelen (hoe klein die ook is en alles even bekijken)

  12. Ik zal het hurken nog toevoegen, dat was het enige dat ik niet dagelijks doe. Over de pitjes in de appel ben ik nog niet zeker. Ik heb ooit gelezen dat zich daar juist het gif in ophoopt. Maar ik eet nu altijd biologische appels, dus het zou nu moeten kunnen. Verder verwerk ik alle oefeningen altijd in en naast het bed voor het opstaan. Tijdens dit oefenen doe ik dan gelijk ademhalingsoefeningen. D.w.z. continu tot 10 tellen en dan de eerste 2 tellen inademen en de volgende 8 uitademen. Dit doe ik pas een jaar of 2 en volgens mij heeft dit mijn conditie aanzienlijk verbeterd. En dan natuurlijk altijd even koud afspoelen na een warme douche. Begin maar in de zomer, dan is het water nog niet al te koud. Doe je dit dagelijks, dan vind je het op een gegeven moment heerlijk en kan de kachel een paar graden lager. Koud heb ik het nooit meer en al mijn verkoudheden zijn ook verdwenen. Al zal daar het MIRren ook wel bij helpen.

  13. Hartelijk dank, Mireille, voor wederom geweldige en zo praktische/makkelijke tips! Voor het hurken was een eye-opener voor mij; ik blijk er goed in te zijn en het helpt meteen enorm tegen mijn rugpijn. En appels – immers fruit, fructose en zo- had ik al eeuwen niet gegeten, en eet ik nu weer met veel genoegen. Dergelijke tips zijn voor mij een verademing, want een bewijs dat je zo veel/bijna alles zelf kunt doen en dat het niet zo ingewikkeld (en/of duur) hoef te zijn. Dank je voor al je geweldige werk! Hartelijke groet, Loes

  14. Beste Mireille, super bedankt voor deze fantastische simpele tips waar echt iedereen wat mee kan. Van de MIR methode wordt je sterker en zelfverzekerder en gezonder. Ik raad het iedereen aan! Dank, dank, dankjewel!

  15. Laatste tijd elke ochtend opgestaan met pijn in de onderrug. De fysio zei een paar jaar geleden toen ik het ook had dat pijn op die plek vaak wordt veroorzaakt door het gevoel van machteloosheid en ik snapte het direct. Dus ik gisteren direct op de hurken, vanacht paar keer moeten plassen anders nooit en vanmorgen geen rugpijn hoera. Dus ik hoop dat dit gaat helpen. Maar nog 1 vraag, moet je de hak op de grond zetten, wat mij niet lukt zonder vast te houden aan iets of gewoon op de tenen?

    • Beste Ans,
      Begin rustig aan… eerst op de tenen. Niet al te lang, zolang het goed voelt. En pas na een tijd (misschien wel weken), kan je steeds makkelijker hurken en uiteindelijk ook met platte hakken. Maar rustig aan. En super dat je geen rugpijn meer hebt!
      Groetjes, Mireille

  16. Ik doe de MIR-Methode tegenwoordig alsof het al een feit is. Dus..zuurgraad is optimaal..alle toxische belastingen verdwenen..vader losgekoppeld enz.. Terwijl het nog niet allemaal waarheid is………..

    • Beste Gerry,
      Ik heb daar destijds niet voor gekozen/testte dat dit niet de manier was om de opdrachten te formuleren. Waarschijnlijk omdat het brein dan met onwaarheden te maken krijgt en tussen de opdrachten en het onbewuste kan gaan staan. Als je deze zinnen zo blijft doen, is het geen MIR-Methode. Is niet erg, maar dan moet je het een eigen naam geven.
      Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen!
      Groetjes, Mireille

    • Gerry bij mij komt op dat je op jouw manier jezelf belemmerd om optimaal gebruik te maken van de onbeperkte mogelijkheden in onszelf die de MIR-Methode kan oproepen.
      Als ik meen dat iets zus of zo is, dan is het zo, ik zet er als het ware een punt achter.
      Ik ervaar de MIR-Methode als een komma, als een opening naar mijn oneindige mogelijkheden om tevoorschijn te komen als mijn innerlijke wijsheid dat nodig vindt. Ik denk er nu zus of zo over, en ik blijf open staan voor andere mogelijkheden.

  17. Hoi Mireille,
    Wat lees ik deze mailtjes graag.
    Ik heb nog een toevoeging aan 1 van jouw tips. Namelijk heb je ‘s morgens moeite met lauw water drinken, warm water (gekookt water met wat koud erbij) kan ook. Dat werkt bij mij veel beter, ik drink er dan zelfs wel 2. En door de dag af en toe ook nog een paar.

  18. Dankjewel Mireille voor de fijne tips. Een glas water drinken doe ik dagelijks. Uitrekken is heerlijk, maar vergeet ik soms. Toch maar weer doen. En de MIR-methode is zonder meer prima!! Nu nog hurken, maar appels lust ik helaas niet. 🙂

    Fijne dag en groetjes, Marlie

  19. Doe elke dag (ochtend) de Ananda Energisation Exercises, een reeks van 39 korte oefeningen die iedereen kan doen. Het duurt maar 12 minuutjes, de effecten zijn snel voelbaar én je voorkomt veel lichamelijke ellende. Gewoon dóen.

    • Lijkt mij fijn om te doen. Heb je misschien een idee waar ik een voorbeeld van deze oefeningen kan vinden? ( in het Nederlands)

    • Hi shantanu,

      Klinkt goed! Waar vind ik de uitleg van de
      Ananda Energisation Exercises,een reeks van 39 korte oefeningen vinden? Misschien heb je een linkje naar een website? Je maakt me nieuwsgierig!
      Groetjes
      Anneke

  20. Hallo, lauw water drinken op de nuchtere maag, dat doe ik al, heb ik van mijn wijze moeder geleerd. Uitrekken is iets natuurlijks en dat doe ik volgens mij automatisch. Op mijn hurken zitten, dat kan ik niet meer! Heb ik ontdekt toen ik yoga ging doen. Ook knielen met mijn achterste op de hielen kan ik niet. Erg, hè? Ligt aan de knieën, geloof ik. Ik drink elkaar dag kefir en een slik een capsule met kurkuma en peper. Groetjes, Gina

  21. Wat een goed en fijn advies.
    Ik heb al een tijdje last van mijn spieren.
    Dan denk ik dat het misschien door een tekort van een voedingsstofje is. Dus van nu af aan eet ik ook de klokhuizen op.
    Dank je Mireille!

    • Dankjewel voor deze fijne tips,sowieso voor al je mailtjes Mireille ze werken als mooie reminder.Doe deze bijna allemaal uitrekken in de vorm van yoga daarna even mediteren en dan mijn lichaam wakker maken met een paar Kettle Bell oefeningen!
      Daarna drink ik idd een paar glazen magnesiumwater maar deze is niet lauw,is dat beter lauw water ipv koud?En die appel(met klokhuis) wist ik ook niet ,die gaan we nu ook invoeren!
      *Die spieren kan een magnesium tekort zijn,hoop dat je iets aan deze tip hebt Jos,groetjes Anita

  22. Mooie tips! Hurken en de appel doe ik nog niet, maar ga ik zeker invoeren.
    Nog een paar dingen die ik zelf altijd doe: citroensap in het glas water, onder de douche water opsnuiven tot in je keel en koud na douchen.

  23. Mijn tip ligt op een ander vlak. Dat is niet of selectief of naar het nieuws luisteren. De krant opzeggen en Facebook. Dan houdt je zelfs nog tijd over om te bewegen en dansen.

  24. Ik heb slijtage aan mijn heupen en onderrug en heb veel napijn van hurken. Is het dan toch goed deze oefening te blijven doen?

    • Beste Giny,
      Ik verwacht dat hurken dan niet verstandig voor je is. Vraag het eerst aan een professional die dat met jou goed kan beoordelen.
      Sterkte!
      Groetjes, Mireille

  25. Elke morgen een koude douche nemen ben je ook minder vaak verkouden
    En je iedere dag even verbinden met de God in jezelf en dankbaar zijn dat er weer een nieuwe dag voor je ligt

  26. Dag Mireille, dit zijn nou eens gouden tips! Enkele was ik al mee bekend, maar er staan ook nieuwe bij. Meestal geeft men tips als pak je rust, ontspan, eet gezond, slaap goed enz. Deze eenvoudige oefeningetjes zijn geweldig en vast heel doeltreffend.
    Zeer blij mee!!

  27. grappig, de eerste 4 tips doe ik al, die appel gaat het niet worden, ipd wortel, ook een lekker en goed produkt vind ik. en straks weer lekker molsla!!!!!!!!!!!!!

    sinds het mirren veel meer aandacht voor mezelf en anders naar mezelf leren kijken. werkt bijzonder goed!!!

  28. Ben 1 januari 2012 begonnen met de MIR methode en doe die sinds een paar weken nog slechts eenmaal per dag. Ga na dit bericht weer over naar tweemaal.
    Een glas warm water drinken doe ik iedere dag sinds een jaar of 25, het helpt de stoelgang…..
    Uitrekken wil ik nog wel eens vergeten, maar ik roei iedere morgen na het opstaan een minuut of 6 op het roeiapparaat en vervolgens groet ik buiten de zon met de woorden “Goeie morgen lieve zon. Dankjewel dat je ook vandaag weet met je stralen mijn hart verwarmt en verlicht, zodat het jouw werk door kan geven aan anderen”, terwijl ik daarbij de zonnestralen tot in mijn hart visualiseer.
    Hurken doe ik niet vanwege de te korte spieren en rheuma. Ik kan dan niet meer overeind komen, maar…..
    Iedere avond eet ik een appel mét schil, want zoals de Engelsen zeggen “an apple a day keeps the doctor away”.

  29. Als ik klaar ben met douchen, gaat de handdouche op koud water, beginnen bij de voeten en rustig aan naar boven, bovenlichaam starten bij de polsen. Heerlijk en verkwikkend, goed voor de huid en vooral voor de bloedvaten en bloedsomloop. Je komt als herboren onder die douche vandaan, geschikt voor elk dagdeel.

  30. Helemaal mijn ding. Wat ik nog doe: bodembekken optrekkingen 15 x doorgaans voor ik dat eerste kopje koffie drinkt s morgens. Ik lig op mijn rug met ppgetrokken knieen. K zit ook vaker op de vloer dan op een zetel en bij t rechtstaan doe ik een yoga pose: upsidedown dog. Eventjes maar dan voel je het bloed naar je hoofd zakken en je schouderbladen rekken. In de auto doe ik gelaatsoefeningen, vooral als ik voor verkeerslichten moet wachten’ dus smoelentrekken. Een goede gezondheid, ja daar werk je best alle dagen aan.
    Grts Diana

    • Beste Alma,
      Interessante aanvulling, dankjewel!
      En je moet dan meer dan 25 appels op 1 dag eten, wil het gevaarlijk worden, dus geen zorgen daarover!
      Groetjes, Mireille

  31. Hoi Mireille
    Grappig dat je dat zegt, over het opeten van het klokhuis, want dat doe ik al jaren. Heb nog nooit iemand gehoord die dat ook doet nl.
    Ik doe het omdat de pectine rondom en in het klokhuis zit en deze goed zou zijn voor van alles en nog wat! Verder is het handig omdat je geen afval hebt onderweg en het steeltje gewoon in je zak kunt steken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!

P.S. Je reactie zal niet meteen zichtbaar zijn op de website, omdat die eerst door ons gelezen wordt. Soms kan dat even duren wanneer we veel reacties ontvangen. Hartelijke groeten, Team MIR-Methode.