Home » Artikelen » 32. Veertig manieren waaraan je kunt zien dat je van jezelf houdt!

P.S. Help je mee de MIR-Methode te verspreiden? Je doet me een groot plezier als je dit artikel wilt doorsturen naar anderen! Plaats gerust dit artikel op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant of hierboven! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: https://www.mirmethode.nl Bekijk daar de video en ook de uitgebreide instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning!

Hoe meer je leert, hoe gezonder je wordt!
Wil je meer achtergrondinformatie en extra krachtige MIR-Methode technieken leren? Meld je dan aan voor de Be the MIRror website. Daarop staan meer dan 90 video's, waarmee je jezelf de rest van je leven kunt begeleiden, wat je ook overkomt! Door lid te worden, draag je bovendien bij aan het wereldwijd verspreiden van de MIR-Methode. Dankjewel daarvoor!
Klik hier voor meer informatie.
Mireille Mettes

Reacties

32. Veertig manieren waaraan je kunt zien dat je van jezelf houdt! — 141 reacties

  1. Ook tijdens je werk kun je liefde of zorg voor jezelf toepassen. Ik werk al vele jaren in de huishoudelijke thuiszorg, eerst via organisaties, nu al enkele jaren als alfahulp. De eerste teamleidster met wie ik ooit te maken kreeg, was zelf verpleegkundige. Ze stimuleerde ons om ons gelijkwaardig te voelen met de verpleegkundigen. Zij liet geen gelegenheid voorbij gaan om ons, huishoudelijke hulpen, ervan te overtuigen dat ook wij belangrijk waren voor het bedrijf. Daarnaast kregen we een nuttige E3-cursus aangeboden: Effectief, efficiënt en ergonomisch werken in de huishoudelijke thuiszorg. Belangrijkste boodschap was: dat goed gereedschap en goede lichaamshouding voor ons even belangrijk is als in alle andere beroepen. We leerden handige en ergonomische technieken en kregen van het bedrijf goede werkspullen mee naar onze klanten. Nu ik alfahulp ben, kom ik bij mensen die werkspullen hebben van voor de oorlog, zeg maar. Of defecte, oude, vieze, onhandige spullen. Door de peptalk van mijn eerste teamleidster, de bewustwording van verstandig omgaan met je lichaam bij dit werk door de cursus en mijn eigen persoonlijke groei, vertel ik nu als alfahulp dat ik graag goed werk lever (anders verleen je nog geen hulp) en dat ik daarvoor goede spullen nodig heb. Ik kan daar soms best hartstochtelijk over vertellen. Kortom: Ervoor zorgen dat je bij belastend werk verstandig om kan gaan met je lichaam, ervaar ik als ‘houden van/zorgen voor jezelf’. Door serieus en trouw mijn klanten te helpen, toon ik respect en zelfrespect en krijg ik ook respect en waardering van mijn klanten.
    Daarnaast heb ik de afgelopen maanden mijn rooster aangepast aan mijn behoeften. Nu werk ik ’s morgens 2 uren en ’s middags 3. Ik ben gestopt bij klanten bij wie ik me niet meer happy voelde. Ik werk nu meer uren en heb veel minder stress. Kort daarna gebeurde het dat ik een nieuwe ragebol ging kopen bij de Blokker en dat ik thuis kwam met nieuwe klanten. Nee, die kun je daar niet kopen, maar een verkoopster vroeg of ik in de zorg werk en gaf me naam en tel.nummer mee van kennissen die om hulp zaten te springen. Het is ontzettend leuk om bij en voor hen te werken.

  2. Onderzoek de dingen en behoud het goede…
    Wat voor de ander goed is, hoeft niet voor jou te gelden. Laat je niks opdringen dat niet bij je past.
    Wil je de dingen ruimer zien? Zet je (gekleurde/bevooroordeelde) bril (eens) af.
    Zorg dat wat uit jouw komt gezond is (helende gedachten, vriendelijke woorden).

  3. hallo lieve Mireille, tanden poetsen lukte me steeds niet, dat heb ik mogen vervangen door oil-pulling, dat lukt wel/goed, ben ik heel dankbaar voor/om,.
    lieve groet Gaia

  4. Hallo Mireille,

    Ik zou aan de lijst willen toevoegen: Wees trots op je kinderen, zelfs al ze dingen doen waar jij niet achter staat, trots omdat ze hun eigen weg durven gaan, trots omdat jij hun moeder bent en daarvoor hoeven ze geen beroemdheden te worden. Als ze mij vroegen: wat zou jij willen dat je kinderen later worden, heb ik altijd geantwoord: gelukkige mensen!
    Wees trots op jezelf en geef jezelf een schouderklopje als je iets gedurfd hebt wat je nog nooit had gedaan.

  5. Punt 23: ik heb wel eens dat een van mijn zonen nogal grof antwoord of me ruw aanspreekt. Dat vind ik ook niet leuk maar zeg het niet gauw want het triggert bij hem blijkbaar nog meer agressie. K ga daar eens vaker op mirren.
    Maar misschien wel een bijkomend punt want woorden en vooral de manier waarop ze gezegd worden zijn ook kwetsend.
    Dankbaar voor je wijsheid, Diana

    • Beste Diana,
      Ja, nou en of woorden kwetsend kunnen zijn en inderdaad vooral de manier waarop. Ik schreef ooit een artikel: ‘Schelden doet wel/geen zeer.’ En het is ook wijsheid om er niet op te reageren, wanneer je weet dat een volgende reactie mogelijk nóg agressiever zal zijn. Zelfbescherming.
      Groetjes, Mireille

  6. Terwijl je druk bent en je hond of kat loopt je niet eens voor de voeten, toch even naar het mandje lopen en een dikke lange knuffel geven aan je huisdier. Daarna weer verder.

  7. Vraag je af waarom je je tijd en energie weg laat lekken, waarom je anderen belangrijker laat zijn dan jezelf! het zit er vaak ingemetseld: van vroeger uit werd er veelal op gehamerd hoe belangrijk het was anderen voor te laten gaan.
    Deed je dit niet, dan was je slecht, een egoist.
    Altijd anderen het beste, het grootste, het mooiste geven…

    Ik zag laatst een tekst op een grafsteen: zij leefde voor anderen.
    Ik dacht, dat is nu het schoolvoorbeeld van zelfverwaarlozing.

    En meteen erachteraan kwam het besef dat ik in grote lijnen met hetzelfde bezig was…en dat het behalve vanuit de wereld waarin iemand opgegroeid is ook gaat om erkenning, om gezien te worden.

    Het paradoxale is dat je door anderen te zien al heel snel de fout ingaat: je doet veel teveel en wordt zelf helemaal niet gezien!
    Er ontstaat alleen maar een beeld van je, dat is bij lange na niet wie en wat je bent.

    De omslag komt niet zonder moeite, er is een levensgroot schuldgevoel te overwinnen voordat je in staat bent op een ongewoon (voor wie ongewoon?!?) tijdstip te lezen, of zomaar overdag tv te kijken, om maar wat zaken te noemen die ‘echt niet kunnen’, want je bent een omgeving gewend die meteen beschuldigend het stempel ‘lui’ op je plakt.
    Wat een waanzin! en wat jammer dat het grootste deel van m’n leven al voorbij is voordat ik al die druk van me af kon zetten.
    Nou ja, er helemaal los van komen lukt nog steeds niet.
    Goede opvoeding geven is een gave die door weinigen correct uitgevoerd kan worden, de wachtlijsten voor hulp achteraf zijn ellenlang en daarbij is het ook maar de vraag of je de juiste hulp krijgt.
    De MIR-methode is anders, het is helen vanuit jezelf door middel van duidelijke handvatten.

    Mijn tip: de natuur is altijd thuis!

    • Beste Heni,
      Wat je schrijft ‘een levensgroot schuldgevoel overwinnen’, is denk ik precies waar het om gaat. Vooral als je ‘dienen is heilig’ bent opgevoed. Een schrale troost is dat vele mensen vooral van eerdere generaties nooit zover komen dat ze zichzelf op de eerste plaats gaan zetten. Ben blij dat je het heerlijk van je af aan het schudden bent!
      Groetjes, Mireille

    • Heni,
      Dit vind ik heel herkenbaar. Het is voor mij ook telkens weer een drempel waar ik over moet, om te doen waar ik zin in heb en de commentaren naast me neer te leggen. En hoe minder ik reageer, hoe minder commentaar ik krijg. Traag maar zeker en met (her)vallen en opstaan, wordt het makkelijker.
      Hartelijke Groeten,
      Hilde

  8. Ik zit tegenwoordig wat vaker gewoon maar even op een bankje, adem dieper in en kijk om me heen, bewust met mezelf alleen op een bankje, tas naast me, soms ook de fiets, heerlijk!

  9. Toen ik al je punten las kreeg ik het Spaans benauwd! Wat een ideaal mens wordt daar geschetst! Daar voldoet toch niemand aan? En dat moet je ook niet willen. Ik heb veel aan de MIR-Methode gehad en juist de acceptatie dat ik mag zijn die ik ben. Slordig, creatief, impulsief, spontaan, soms ongeduldig en soms engelachtig voorkomend. Heerlijk is dat. Als ik de veertig ideale punten zou willen naleven, zou ik in een keurslijf komen en mijn spontaniteit volkomen verliezen. Juist het accepteren van je (on)mogelijkheden en je eigen-aardigheden maken je de unieke persoon die je bent. Met een open mind voor de ander, dat natuurlijk wel. Succes verder, maar alsjeblieft geen ideaalbeeld van een volmaakt in balans mens. Dat is onleefbaar! (voor mij i.i.g.) succes verder!

    • Beste Noor,
      Och hemel, nee dat lijkt me niet de bedoeling! Ik heb de lijst nog eens aandachtig terug gelezen en kan me voorstellen dat het zo op je over kwam. Eigenlijk zou ik er ook bij kunnen zeggen dat je heerlijk om jezelf kunt lachen als je een keer klunst, knoeit of impulsief iets doet dat achteraf niet zo handig was. Zoiets?
      Groetjes, Mireille

  10. Leuk artikel Mireille.

    Ik heb een paar aanvullingen en het zijn eigenlijk ook andere woorden coor dezelfde inhoud:

    Als je je somber voelt, ga je een heerlijke groentesoep bereiden met verse ingrediënten die je rustig in stukjes snijdt en 1 voor 1 in de soep toevoegt..

    Je loopt elke dag in de tuin en geniet van de bloemen die in bloei zijn gekomen en de geur die ze afgeven

    Je bedankt je lijf elke dag voor zijn bewezen diensten aan jou. Je huid, je handen, je ogen. Ze werken hard voor je en dat waardeer je.

    Je gunt jezelf een dagje niets doen en maakt je niet druk om wat er allemaal blijft liggen of wat voor leuks je had kunnen doen.

    Als je merkt dat je een oude ongewenste gedachte over jezelf hebt zeg je rustig ‘ ik herken dit oude mechanisme:

    Je stelt je open voor onverwachte gebeurtenissen & ontmoetingen & ervaringen.

    Groetjes

  11. Vertel je kinderen regelmatig dat je van hen houdt.
    Geef je kinderen een compliment als ze iets gedaan of volbracht hebben,
    waarvan je weet dat het veel moeite kost.

  12. Nog een toevoeging: je geniet minstens net zo veel van je eigen gezelschap als het gezelschap van anderen en bent ook tevreden als je alleen bent.
    Net vóór ik de nieuwsbrief ontving bedacht ik me dat ik veel beter alleen kan zijn sinds ik de MIR methode doe. Nu mijn vriend 2 weken weg is geniet ik heerlijk van de tijd voor jezelf. Zo nu en spreek ik af met vrienden maar ik heb niet meer de behoefte alle tijd alleen op te vullen met gezelschap. Heerlijk!

  13. Ik heb de berichten allemaal gelezen en vele ontroerenden mij. Ik kan er niets aan toevoegen, maar ik wou alleen even zeggen dat ik trots op ons ben❤️

    Geweldig idee van jou Mireille, deze post! Hij heeft heel veel positiviteit in ons losgemaakt. Waarschijnlijk ook in mensen die minder positief van aard zijn. Dankjewel!

  14. Elke ochtend wordt ik gewekt door het lied: Ik houd van mij. Van Harrie Jekkers. Ik heb dit lied als wekker ingesteld op mijn smartphone.. word er altijd bij van. Ik vind het humoristisch en voelt als zó waar voor me.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!

P.S. Je reactie zal niet meteen zichtbaar zijn op de website, omdat die eerst door ons gelezen wordt. Soms kan dat even duren wanneer we veel reacties ontvangen. Hartelijke groeten, Team MIR-Methode.