Webinar ‘Hobby’s ontdekken met de MIR-Methode’
Hobby’s zijn essentieel voor je gezondheid. De ontspanning die je erdoor krijgt, de vreugde, het samenzijn met anderen. Ik laat zien hoe de MIR-Methode je dichter bij je hobby’s brengt en ik geef een aantal tips hoe je nieuwe hobby’s kunt vinden. Groetjes, Mireille
Ondertiteling
Het webinar is voorzien van ondertiteling. Start de video en klik dan rechtsonder op het icoontje “Ondertiteling”.
Reageren?
Hoe heb je dit webinar ervaren? Wat voelde je? Ik hoor het graag van je! Schrijf het hieronder, dankjewel! Met de toets ‘End’ op je toetsenbord spring je meteen naar het reactieformulier.
Persoonlijke vragen graag stellen aan een MIR-Methode begeleider!
Transcript ‘Hobby’s ontdekken met de MIR-Methode’
Hartelijk welkom. Fijn dat jullie er weer bij zijn. Dank jullie wel. Een heel grote dank aan jullie, aan jullie Be the MIRror leden, dat jullie ons steunen met jullie abonnement, waardoor wij ons werk van de MIR-Methode steeds maar voort kunnen zetten. Dankjewel. Dankjewel daarvoor. Ik was nog even aan het haasten op het laatst, maar heel veel dank. Ik ben heel blij met jullie.
Ik heb een hele leuke presentatie voor jullie. En ehm ik moest nog eventjes haasten omdat, eh, omdat mijn haar niet goed zat. Is toch verschrikkelijk. Moest ik even de bus haarlak vinden. En die stond hier beneden altijd in de gangkast, dacht ik, maar niet. Dus ik moest even de trap op en neer rennen. Dus het is een beetje rare start, maar dat maakt niet uit. Allemaal helemaal leuk. Zo hoor je nog weer eens wat over mijn eigen privéleven, waarin ik gewoon lekker vooruitstruikel, zoals ik dat altijd noem. We doen gewoon lekker voort en het komt altijd allemaal wel weer goed.
Ik heb een leuke presentatie, die gaat over hobby’s. En voor ik daarin duik, wil ik jullie even nog wat laten zien. Namelijk een hele mooie bloem. Een hele mooie bloem. Ik was bij de Intratuin vorige week en daar hebben ze een speciale kast. Misschien is dat bij jullie ook wel, of bij een ander tuincentrum. En in die kast stonden alle overgebleven planten die niemand meer wilde hebben omdat er wat bloemen geknakt zijn of omdat de bladeren niet meer helemaal mooi zijn. En dat zijn eigenlijk hele mooie planten die je gewoon weer kunt opkweken.
En daar stonden twee potten met anjers. Deze roze anjers. Dus die staan nu lekker in mijn tuin. En je ziet hem hier op de foto van de bovenkant. Oh ja, ik had moeten raden aan jullie hè: wat is dat voor een bloem? Oh ja, maar ik heb hem hier ook, wat hij in de tuin was. Dus dan herken je hem beter, denk ik. Dus dit is één van de geknakte takjes. Die heb ik nu lekker in een vaasje staan, binnen op tafel. En dit zijn zo’n beetje mijn lievelingsbloemen. Ik vind ze echt zo verschrikkelijk mooi.
En ehm nou is mijn dochter, die is aan het hobbyen, maar misschien wordt het wat meer dan een hobby, en die maakt bloemen van pijpenragers. Weet je nog hoe dat is? Wacht, ik zal eventjes mezelf… Kijk, dit is… zo moet ik het doen. Dit is de anjer zoals ik hem van de Intratuin had, van de plantjes af. En dit is wat mijn dochter maakt van pijpenragers.
Geweldig, hè? Doet ze gewoon. Ze is 22 jaar nu. En ze heeft gewoon besloten dat zij bloemen gaat maken. En voor mijn verjaardag kreeg ik een hele mooie bloem en dat is de bloem van Rapunzel. Ik weet niet of je die tekenfilm kent. In die tekenfilm komt een bloem voor en die bloem heeft helende krachten. En later blijkt dat meisje zelf ook helende krachten te hebben.
Maar die bloem van Rapunzel, ik zeg: die wil ik graag als bloem. Moet je kijken. Heeft ze ook gemaakt. Dit zijn echt serieus alleen maar pijpenragers. Ik weet niet of ik hem in beeld… zo kan je hem denk ik wel zien. Geweldig hè? Dit is de bloem van Rapunzel. Die heeft ze gewoon voor mij gemaakt. Zit een heel mooi liedje bij, iets van: bloem, van glanze, gloei, lala. Ik ken de tekst niet meer. Lala, iets van: breng terug wat ooit was van mij aan mij terug, zoiets.
Het gaat erom van: breng de gezondheid, breng de veerkracht, breng de energie weer terug naar mij zoals die ooit bij mij was. Nou, dat is toch mooi? Is toch een beetje MIR-Methode, vind je niet? Gewoon weer zeggen dat je lichaam lekker kan gaan verjongen, dat het lekker kan gaan doen, hoe het ook eerder was.
Want het lichaam kan zichzelf herstellen. Dat is dus overduidelijk bewezen in allerlei vormen van wetenschap. Het lichaam kan zichzelf herstellen. Nou, wij hebben een manier gevonden om ons lichaam daarvoor aan te spreken. Dat is de MIR-Methode. Lovely.
Ik ga met jullie een MIR-Methode op Maat maken. We gaan echt even toespitsen, inzoomen op een stuk van wat ons allemaal, zeg maar gelijksoortig, ehm dwarszit, waar we allemaal last van hebben. En dan gaan we dat loslaten. En dat doe ik door uit te testen waar het dan om gaat. Ik test dat uit met mijn vingers. Ik kan via mijn vingers zoeken. Eigenlijk is het spiertje hierzo.
Ik kan uitzoeken wat klopt voor mijn lichaam of niet. Dus als mijn spiertje sterk wordt, dan klopt het voor mijn lichaam. Nou, als het zwak wordt, dan klopt het niet voor mijn lichaam, niet voor mijn onderbewuste. En zo kan ik uitzoeken voor mezelf, maar ook voor jullie, wat het is.
Dus ik kan intunen op het grote geheel, op ons als grote groep. Dan kan ik uitzoeken wat het is wat ons parten speelt. En dan maakt het niet uit of je nu kijkt of later, want je bent al in deze groep ingesloten, zeg maar. Je bent al ingelijfd.
Oké, ik moet ook nog iets anders zeggen en dat is: oh ja, als er iets van een cursus is of zo waar je aan mee wilt doen, zorg dat jij dat altijd aanvraagt via de Be the MIRror website. Dus je gaat eerst inloggen op de Be the MIRror website en dan kun je daar de cursus of wat je ook wilt aanvragen en dan krijg je altijd 10% korting.
Dus dat is heel belangrijk dat je dat eventjes goed onthoudt. Dat je wel zorgt, ook als je een boek bestelt of zo: gaat allemaal via de Be the MIRror website. Dat is onze dank meteen aan jullie dat jullie het abonnement met ons geregeld hebben, waardoor wij nu ook iets terug kunnen doen.
Dit is ook het laatste webinar voor de zomer. Ik ga een flinke zomerpauze houden van twee maanden. En in die maanden zit ik niet bepaald stil, want ik ben bezig met het opzetten van herstelhotels. Ik zal het even in beeld brengen: bezig met het opzetten van herstelhotels.
Daar heb ik al veel contacten mee met mensen die dat initiatief willen voortzetten. Er zijn meer dan 18 initiatieven al in Nederland en in België. En dat worden herstelhotels, herstelcampings, herstelboerderijen, allerlei varianten heeft het.
En ik kan er nog niet genoeg over zeggen omdat de financiën nog niet rond zijn. Dus zolang dat niet rond is, kunnen we ook niet het echt van start laten gaan. En daarom wil ik er nog geen reclame voor maken, maar ik hoop na de zomer zeker daar wel informatie over te geven. Dus helemaal leuk.
Nou, en dat is waar je naartoe gaat als je gezond bent. Dus het is voor gezonde mensen om te herstellen. Oké, dus dat eventjes over waarom ik twee maanden stil ben. Nou, ik ben niet echt stil, want de nieuwsbrief blijft gewoon doorgaan, maar de webinars die vallen even stil.
We gaan naar de MIR-Methode op Maat. Inmiddels gaat de energie stromen en ik word warmer en warmer. Of zou het gewoon door het weer komen? Dat kan natuurlijk ook.
Wat is het waar wij nu aan mogen werken bij onszelf? Wat onze hele zelfheling vlot zal trekken? Wat voor onze hele zelfheling bevorderlijk is? Zijn dat emoties? Yes. Het is een emotie.
Als jij van dat spiertje wat ik met mijn vingers doe meer wil weten, dat staat gewoon op de Be the MIRror website in één of twee video’s. Ga dan op de startpagina even naar beneden. Daar zit een alfabetische lijst en dan kun je daar kijken naar de S van spiertesten. En dan zie je die video.
Oké, emoties. Wat voor emotie is het? Wacht, ik heb een spiekbrief. Gaat het om angst, om paniek, om boosheid, woede, frustratie, verdriet, schuld, schaamte? Allemaal niet.
Dan ga ik even naar de meridianen. Ja, die heb ik hier niet in beeld staan. De meridianen, dat doe ik even via kleuren, want de kleuren… zeg maar: de rode kleur heeft meteen vier meridianen, de gele, de tweede, nou enzovoort. Staat ook allemaal op de Be the MIRror website.
Deze zomer doe je lekker de meridianencursus en dan weet je er alles van. De meridianen. Even kijken. De rode, want ik ben op zoek naar een emotie, zit die in de rode meridianen? Nee. De gele? Nee. De groene? Nee. De grijze? De blauwe.
In de blauwe meridianen. Dat is de nier- of de blaasmeridiaan. Gaat het om de blaasmeridiaan? Gaat het om de niermeridiaan? Niermeridiaan. Woehoe, dat is nieuw. Die kom ik niet vaak tegen. Dat heeft heel veel met angst te maken, maar ik denk dat het een bepaald soort angst is.
Dus ik ga nu even heel gauw de emoties van de niermeridiaan opzoeken op mijn computer omdat ik die niet uit mijn hoofd weet.
Oké. Ik heb nu drie regels met al mijn emoties voor me. Gaat het om die, die… Als je naar de meridianencursus gaat en je zoekt de niermeridiaan op, dan zie je al deze emoties ook staan.
Angst voor succes, angst dat het erger wordt, angst om te blokkeren. Ik krijg: angst om te blokkeren.
Hm, snap jij hem? Dus het gaat om de angst om te blokkeren, dat je die loslaat. Misschien is het wel zo, ja, ik krijg ja, dat we allemaal op het punt staan om een bepaalde stap te zetten naar een… Het kan iets kleins zijn, een stukje in je leven wat nieuw is.
Het kan zijn dat je naar een nieuwe baan gaat stappen. Het kan zijn dat je een nieuwe partner gaat vinden. Dat je een nieuwe hobby gaat beginnen. Dat je stappen gaat zetten in de nieuwe wereld. Dat er grote veranderingen komen, want die komen eraan, heel dichtbij. Jee.
Maar het gaat om een soort stap die je gaat zetten, wat een beetje spannend is. Dus het kan heel klein zijn en het kan best wel groot zijn. En daarin de angst om te blokkeren, dat je echt denkt van: oh nee, toch maar niet, of zo freeze krijgt.
Die angst, die leeft. Die leeft in deze groep. Dat is wel apart. Oké, we gaan het gewoon doen. Als ik ernaast zit, dan gebeurt er helemaal niks. Dus dat is ook niet erg. Heb je lekker even jezelf geaaid. En als ik goed zit, dan gaat het jouw negen stappen, jouw zelfheling met de MIR-Methode, mooi een flinke stap vooruitgeven.
We gaan aaien: angst om te blokkeren loslaten. Daar gaan we.
Angst om te blokkeren loslaten. Angst om te blokkeren loslaten. Angst om te blokkeren loslaten.
Ja, dat is al genoeg. Dus drie keer is al genoeg. Kan ik nog iets meer uittesten voor de groep? Nee.
Dan gaan we strakjes de negen stappen doen van de MIR-Methode, waardoor we ook deze angst om te blokkeren daar al in meenemen.
Dan ga ik nu lekker naar de hobby’s toe, want daar zou ik het over hebben, dit webinar: de hobby’s.
Dat is heel leuk om te weten vooraf, als een MIR-Methode begeleider of ik zelf een MIR-Methode op Maat maak voor iemand. Dat is echt binnen die negen stappen gaan zoeken naar: waar zit nou eigenlijk de blokkade waardoor iemand niet verder komt?
En dan kan het ook zijn dat iemand uittest: bij stap 9, missie verduidelijken, over hobby’s. En dan zit je vaak met die cliënt samen van: nou, waar zou dit over kunnen gaan?
En dan heel vaak wordt er gevraagd aan die mensen om terug te kijken naar een hobby vanuit het verleden. Iets wat ze als kind graag deden of als tiener, of wat ze deden voordat ze getrouwd waren, of wat ze deden voordat ze gescheiden waren, of wat ze deden… Maakt niet uit wanneer.
Dus: wat vond je heel erg leuk om te doen, wat je niet meer doet?
Dus heel vaak wordt er op zo’n moment eigenlijk vanuit jouw onderbewuste gevraagd: pak die hobby alsjeblieft weer op. Ga het weer doen.
Het kan wel zijn dat jij aan het schilderen was en dat je er helemaal klaar mee was, het helemaal weg hebt gedaan, of dat je er de tijd niet meer voor had. Of dat je heel erg van haken hield, maar dat je misschien wel een huisdier kreeg wat niet samen ging met een haakwerk wat op de bank lag.
Of dat je… nou ja, je kunt van alles bedenken. Misschien mag je weer gaan sporten, weer fietsen. Het kan van alles zijn.
Dus het kan dus zijn, in een MIR-Methode op Maat bij een MIR-Methode begeleider, dat je hierop uitkomt: missie verduidelijken over hobby’s.
Nou, ik geef jullie nu alvast deze hint, zodat je het ook zelf al kunt gaan bekijken van: nou, wat voor hobby, wat voor liefhebberijen laat ik liggen, waar eigenlijk ontzettend veel liefde van jou in zit, hè. Dus daar kun je naar kijken.
Hm. Ik ga eerst nog eventjes terug naar: waarom dan een hobby? Waarom is dat dan zo belangrijk? Je kunt denken: nou, voor ontspanning. Ja, en eigenlijk, als je dat zegt, voor ontspanning, dan is dat helemaal geen klein dingetje. Want ontspannen in het dagelijkse leven is superwaardevol.
Want wat is ontspanning? Ontspanning is eigenlijk zelfheling. Dus daar waar jij de rust kunt vinden, dat je bijvoorbeeld even helemaal niet meer nadenkt, waar je echt even vergeet, zeg maar, hoe laat het is. Dat je bezig bent en in één keer ben je twee uur verder.
Dat is een staat van ontspanning die puur helend is. Nou, daarom zijn die hobby’s zo ontzettend belangrijk, want ze lijken… weet je, we hebben het over hobby’s van: ja, dat doe je erbij en ach ja, is niet belangrijk.
Maar nee, het is heel erg belangrijk. Misschien ben je wel met pensioen en heb je een andere invulling nodig. Nou, wat zou je eens kunnen gaan doen?
Dat komt best wel veel voor, hè, dat mensen met pensioen gaan, dat ze dan eigenlijk in een zwart gat vallen, omdat ze gewoon dat dagelijks werk altijd hadden.
En nu hebben ze een 60-urige werkweek die in één keer weg is en die moeten ze weer invullen met andere dingen. En dat is… dat kan pittig zijn. Want als je dan in één keer thuis gaat zitten bij je partner, dan zit je elkaar op de lip de hele dag. En dat kan echt wrijving geven.
Dus dan is een pensioenhobby heel waardevol.
Het kan ook zijn dat je gewoon stil staat in je leven. Dat je, nou ja, op de bank zit. Je gaat boodschappen doen, beetje eten maken en weer op de bank zitten.
En dat je eigenlijk ongemerkt van elke dag een beetje aan je voorbij laat trekken, zonder dat je… zonder dat er echt iets gebeurt of dat je iets meemaakt.
Misschien ben je best wel alleen.
Oh ja, ontspanning. Nou, die had ik al genoemd. Eén van de aller-, allergrootste redenen om een hobby te hebben.
Bij ontspanning ook, dat was… ik zit op een zangkoor en er was een vrouw die was na een paar weken… kwam ze weer een keer en ze zei halverwege de repetitie: “Ik vergeet gewoon even helemaal alles van thuis.”
Want zij is mantelzorger en zij zorgt voor haar ernstig zieke man. En alles in het huis staat in het teken daarvan.
En dat is, in wezen, is dat huizenhoge stress. Je bent elk moment alert: hoe gaat het met hem, wat kan ik voor hem doen, hoe kan ik voor hem zorgen? Maar werkelijk in de ontspanning komen, dat kan eigenlijk alleen als je het huis uitgaat en iets gaat doen waar je hersenen enorm van afgeleid worden.
Nou, zij voelde dat heel duidelijk, van: ik denk er niet eens meer aan, ik ben alles even helemaal vergeten. Nou, dat is die ontspanning.
Lachen, vreugde hebben in het leven. Hoe vaak lach je eigenlijk nog?
Was wel zo mooi gezegd: ik geloof dat kinderen… nou, laat het 100 keer zijn, dat kinderen 100 keer lachen per dag. En volwassenen, als we geluk hebben, nog maar 10 keer per dag. Sommige mensen lachen helemaal niet meer. Helemaal niet meer.
Zijn murw door het leven. Hebben zulke nare ervaringen. Denken: ja, wat zal ik nog gaan doen, niemand zit op mij te wachten.
Dus er is gewoon geen reden meer om te lachen, hebben ze het idee. Maar het tegendeel is waar.
En kindplezier, dat is één van de redenen om een hobby te nemen, is het kindplezier.
Dat je ergens bent en er worden grapjes gemaakt of er is een… Ik zal een voorbeeld noemen.
Ik was laatst… ik ben nu ook allemaal met hobby’s bezig. Ik ben van alles aan het doen. Er was een uitnodiging om te gaan poolen. Dat is biljarten en dan met van die gekleurde ballen, met eh een, eh nou ja, wit met gekleurde ballen of helemaal één kleur ballen.
En dan speel je tegen elkaar en dan moet je die ballen in de gaten zien te krijgen. En, hé, ik had het heel lang geleden al eens gedaan.
En we waren zo met die ballen bezig, je moet ze in zo’n driehoekje leggen, zo helemaal precies goed. En één mag dan heel hard, bam, zo tegen al die ballen aan stoten met een andere bal, waardoor al die ballen zo, boem, alle kanten op gaan.
En ik moest gewoon terugdenken aan knikkeren. Vroeger gingen we gewoon knikkeren, weet je wel, met je vinger zo en dan zo’n knikker schieten tegen de andere.
En het was gewoon leuk om te doen. Het is totaal nutteloos, maar het is gewoon leuk om te doen.
Nou, dat was dat poolen, dat biljarten ook. Dat was gewoon totaal nutteloos om te doen, maar ontzettend leuk. En je ontmoet andere mensen. Je gaat even gesprekjes aan.
En ongemerkt buk je ongeveer, nou, ik denk zo’n 100 keer op zo’n avond, want je moet bukken om die bal te doen en weer rechtop. Dus ongemerkt ben je ook lekker in beweging.
En ehm, dat is eigenlijk waar het om gaat: dat jij die herinnering terugkrijgt naar het onbezorgd kind zijn, het onbezorgd spelen. Dat je dat kindplezier weer terugvindt.
En nou, bijvoorbeeld is dat met ballen spelen, maar elke balsport die je doet herinnert je aan dat kind zijn.
Samen zijn met anderen, dat wordt… soms wordt dat heel erg onderschat. Vooral als jij heel lang geen mensen meer echt hebt ontmoet, dan is het zo van: nou ja, ik heb het goed met mijn huisdieren, met mijn planten in de tuin.
En wat heel erg onderschat wordt, is wat het doet met je als je andere mensen ontmoet.
We hebben namelijk allemaal een soort systeem, een soort energiesysteem, maar dat is op een bepaalde manier gewired, zo zeggen ze dat in het Engels: bedraad, is op een bepaalde manier bedraad.
We hebben allemaal een totaal unieke blauwdruk. Niemand is hetzelfde.
Maar als ik met mijn systeem er ben en iemand anders is er met haar of zijn systeem, dan vult dat op bepaalde plekken elkaar aan. En het gevolg ervan is dat je je eventjes heel voelt.
Dus je voelt je aangevuld en je hebt het gevoel van: hé, wij zijn één. Wij zijn eh even een geheel, of wij zijn meer dan één… nee, wij worden drie met z’n tweeën.
En dat is een onbeschrijfelijk goddelijk gevoel, dat je echt eventjes, als het ware, ja, vervuld bent van het contact met anderen.
En vervolgens neem je dat weer mee naar huis en heb je eigenlijk veel meer energie om je dagelijkse dingen te doen.
Dus onder mensen zijn is puur essentieel voor mensen. Er zijn mensen die zijn echt kluizenaar en die gaan echt maandenlang in hun eentje de natuur in trekken. Daar zit pijn onder. Daar zit flinke pijn onder.
Omdat ieder mens in contact wil zijn met andere mensen. Dat hebben we nodig.
Dus het is gewoon ontzettend fijn als jouw systeem een tijdje wordt aangevuld door het systeem van een ander.
Daarna ga je weer ieders weegs en dan merk je dat je echt, ja, wat opgevuld bent.
Moet je je voorstellen dat je in een vereniging bent of in een groep mensen. Al die systemen van die mensen, die vullen eigenlijk, worden één grote bol met elkaar.
Nou, moet je je voorstellen dat je met elkaar samen iets aan het doen bent… eh, misschien wel een buurtborrel en dat je met z’n allen allemaal liedjes gaat zingen.
En dat geeft zo’n groot gevoel van harmonie. Dan ben je eigenlijk ieder met zijn eigen systeem helemaal samen één geheel.
En dat doet wat met je. Dat geeft zo’n ontzettende energiebost. En het is ook heel erg nodig om te doen. Het is gewoon heel erg nodig.
Er zijn mensen die gaan naar festivals en die halen daar gewoon hun hele wekelijkse energie vandaan. Dat is heel erg druk en heel veel muziek, maar er zijn ook heel veel mensen bij elkaar.
Al die systemen worden één groot geheel. Dus daar kun je echt wel enorm van opknappen, als dat bij je past.
De wereld is aan het veranderen. Op dit moment is op het nieuws het enger dan eng. Nou, het gaat nog even enger worden zelfs.
Maar het is niet heel lang meer. Dat zeg ik wel vaker, maar het is niet heel lang meer. Dan draait het om.
Omdat heel veel mensen steeds meer zien dat er dingen niet kloppen. Dat regeringsleiders dingen aan het doen zijn die echt helemaal niet kunnen. En heel veel mensen, de bevolking, zijn het helemaal zat.
En daar zie je steeds meer verandering in. Dus dat gaat werkelijk een grote verandering geven. Die is heel erg positief.
En dan komt er een periode, dan is er niet zo heel veel meer te doen voor ons. Dus we hebben niet zo heel veel werk meer te doen. Dus heel veel werk gaat wegvallen.
Dat is heel goed om hier alvast over na te denken.
En dan is het belangrijk dat je hobby’s hebt of dingen die je kunt gaan maken, dat je je daarin gaat verdiepen. Dus je hoeft dat niet nu meteen te gaan doen, want als die veranderingen er zijn, kun je het ook alsnog wel oppakken.
Maar het is ontzettend leuk dat je nu alvast gaat uitzoeken: wat zou ik gaan doen als ik niet meer zoveel werk had? Of wat zou ik gaan doen als we veel meer met elkaar samen dingen kunnen doen?
Wat zou ik kunnen doen om mijn buurt op te vrolijken? Wat zou ik kunnen doen om het te organiseren in mijn eigen stad of dorp?
Je kunt er gewoon, als je een keer wakker ligt, alvast over na gaan denken.
Want er komt heel veel ruimte, er komt heel veel rust voor ons allemaal om heerlijk te leven naar hoe we eigenlijk willen leven. Dus vanuit dat kind-zijn, vanuit wat we leuk vinden om te doen.
Als je organiseert: een buurtbarbecue, of… ik heb achter mijn… ik heb een schuur en daarachter, aan de straatkant, heb ik tegels uit mijn stoepje gehaald en daar heb ik wat planten in gezet.
En nou, de straat is daardoor gewoon leuker. Maar ik vind het vooral leuk: als ik thuiskom, dat die bloemen mij begroeten. “Hé, leuk dat je er weer bent.”
Ik heb er net een rozenboompje gepoot waar de rozen die erin zitten heerlijk van geuren. Dus elke keer als ik thuiskom, is het even aan de rozen ruiken en dan weer…
Dat is ook wel een leuk spreekwoord hè: wake up and smell the roses. Of is het: wake up and smell the coffee? Nou, ik doe liever rozen.
Oké, kindplezier.
We gaan even kijken naar: hoe vind je dan die hobby’s? Nou, één van de grappen van de MIR-Methode is dat als je die doet, bij stap negen met name, dan ga je hobby’s naar je toe trekken.
Dat klinkt een beetje gek, maar dan ga je mensen ontmoeten die hobby’s doen die jij ook wel leuk vindt.
In de afgelopen tijd ben ik twee, drie mensen tegengekomen die allemaal wilden schaken. En ik zeg: nou, leuk, ik kan niet zo goed schaken, maar ik vind het wel leuk.
En dan krijg ik tips van die mensen en dat neem ik dan weer mee in de volgende potjes schaak en dan word ik er beter in.
Ik weet nu al dat rokeren… dan moet je met de toren en de koning, moet je zo… die moet je zo om elkaar heen draaien… dat dat een hele goede zet is.
Nou, dat wist ik helemaal niet. Dus daar ga ik nu de hele tijd op inzetten.
Maar ik word dus gewoon benaderd, zeg maar, door mensen die willen schaken. Nou, dat is een voorbeeld.
Dus hobby’s vinden jou.
Als jij eigenlijk een tuiniemand bent die heel erg graag wil tuinieren met bloemen en planten, dan kan het heel goed zijn dat jij iets gaat meemaken.
Bijvoorbeeld een buurvrouw die zegt: “Wil je eventjes alsjeblieft deze plant van mij in de tuin zetten? Want ik kan het niet meer, ik heb het zo in mijn rug.”
Nou, jij die plant in de tuin zetten en gaandeweg voel je iets van: hé, het is eigenlijk wel weer heel leuk om even lekker in die aarde bezig te zijn en zo mooie planten in de tuin te zetten.
En dat je je weer herinnert: het is ook heel belangrijk dat ik dat gat wat je hebt gemaakt eerst even een gieter water in doe voordat je die plant erin zet.
En dat je dus van daaruit weer die sprankel voelt van die hobby die je eigenlijk weer op kan pakken.
Dus dit is een hele grappige: hobby’s vinden jou.
En misschien ook wel na dit webinar dat je gaat merken van: hé, ik ben inderdaad uitgenodigd om een reisje te gaan maken met een paar mensen, of om naar een zangkoor te gaan.
Of de biljartvereniging had te weinig mensen. Of de buurman die helpt je, of vraagt of je even wilt helpen klussen. Nou, van alles mogelijk.
Om hobby’s te vinden, kun je ook zelf nadenken. Als je toch wakker ligt vannacht, kun je nadenken: wat speelde jij graag als kind?
Dat is een hele belangrijke vraag. Hele belangrijke, want er zit heel veel informatie in.
Wat speelde jij nou graag? Ik zal wat voorbeelden geven.
Misschien vond jij het wel helemaal geweldig om met Meccano te spelen. Dat is dat constructiemateriaal met schroeven en moeren. En dan moet je allemaal plaatjes metaal aan elkaar doen.
Misschien hield je wel heel erg van Lego. Nou, wie hield er niet van Lego? Allemaal blokjes op elkaar, van alles bouwen.
Misschien hield je wel erg van zingen, van een muziekinstrument spelen.
Misschien hield je wel heel erg van auto’s, van treinen, van de techniek of juist van de beweging daarvan.
Als dit zo is hè, die auto’s en treinen, ben ik heel erg benieuwd wat voor auto je hebt. Want als dit je grote passie was, dan kan het, pardon, heel goed zijn dat je iets met auto’s hebt of dat je misschien wel monteur bent geworden. Dan maak je van je hobby je werk.
Speelde jij met poppen, dan kan het heel goed zijn dat jij iemand was die graag met andere mensen samen dingen doet. Misschien wel in de zorg. Misschien wel lesgeven.
Misschien was je wel in de weer met verf en stiften, alsmaar, dat je heel creatief bent.
Misschien hield je heel erg van rennen, van dansen. Ik zal zo dadelijk nog wat meer uitleggen waarom ik over dit spelen praat.
Misschien was je wel heel erg graag buiten in de natuur. Vlotten bouwen, boomklimmen, torretjes, met torretjes spelen.
Was je veel alleen aan het spelen of was je samen aan het spelen? Want daar zit ook een heel groot stuk informatie in.
En ik ga eventjes uitleggen waarom ik hierover begin.
Dat heeft te maken met deze psycholoog, Howard Gardner. Ik heb zijn boek gevonden in het Nederlands en zijn boek heet ‘Soorten intelligentie’. Dat heeft hij in de jaren 70 ontwikkeld.
En daarin gaat het om dat we niet alleen maar IQ hebben, maar we hebben ook EQ.
Dus we hebben niet intelligentie met al die tests, maar we hebben ook EQ. Dus je kan wel heel intelligent zijn met weten en zo, met denken, maar dat wil niet zeggen dat je emotioneel sterk bent of dat je qua contact met mensen sterk bent.
Maar deze Howard Gardner heeft nog veel meer soorten intelligenties ontdekt.
Want op een basisschool, daar wordt er vooral aandacht besteed aan rekenen en lezen. Rekenen en lezen. Nou, rekenen is met cijfers, lezen is met letters.
Stel dat dat nou toevallig helemaal niet je ding was, dan had je wel mooi pech op de basisschool.
Nou heeft die Howard Gardner ontdekt dat er naast cijfers en letters nog… eh, ik ben niet zo goed met cijfers, maar 8 – 2 is 6… dus nog zes soorten intelligenties zijn.
Nu laat ik je zien: zelfs nog een zevende ook. In totaal negen intelligenties heeft hij ontdekt.
Nou, de eerste noemde ik al. Dat noemt hij linguïstisch. Dat is de taal. Dat zijn de letters. Dus dat zijn de mensen die dol zijn op Scrabble en zo, kruiswoordpuzzels, die teksten schrijven.
Ehm, logisch-mathematisch. Dat zijn de mensen die graag rekenen. Denk maar aan sudoku. Nou moet ik echt niet doen, maar sudoku of gewoon, ja, financiën bijhouden: hoeveel geld heb je in je portemonnee, hoeveel gaat eruit.
Ehm, die daar gewoon plezier in hebben om met die cijfers te werken.
Mensen die visueel zijn en die creëren door te zien. Dus die gaan in hun gedachten al iets maken.
Er zijn bijvoorbeeld naaisters die in gedachten al kunnen zien hoe een patroon op de stof moet worden gelegd, hoe ze het moet knippen, hoe ze het in elkaar moet doen. En dan kunnen ze het eindresultaat al zien.
En dan zien ze bijvoorbeeld al: oh, dat gaat helemaal niet werken met deze stof, nou, dan ga ik het niet doen. Dus dat is visuele intelligentie: je kunt het al zien voordat je eraan begint.
Dat zijn ook de visionairs, hè. Mensen die al een nieuwe wereld kunnen zien voordat het er is.
Dit zit trouwens in kristalchakra 9. Dus als jij op de Be the MIRror website de kristalchakra’s opzoekt, kom je uiteindelijk bij kristalchakra 9 uit en dat is: creëren door te zien.
Dus je ziet iets voor je en daardoor kun je het gaan creëren.
Dan is er nog eentje. Dat is de muzikale intelligentie: zingen, muziekinstrument spelen.
Ehm, maar dit wil niet zeggen dat je ook kan dansen. Dus je kunt heel muzikaal zijn, maar dat wil niet zeggen dat je kan dansen.
Dat is een andere intelligentie. Ik zag een keer een muziekdocent, bijvoorbeeld, die kon heel goed muziekles geven.
Ehm, maar toen we in een workshop bezig waren met bewegen, zag ik dat hij geen gevoel had voor maat of voor ritme. En zijn lichaam werkte daarin niet mee.
Nou, dat is de volgende intelligentie. Dat is de motorische intelligentie.
Dus muzikaal en motorische intelligentie zijn twee verschillende dingen.
Ehm, mensen die motorisch intelligent zijn, die bewegen graag. Die houden van rennen, van dansen, van sporten, van dingen maken, van bouwen, van creatief bezig zijn.
Die kunnen die muziekinstrumenten ook heel goed bespelen, hè, omdat ze die motoriek zo goed hebben.
Ehm, en dat is dus iets anders dan dat muzikale.
Dat zie je trouwens bij leerlingen die op de tafel zitten te trommelen, hè.
Dat kan muzikaal zijn, dat ze gevoel hebben voor ritme, of dat ze motorisch heel sterk zijn. Dat ze dus heel goed kunnen drummen, bijvoorbeeld, met hun vingers.
Nou, die kinderen moet je niet in een klas laten zitten. Die moet je andere dingen laten doen, vind ik.
Want dat is een heel mooi voorbeeld van: je hebt een kat en een hond. Die zitten allebei op de basisschool. En die hond die blaft en die juf zegt: “Hartstikke goed voor jou.”
En die kat die zegt: “Miauw,” en die juf zegt: “Nee, dat is niet goed, je moet blaffen.” En die kat weer: “Miauw.”
Nee, dus die kat, die eigenheid van die kat, weet je wel, een kind wat een drummer is in wezen of iemand die sterk motorisch is, moeten we niet gaan lopen plagen met cijfervaardigheden bijvoorbeeld.
Dat komt allemaal wel. Nou goed, zo sta ik er in ieder geval in.
Ik heb heel lang geleden de studie onderwijskunde gedaan en verandermanagement. Ik ben doctorandus in de onderwijskunde. Ik denk niet dat jullie dat weten, maar ehm, toen bestudeerde ik het onderwijs en toen zag ik ook al van: oké, dit waar ik het nu over heb, dat meervoudige intelligentie, is eigenlijk wat daarin zou mogen, hè.
Dat je veel meer kijkt naar de eigenheid van het kind en daarop inspeelt en van daaruit de kinderen laat, nou ja, laat opbloeien vanuit hun talenten, vanuit wat ze eigenlijk van jongs af aan al in zich hebben.
Ik heb nog een paar intelligenties. De interpersoonlijke, dat is die van poppen spelen. Dat zijn mensen die heel graag met anderen samen dingen doen, graag contact maken met anderen, mensen iets willen leren, maar ook luisteren naar mensen.
Dat zijn vaak uiteindelijk de therapeuten die in deze hoek zitten. Maar ja, dat kunnen ook mensen zijn die gewoon heel goed anderen kunnen lezen, heel goed mensen kunnen inschatten, heel goed kunnen inleven in een ander van: goh, dat valt echt niet mee wat je hebt meegemaakt, nou, vertel er nog eens wat over, want misschien is het wel goed als je het wat uit.
Nou, dat zijn de interpersoonlijk intelligente mensen.
Dan heb je nog deze. Dat is de natuur.
Mensen die echt vanuit nature al natuurintelligent zijn. Dat zijn de mensen die heel graag buiten zijn, die graag in de tuin bezig zijn of met bloemen of met dieren.
Ehm, die misschien wel meteen weten wat een dier nodig heeft of waar dieren ook altijd naartoe trekken.
Ik heb een keer een meisje gezien, die was geiten aan het trainen om over een stok te springen. Dat was op een basisschool waar ze ook dieren hadden.
Dat was een basisschool in Loenen en die kinderen konden gewoon lekker met dieren spelen overdag.
En dat meisje was bezig om die geiten te trainen dat ze kunstjes konden. Nou, dat is een meisje wat natuurlijk intelligent is.
Het zijn ook kinderen trouwens die vaak hun speelgoed categoriseren. Ze hebben dan allemaal autootjes bijvoorbeeld en dan gaan ze dat allemaal heel mooi netjes op een rijtje zetten.
Dat schijnt bij die natuurlijke intelligentie te horen: dat je dingen categoriseert.
En de intrapersoonlijke, dat zijn de mensen die goed op zichzelf kunnen zijn en die heel diep nadenken over dingen, ook over, nou ja, filosofische vraagstukken.
Dat zijn heel vaak dagdromers, zitten vaak in een andere wereld, kunnen daardoor ook dingen uitvinden, weten veel over zichzelf, kunnen zelfreflectie doen.
En dan hebben we tenslotte nog de existentiële. Die is later eraan toegevoegd.
En dat zijn ook diepe denkers. Die zijn heel sterk intuïtief en spiritueel. Dus de spirituele intelligentie werd ook benoemd als een aparte intelligentie.
Dat vond ik zo leuk om dat te zien. Ik denk: hé ja, stel je hebt een kind wat op de basisschool zit, wat gewoon spiritueel is en dingen kan zien, waarnemen of meteen alle emoties van de hele klas voelt.
Nou, laat zo’n kind alsjeblieft eventjes naar buiten om tot rust te komen. Of mag dat meisje ook meer thuis zijn om alle indrukken te kunnen verwerken, bijvoorbeeld.
Of hoe leuk zou het zijn als er een juf is die dat meisje spiritueel kan begeleiden?
Nou, dat vergt natuurlijk heel veel van het onderwijs als je al die intelligenties wil aanbieden.
Maar er is een plek op de basisschool waar dat heel veel gebeurt en dat is in de kleuterklas. De kleuterklas.
Daar worden al die intelligenties aange… aangebroken wou ik zeggen… nee, aangespoord, zeg maar.
Dus hadden we maar de hele basisschool alsmaar kleuteren. Die kinderen, die vinden hun weg wel.
Oké. Nou, misschien is het heel leuk dat je zelf ook alvast kijkt wat bij jou past of paste. Wat deed jij vroeger als kind? Waar zat dat?
En je kunt online, op internet, ook allemaal tests hiervan vinden. Dus je typt gewoon in: test meervoudige intelligentie.
Dan krijg je allemaal vragen, die ga je beantwoorden en dan krijg je te zien waar jouw intelligentie vooral zit.
Het is vooral handig als je het zelf niet meer weet. Maar leuk dit, hè?
Het geeft ook zo’n beeld aan mensen die de basisschool doorgeworsteld zijn, of op de middelbare school, dan wordt het nog erger. Er zijn ook heel veel schoolverlaters die helaas niet zijn aangesproken op hun talenten.
Er is een havo/vwo voor muziek en dans. Toen ik dat hoorde, was ik zo blij.
Ik denk: ja, al die leerlingen die gewoon klaar zijn met die schoolvakken, kunnen gewoon lekker nu naar hun motorische intelligentie.
Ze hebben trouwens wel schoolvakken daar hoor, maar ze hebben ook heel veel dat ze zichzelf motorisch kunnen ontwikkelen tot dansers. En dat… ja, daar word ik superblij van dat er dat soort scholen ook al zijn.
Hobby’s vinden met de MIR-Methode.
Oh, volgens mij… ja, oh, nou, er zit een klein beetje herhaling in deze bladzijde.
Hobby’s vinden jou. Dat had ik al gezegd. Dus ik ben heel benieuwd hoe het na dit webinar gaat ontstaan.
Het zit in de MIR-Methode verstopt in stap negen. Dus elke keer als jij ‘Missie verduidelijken’ aait, dan trek je ook al de hobby’s naar je toe.
Je mag natuurlijk ook zelf op pad gaan, hè. Dus je gaat ergens naartoe…
Oh ja, ik zal je even een paar dingen laten zien waar je dan naartoe kan, want dat is nog best wel een zoektocht.
En kijk even terug naar je kindertijd: wat jij als kind heel graag deed. Wat vond je ontzettend leuk om te doen?
Nou, waar vind je nou al die hobby’s?
Er is een app. Die kun je op je mobiel downloaden, heet dat volgens mij, via de Play Store. Ehm, als je niet weet hoe dit werkt, vraag het gewoon aan iemand. Een jonger iemand, die weet dat ongetwijfeld.
Je hoeft helemaal niks met die app, maar als je die installeert en je gaat kijken, dan zie je allemaal activiteiten.
Ik ben hier ook op en dus ik ben al aan het bowlen geweest en aan het poolen, en ik ga binnenkort een workshop schilderen doen en ik ga… ik hou van van alles om te doen.
En ehm, of samen uit eten, of een kookclub, of een boekenleesclub, of een… nou, er is ontzettend veel in heel Nederland.
België weet ik niet. Ik denk voor heel Nederland. België zal ongetwijfeld ook zulke apps hebben.
Dus je installeert die app: Club.nl.
Je hoeft helemaal niks. Het kost je ook helemaal niks. Ik heb wel een abonnement genomen omdat ik het zo geweldig vond. Ik denk: ja, ik wil dit steunen.
En dan kun je daar gewoon allemaal activiteiten vinden.
Ehm, dat er een keer in de buurt van Zutphen een discoboot is, bijvoorbeeld. Dus ik las dat, ik dacht: discoboot, wat is dat nou weer?
Nou ja, dan ga je om, weet ik veel, negen uur ’s avonds, ga je met z’n allen op een boot. Dan ga je varen en ondertussen wordt er allemaal ouderwetse muziek, discomuziek, gedraaid.
Nou, ik vind het een beetje spannend, maar ik dacht: ah, ik ga het gewoon doen.
En dan moet je tot één uur ’s nachts op die boot blijven en je kan er niet af. Dat vind ik dan ook wel een beetje wennen.
Maar waarom niet?
En er is binnenkort in een restaurant in Apeldoorn een restaurant waar… dat is een Amazing-avond.
Dan ga je met, via die Club, met zes mensen aan tafel zitten en dan gaat het hele restaurant allemaal liedjes zingen.
Ik stel me echt zo voor dat het gewoon een dolle boel wordt, want dat is gewoon superleuk om te gaan doen.
Dan ben je gewoon aan het feesten eigenlijk, met elkaar. Ja.
Ja, ik ben natuurlijk van de hartsverbindingen, dus ik vind het helemaal geweldig dat dat dan natuurlijk daardoor daar ontstaat.
En precies zo’n zelfde app is Meet5. Ik vind die iets lastiger om te lezen, om te gebruiken, maar ook daar staan allemaal activiteiten op en die kun je ook gratis downloaden, kun je gratis installeren.
Dan ga je maar gewoon eens kijken wat er allemaal georganiseerd wordt.
Ehm, er is nog eentje, die heet Amigos. Die heb ik ook geïnstalleerd en daar zag ik dat er allemaal twintigers op zaten.
Dus als jij jongeren kent die eigenlijk niet andere jongeren kennen of die gewoon, ja, geen hobby hebben, ga eens kijken of zij in die app willen.
Ehm, want wie weet gaan ze in één keer ook poolen, want dat kun je natuurlijk… toen ik er was, waren er ook heel veel jongeren die met elkaar, allemaal vrienden, vriendinnen, gingen ze met elkaar allemaal biljarten.
Dat is zo leuk om te zien.
En zangkoor, dat is dan mijn hobby. Dat is heel erg leuk omdat je gewoon één bent van het geheel.
Dus je hoeft niet heel goed te zingen. Je zingt gewoon mee en het is gewoon gezellig en je bent even eruit en je bent lekker met elkaar.
En die hartsverbinding is er onderling en iedereen gaat blijer weer weg dan dat hij kwam. Nou, dat is toch puur winst?
Puur winst.
Ik wou heel eventjes daar tussendoor nog een stukje voorlezen uit mijn kinderboek.
Ik heb een kinder… nou ja, het is eigenlijk geen kinderboek, hè. Ik zeg al de hele tijd kinderboek, maar ik vind hem zelf als volwassene heel leuk om te lezen.
Dit is het boek ‘De dag dat alle harten open gingen’. En dat is wat eraan zit te komen, hè. Dus er komt een moment, dan gaan alle harten open op aarde, gewoon wereldwijd.
En ehm, in het boek is een meisje dat niet blij is op school, wordt gepest, en ze heet Miriade. Zij heeft natuurwezens ontmoet, of ze hebben eigenlijk haar gevonden, en die geven allemaal boodschappen aan haar voor de mensenwereld.
En dan vragen ze of zij een boek wil schrijven om dat door te geven aan die mensenwereld.
En ehm, het zijn allemaal natuurwezens die om beurten allemaal haar boodschappen geven.
En op een gegeven moment is Lijstje aan de beurt. Lijstje ziet er een beetje uit als een vogel.
Ik ga het even voorlezen.
Lijstje staat op en neemt de praatstok zwijgend aan. Ze is een tijdje stil. Dan haalt ze diep adem en begint te zingen.
Niet met een mensenstem, maar met een vogelstem. Miriade hoort de wonderlijkste klanken en klikjes. Telkens weer nieuwe geluiden. Het lijkt wel of ze honderden verschillende klanken kan maken.
Dan is ze weer stil, haar wenkbrauwen met veertjes dicht tegen elkaar aangetrokken in opperste concentratie.
Dan ontspant ze en begint ze te spreken, zangerig en met blijheid in haar stem.
Zingen, Miriade, dat is het mooiste wat er is.
Het is voor iedereen een bron van gelukzaligheid om zich via zang te kunnen uiten. En het maakt niet uit hoe je zingt, als je maar zingt.
Wanneer mensen meer zingen, gaan hun harten open.
Dan verbinden hun harten zich met elkaar. Dan voelen ze zich meer ontspannen en verdwijnen onenigheden als sneeuw voor de zon.
Mensen zouden ook gezonder zijn, omdat zingen het lichaam minder zuur maakt en het hele energiesysteem van mensen verbetert.
Ze zouden er meer zelfvertrouwen door ervaren en zich beter in hun vel voelen, meer met beide benen op de aarde.
Hun longen zouden er dolblij mee zijn, omdat ze weer heerlijke frisse lucht zouden krijgen.
En bovendien geeft het uiting aan de emoties die mensen ervaren. Door het zingen verwerken ze die emoties.
Als het kan, Miriade, laat de mensen dan weten hoe belangrijk het voor hen is om weer te gaan zingen.
Miriade knikt. Ze weet dat het waar is wat mevrouw Lijstje zegt. Ze onderstreept het woord ‘zingen’ nog eens extra.
Miriade maakt allemaal notities van wat er gezegd wordt.
Lijstje geeft de praatstok weer terug aan Pinradia en die kijkt op haar beurt naar het midden van de cirkel waar het gat is.
Miriade volgt haar blik en ziet Orca Grootmoeder verschijnen met naast haar een dolfijn.
Orca Grootmoeder, denkt Miriade.
“Hallo Miriade. Fijn je weer te ontmoeten,” zegt Orca Grootmoeder.
De dolfijn neemt het woord.
“Miriade, lief kind, wat de mensen vooral weer mogen gaan herinneren, is dat ze mogen spelen.
Ze zijn veel te serieus geworden en dat is niet goed voor hun gezondheid.
Ze werken veel te veel. Ze gaan gebukt onder dat gedoe met geld.
Ze vergeten helemaal dat ze daarvoor niet naar de aarde zijn gekomen, maar om te spelen en ervaringen op te doen.”
“En te zingen,” vult Lijstje aan.
“En om te dansen,” roept een paardje.
Sprinkhaanachtige natuurwezens die elkaar vastpakken en een rondje draaien.
“De praatstok is voor de dolfijn,” zegt Pederadia een beetje streng.
De dolfijn lacht met zijn ‘k’-geluid en hij zegt nog kort: “Ja, dat klopt helemaal, ook zingen en dansen.
Dankjewel Pederadia, dat was alles. Meer spelen, Miriade, ja.”
Dus dat, hè. De dolfijnen, die weten het: meer spelen.
Oftewel, we hebben een zomer voor de boeg. En ik zou je zeggen: ga eens kijken wat jij nog wil gaan spelen deze zomer.
Misschien ga jij een springtouw kopen, ga je gewoon lekker weer springtouwen.
Misschien ga je eens leren haken, of ga je lekker het schilderen weer oppakken.
Of misschien ga je wel lekker tuinieren met een paar buren samen.
Ik ben hierachter bezig om een stukje plantsoen… want in Apeldoorn doen ze niks meer aan die plantsoenen, tenminste sommige stukjes niet… om daar stiekem wat planten te poten.
Ik heb een hibiscusstruik, die is nogal groot. En overal komen scheuten van die hibiscus omhoog. Die trek ik eruit en die zet ik overal in het plantsoen te poten.
Niet verder vertellen hoor, maar daar heb ik heel veel plezier om.
Dat noem ik ook spelen.
Of je koopt zo’n pakje bloemenzaad en dan gooi je dat gewoon zo in het plantsoen. Kijken of er wat bloemen op komen.
Oh, wat zit ik jullie allemaal slechte ideeën te geven. Nou ja, of goede, maar alleen als het mag natuurlijk.
Oké.
Ehm, we gaan even de MIR-Methode doen. Ik ben zelf helemaal speels geworden inmiddels.
We gaan lekker de MIR-Methode doen, wetend dat één van de grote redenen waarom je op aarde bent, is om te spelen.
Dus ga kijken waar jij je plezier uit kan halen, waar je je energie van kan halen.
En dan gaan we die lekker nu versterken door de negen stappen te gaan doen.
Dan gaan we bij stap één:
Zuurgraad optimaliseren. Zuurgraad optimaliseren. Zuurgraad optimaliseren.
Detox alle toxische belasting. Detox alle toxische belasting. Detox alle toxische belasting.
Vader loskoppelen. Vader loskoppelen. Vader loskoppelen.
Moeder loskoppelen. Moeder loskoppelen. Moeder loskoppelen.
Meridianen zuiveren. Meridianen zuiveren. Meridianen zuiveren.
Alle tekorten aanvullen. Alle tekorten aanvullen. Alle tekorten aanvullen.
Hormoonstelsel in evenwicht brengen. Hormoonstelsel in evenwicht brengen. Hormoonstelsel in evenwicht brengen.
Basisbehoeften aanvullen. Basisbehoeften aanvullen. Basisbehoeften aanvullen.
Chakra’s en aura optimaliseren. Chakra’s en aura optimaliseren. Chakra’s en aura optimaliseren.
Missie verduidelijken. Missie verduidelijken. Missie verduidelijken.
Nou, als je kan, ehm, drink lekker wat water. Ik neem even een slok.
Thee mag natuurlijk ook. Met warm weer is lauw water ook beter.
Ehm, we hebben in het begin gedaan: angst om te blokkeren loslaten.
Zou je die alsjeblieft boven die negen stappen willen zetten?
Dus je doet eerst: angst om te blokkeren loslaten. Die aai je eerst drie keer. En dan aai je die negen stappen erachteraan.
En dat ga je een week herhalen. Dus die angst om te blokkeren, die blijf je een week lang eraan toevoegen.
Als je al andere stappen ook hebt vanuit een cursus of van een MIR-Methode op Maat, dan zet je die angst om te blokkeren daar weer helemaal bovenop.
Die doe je gewoon als aller-, allereerste en dan kun je die helemaal meteen in negen stappen mee weg laten gaan.
Nou, mooi.
Ik ga nog heel even laten zien dat er kringen zijn. Er zijn er nog een paar voor de zomer.
Er is dinsdag 1 juli en donderdag 4 september bij Benito Otero in Son. Dat is bij Eindhoven.
Dinsdag 8 juli is er eentje bij Mario Ponferrada in Grootebroek. Dat is bij Enkhuizen.
En er is er één woensdag 27 augustus en 1 oktober bij Henny Bruins in Lelystad.
En ehm, check even op de website op wat voor tijdsduur ze die kringen geven.
En het is heel fijn. Dat is eigenlijk ook een soort hobby, dit, hè.
Als je die interpersoonlijke intelligentie hebt, is het heel leuk om samen te zijn met andere mensen en te praten over wat jou bezighoudt en wat hen bezighoudt.
En je ontmoet dan mensen die open zijn en die ook willen praten over dingen, waardoor je echt weer geïnspireerd naar huis gaat.
En je doet dan met elkaar samen ook de MIR-Methode. En als je dat in een groep samen doet, dan werkt hij ook sterker.
Dus als je er nog nooit toe bent geweest, misschien is dit een heel leuk idee om nu er naartoe te gaan deze zomer.
Want het zal je blijven verrassen, dat kan ik wel zeggen. Het zal je blijven verrassen.
Meld je wel even van tevoren aan bij de begeleider zelf. Dit zijn ook drie MIR-Methode begeleiders. En niet via de klantenservice of niet via onze gewone e-mail.
Er zijn nog drie cursussen. Die kun je beginnen wanneer je wilt.
Er is er eentje ‘Overgewicht’ en dan gaat het alleen maar over de emoties weghalen onder de… dus de oorzaken van overgewicht is allemaal emotie. Die achterliggende emoties pakken we ook aan in die videoserie.
‘Slaapproblemen’ ook, zitten in zes video’s. Die kun je kijken wanneer je dat zelf wilt. Dan leer ik je wat allemaal de oorzaken zijn van allerlei soorten slaapproblemen.
En de laatste is, die is nu bezig, dat is de cursus ‘Overgangsklachten verzachten met de MIR-Methode’.
En we gaan binnenkort video 3 bekijken, maar je kunt er gewoon nu aan beginnen als je dat wilt.
Dus je hebt niks gemist, bedoel ik. Want je kunt er gewoon mee starten wanneer jij wilt.
Als je je aanmeldt, doe dat dan via de Be the MIRror website, want dan krijg je die 10 procent korting, waardoor je je abonnement er lekker weer uit hebt. Alleen maar leuk.
Drink nog even een glas water. Denk ook aan zeezout, want als je transpireert met warm weer, je verliest heel veel zout en daar word je moe van. Daar krijg je slechte concentratie van.
Dus let erop dat je naast het water drinken ook echt wat zeezout neemt.
Als je kunt kiezen, doe dan Keltisch zeezout. Dat schijnt het beste te zijn voor ons lichaam.
Dus met dat zout vul je echt hele waardevolle voedingsstoffen weer aan die je anders met heel veel water drinken allemaal wegspoelt.
Dus denk aan zout. Half theelepeltje per dag mag.
Oké. Nou, dan wens ik jullie een ongelooflijk fijne zomer.
Ik hoop heel erg dat we de grote veranderingen gaan zien. Dat we gaan zien dat we die nieuwe wereld instappen waarin we echt in veel meer vrijheid kunnen leven, veel minder hoeven te werken, veel meer kunnen gaan genieten en spelen.
En daar kijk ik helemaal naar uit. Dat is wat ik voor me zie, wat er gaat gebeuren.
Dus zorg dat je een hobby hebt tegen die tijd. Anders ga je je vervelen.
Staat ook in dit boek: ‘De dag dat de harten open gingen’. Daarna waren de mensen echt even beduusd en dat duurde twee maanden.
En toen dachten ze: nou, laten we maar weer eens wat gaan doen.
Maar zorg ervoor dat je lekker al weet wat jij leuk vindt om te doen. En heel veel plezier met het oppakken ervan.
Ik wens je een hele fijne zomer en ik hoop van harte dat ik je na de zomer weer terugzie.
En dan heb ik vast allemaal weer nieuwe plannen te vertellen. Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal kan zeggen over twee maanden.
Ik wens je een hele fijne avond nog, of ochtend, of middag, afhankelijk van hoe laat je dit bekijkt.
En ik wens je een hele fijne zomer. Tot de volgende webinar. Tot dan.
Doeg. Tot de volgende keer. Lekker water drinken, lekker zout. Doeg. Heb het goed. Bye bye. Fijne zomer. Doeg.



Reacties
Webinar ‘Hobby’s ontdekken met de MIR-Methode’ — Geen reacties