Webinar ‘AD(H)D, wat kun je ermee?’
Alle dagen heel druk? Of juist heel dromerig en teruggetrokken in je eigen wereld? ADHD en ADD zijn geen modeverschijnsel, maar een signaal dat we andere mensen op aarde hebben. Het zijn juist de creatieve geesten die voor goede oplossingen kunnen zorgen. In het webinar leg ik uit wat AD(H)D is en ik besteed speciaal aandacht aan AD(H)D bij vrouwen. Ook leg ik uit hoe je je eigenwaarde kunt versterken als je AD(H)D hebt. Tot ziens in het webinar. Groetjes, Mireille
Ondertiteling
Het webinar is voorzien van ondertiteling. Start de video en klik dan rechtsonder op het icoontje “Ondertiteling”.
Reageren?
Hoe heb je dit webinar ervaren? Wat voelde je? Ik hoor het graag van je! Schrijf het hieronder, dankjewel! Met de toets ‘End’ op je toetsenbord spring je meteen naar het reactieformulier.
Persoonlijke vragen graag stellen aan een MIR-Methode begeleider!
Transcript “AD(H)D, wat kun je ermee?”
Ja, daar zijn we weer. Hartelijk welkom. Wat fijn dat jullie er weer bij zijn. Dankjewel voor het kijken, lieve schatten, lieve Be the MIRror leden. Ik ben zo blij dat jullie interesse hebben in die webinars en dat ik daar lekker mee door kan gaan. Ik vind het heel fijn om ze voor jullie te geven en ik hoop van harte dat ik jullie ermee kan inspireren. Dat je er weer wat van leert, dat het je goed mag doen en nou ja, dat je het weer doorvertelt aan anderen. Heel graag. We hebben even een uitdaging. Omdat ik die andere webinars had gestopt, zijn er veel meer minder mensen die dan ook nog andere dingen gaan bekijken van mijn website. Dus ik moet even wat meer reclame zien te maken dat mensen ook interesse krijgen in de Be the Mirror website. Maar dat gaan we gewoon doen. Ik ga heel veel van de webinars die op de Be the MIRror website staan ga ik in de artikelen die op de website staan
erin schrijven, zodat mensen zien dat er bij heel veel artikelen ook wel echt webinars te vinden zijn die op de Be the MIRror website staan. Maar dat weten jullie natuurlijk allang. Maar daar gaan we eventjes aan werken de komende tijd. Ik heb een druk een paar weken achter de rug. Ik had de vorige webinar de belofte gedaan dat ik een dagen zou gaan organiseren, maar mijn lieve moedertje die ging naar het ziekenhuis toe. Ziekenhuis weer uit en weer terug in het ziekenhuis. En nu is ze heerlijk in rust in een verzorgingshuis. Dus daar ben ik heel blij mee. Even weer in de rust. Ik ga het vandaag hebben over ADHD. Ik zal dat zo dadelijk toelichten en gaat ook over ADD, maar ook wat dat nou eigenlijk bij vrouwen is. Want het is echt iets anders. Het is wel hetzelfde, maar bij vrouwen is het helemaal niet zo zichtbaar. En daar wil ik het over hebben. Want misschien heb jij het zelf ook wel, maar heb je het helemaal niet door. Maar ik wil je niks aanpraten. Maar het zou wel een heleboel kunnen verklaren over hoe je door het leven bent gestruikeld, zoals ik dat dan altijd noem. Maar er zit ook iets heel moois in dat ADHD en dat wil ik jullie ook graag laten zien. Wat wil ik nog meer vertellen? Oh ja, ik ga even de presentatie erbij pakken, want ik heb weer hele mooie bloemen voor jullie. Tada. Deze heb ik nog steeds in mijn voortuin. Dat is een struik. Die bloemetjes zijn vrij klein en centimeter groot ongeveer. En ze heten Hotlips. Daar onderin in beeld zie je ze Salvia Hotlips. Ze schijnen ook Je kunt er ook wat mee doen qua kruiden, maar dat heb ik niet goed kunnen vinden. Dus ik dacht nou dan mogen jullie zelf opzoeken. Maar die bloeien nu nog. Het is oktober. Leuk is dat hè? Dus mocht je nog een leuke struik willen in je tuin, dan denk aan de Hotlips. Jullie als Be the MIRror leden blijven erop alert dat als je iets koopt via onze website dat je dan altijd 10% korting krijgt. Maar dan moet je via de Be the MIRror website je aanmelden. Dus hou er altijd rekening mee dat je eerst inlogt op de Be the MIRror website en dan pas iets bestelt en dan krijg je ook die 10% korting. Altijd fijn. Ik ga eerst nog even een MIR-Methode op Maat maken voordat ik naar het onderwerp ga. En ik kreeg van vorige keer ook terug, er was iemand, ze had haar man verloren en ik geloof dat we het verdriet loslaten hebben geaaid of verliesconflict. Dat was het, verliesconflict hebben we geaaid. En dat had haar heel goed gedaan. Dus ongemerkt, daar ben ik me natuurlijk niet bewust van, maar ongemerkt kan zo’n MIR-Methode op Maat veel meer voor je betekenen dan ik in de gaten heb. Dus ik hoop dat hij voor vandaag ook weer goed werkt voor jou. Waar gaan we aan werken? We gaan emoties loslaten en ik richt me dan op de groep die nu aanwezig is. En dan gaan we kijken welke emoties wij mogen gaan loslaten. En daarvoor ga ik altijd spiertesten. Ik zal hem eens even zelf nog even groot zetten. Mijn vingers als die bewegen is het antwoord “Nee”. En als ze niet bewegen, dus als ze sterk blijven staan is het “Ja”. Dat is spiertesten wat ik doe. Daarmee heb ik ook de MIR-Methode ontwikkeld. Doe ik al 16 jaar. En er staat ook een video over op de Be the MIRror website. Oké. Waarmee mogen wij beginnen? Of tenminste welke emotie mogen wij als groep loslaten? Gaat het dan om angst? Om paniek? Paniek krijg ik. Oké. Moet ik meer weten? Nee. Gaat het om heel oude paniek? Nee, ik mag niet meer weten. Dus ik krijg ook geen antwoord. Ik dacht meteen aan de geboorte, weet je wel, heel veel kinderen of heel veel mensen hebben geboortepaniek. Als je door de geboortekanaal gaat, dat je echt zo klem komt te zitten dat je denkt: “Ah, ik wil niet meer naar de aarde. Ik wil weg.” Maar goed, we gaan aaien paniek loslaten wat dat ook mag betekenen, want ik heb geen idee. Dus we gaan het maar gewoon doen. Aai jezelf zacht over je handen en dan gaan we zeggen: paniek loslaten. Daar gaan we. Paniek loslaten. Paniek loslaten. Paniek loslaten. Paniek loslaten. Heel goed. Ja, dat is hem al.
Heel even wachten.
zijn altijd onder jullie die ook nog lekker gaan geeuwen hierdoor hierdoor of gaan zuchten. Dat zijn je mooie lichamelijke reacties. Heel goed. Ja. Mag ik weer verder? Mogen wij nog een emotie loslaten? Nee. Mag ik nog iets anders uittesten? Iets via de MIR-Methode. Nee. Is dit alles voor vandaag? Ja. Er komt straks nog iets in de presentatie en dat gaan we ook aaien. Dus er komt nog iets anders. Oh, ik heb mijn mobiel nog aanstaan. Eventjes uitzetten, anders krijgen we allemaal piepjes tussendoor. We gaan naar de presentatie toe. ADHD. Ik zal hem er even bij pakken. Dus je mag voor jezelf alvast opschrijven paniek loslaten, want er komt nog een extra stap zo dadelijk één of twee. En die kun je dan ook toevoegen aan je dagelijkse MIR-Methode. Dus schrijf op paniek loslaten en dan zo dadelijk komt er nog één of twee bij. ADHD. Dat is de officiële afkorting van Attention Deficit Hyperactive Disorder. En als je ADD hebt is het Attention Deficit Disorder zonder dat hyperactieve. En dat betekent gewoon dat je aandachtstekort hebt. Ze noemen dat in het Engels een stoornis waarin je aandacht tekort hebt. Dus je kunt niet genoeg je aandacht ergens bijhouden. Dus Attention is aandacht. Deficit is tekort, Hyperactive is hyperactief en Disorder is stoornis. Maar in Nederlands zeggen we gewoon Alle
Dagen Heel Druk. Dat zijn die kinderen die als ze wakker worden dan begint het gewoon stuiterbal van voor tot achter totdat ze in bed liggen. En dan hopelijk slapen ze heel goed, maar ze kunnen de hele dag door heel druk zijn. En vooral jongens kunnen dat heel goed. Dus als je een moeder bent en je hebt twee jongens en ze hebben allebei ADHD, berg je maar. Dan zou ik haast zeggen: “Moeder, zoek hulp, want dat is heel erg pittig.” Er zit iets heel moois in dat ADHD. Dat ga ik zo dadelijk laten zien. En wat ik zelf een beetje apart vind is dat de wetenschappers nu de ADHD en de ADD op één hoop gooien. Dus ze zeggen dat dat in de hersenen zichtbaar is en dat dat beide stoornissen, als je van een stoornis mag spreken, want ik vind het wel een beetje groot woord, maar die schijnen op dezelfde plekken in de hersenen te zitten. En het ene is dat je hyperactief bent en bij de andere ADD ben je eigenlijk heel rustig. Maar ze hebben wel dezelfde kenmerken. Die ga ik eventjes met jullie doornemen en misschien herken je wel wat.
Dus die tweede ADHD ADD heb ik al een beetje uitgelegd. ADHD is dat hyperactieve en ADD is meer het rustige en ADD is ook meer het dromerige. Dus dat zijn vaak de kinderen die in een andere wereld leven, die in een droomwereld leven. Ik heb hier in de buurt, ik zit vaak uit het raam te kijken, want dat is voor mij echt wel een lekker momentje van rust. En er is een meisje die laat haar hond altijd uit en dan onder een paar bomen. Daar gaat ze altijd even een beetje zo ja, in een soort fantasiewereld doet ze een dansje, doet ze een paar gekke bewegingen en dan loopt ze weer door. Maar dat is echt een meisje in mijn ogen met ADD die echt helemaal in de eigen wereldje leeft en echt even helemaal zoek is weg van de aarde. Ik vraag me altijd af in hoeverre dit soort kinderen hooggevoelig zijn, omdat hooggevoeligheid heel veel kenmerken heeft van ADHD of ADD. En daar zit een enorme overlap in. Dus als jij toevallig een diagnose hebt gekregen van ADHD of ADD, ga dan ook kijken bij hooggevoeligheid. Want het kan heel goed zijn dat je eigenlijk hooggevoelig bent en dat je daarmee moet leren omgaan. Maar ook hooggevoeligheid herbergt iets heel moois in zich. Dus ga daar zeker naar op zoek wat dat mooie is. Ik zal straks ook al iets erover zeggen. De diagnose bij vrouwen is vaak heel lastig te doen omdat vrouwen helemaal niet zo typisch ADHD zijn terwijl ze het wel degelijk kunnen hebben. Maar ik zal het jullie zo dadelijk uitleggen hoe dat dan eruit ziet. En dat kan betekenen als je nu 60 bent of 70 of misschien wel 80 en je hoort mij een aantal dingen noemen dat je denkt: “Oh, maar dat ben ik, dat heb ik.” En dat je je hele leven lang daarmee hebt kunnen worstelen, maar dat je je weg erin hebt gevonden en dat je dat het nu redelijk goed met je gaat. Maar dat als je de kenmerken hoort dat je denkt: “Oh, eigenlijk had ik ook ADHD, maar in mijn tijd hadden ze dat nog helemaal niet.” Nou, dat gebeurt bij heel veel vrouwen die 30 zijn, die 40 zijn, waar dingen niet helemaal zo
soepel lopen, dat ze eigenlijk ADHD hebben, maar dat helemaal niet wordt ontdekt omdat de diagnose bij vrouwen veel moeilijker is. En dit ga ik zo dadelijk ook uitleggen. Ik ga zo dadelijk ook even stilstaan bij de vraag medicijnen of zelfkennis. En voor allebei is wat te zeggen, maar dan ga ik even uitgebreid bij stilstaan. Zo dadelijk. Oh, daar waren ze alweer. Gaan we naar de kenmerken. De kenmerken bij ADHD bij mannen. Nou, snel afgeleid. Dat hebben de vrouwen trouwens ook hoor. Dus ze zijn met iets bezig en er komt iets anders langs en oh, ook helemaal leuk. En dan gaan ze daar naartoe. Dus de de focus, ergens op gefocust blijven, kan heel moeilijk voor ze zijn. Vooral als het ze niet interesseert. Nou, op school zijn er heel veel dingen die helemaal niet interessant zijn. die kinderen een biet interesseert en zij nou ja, ze moeten dan toch maar daar naartoe. Maar als er dan buiten een dier langsloopt of zo of iemand met een hond of weet ik veel een hond die losloopt en dan zijn ze heel snel afgeleid en dan zijn ze uit het raam aan het kijken. Dus de afleiding heeft eigenlijk te maken met in hoeverre ze iets interessant vinden of niet. en vinden ze het niet interessant, dan hebben ze er ook geen aandacht voor. En daar zullen heel veel juffrouwen en meesters last mee hebben. Ze zijn altijd in beweging en zeker jongens, stilzitten is een kunst. Dus om de haverklap lopen ze van hun stoel af als ze op school zitten. Tikken op de tafel met een stokje, tuk tuk tuk. Of gewoon met de voeten wiebelen of heen en weer wiegen of met de handen alsmaar dingen doen of kriebelen overal. altijd in beweging. Nou, de juffrouwen en meesters die ermee om kunnen gaan en die zijn er gelukkig zat, die zeggen dan bijvoorbeeld tegen zo’n kind: “Ga jij maar even punten slijpen.” Nou, zo’n kind mag dan even lopen, mag even punten slijpen, mag even lekker rondkijken in de klas en daarna kan hij weer rustig zitten. Nou, dat altijd in beweging zijn heeft te maken, daar kom ik nog op terug met een situatie die voor hun heel heftig is geweest waarbij ze vastgezet zijn. Dus ze hebben iets meegemaakt. Kan alleen al in de geboorte zijn geweest hè. Dat ze bij de geboorte vast hebben gezeten. En dat is een verschijnsel wat in het brein is opgeslagen als je moet je vrij vechten, want je zit vast. Dus die herinnering van vastzitten is er heel sterk en daardoor wil het lichaam de hele tijd bewegen. En als het niet kan bewegen, dan ervaart dat kind angst. Dus er zit heel veel angst in die kinderen en door te bewegen kunnen ze die angst loslaten. Dus voor kinderen met ADHD is het essentieel dat ze mogen bewegen. Er zijn ook juffrouwen en meesters die zeggen: “Ga maar even een rondje om het gebouw lopen.” Dus dan gaan ze even naar buiten, even helemaal om het schoolgebouw heen. Dan komen ze weer binnen en dan kunnen ze er weer even tegen. Dus hun manier om met die angst om te gaan is door te bewegen. Ik kom daar zo dadelijk nog op terug over die angst. Mensen met ADHD hebben vaak woede-uitbarstingen. Dat hoeft niet vaak te zijn, maar het kan zijn omdat ze overprikkeld zijn. Omdat ze iets willen wat als maar niet lukt. Omdat ze als maar worden aangesproken vanuit negativiteit wat bij hun opstapelt. Misschien worden ze wel uitgelachen door andere kinderen. Schaamte is een heel groot ding bij ADHD’ers dus. En die zit meestal heel diep. En dat leggen ze ook nog zichzelf op, want ze verwachten ook nog veel van zichzelf. Dus als je de MIR-Methode doet en je gaat bijvoorbeeld schaamte loslaten aaien, bij ADHD is dat al heel veel winst. En die woede-uitbarstingen komen gewoon puur uit een overload. Dus een een enorme opstapeling van frustratie, van boosheid, van niet begrepen zijn, maar ook nog die enorme energie die erbij zit. Dus ik hoorde een keer van een vrouw
die was helemaal ongeduldig na het koken en de kinderen zeiden ik lust het niet. Ze was woedend. Zij is toen de trappen gaan op stampen omhoog. Twee trappen omhoog en weer naar beneden en weer omhoog en weer naar beneden en weer omhoog tot zes keer toe twee trappen omhoog en weer naar beneden. Zoveel energie had ze in zich. En had ze dat niet gedaan, had ze het op de kinderen afgereageerd. Dus dus er is een overload aan energie. gekoppeld aan frustratie en dat kan die woede-uitbarstingen geven. Nou, naarmate je ouder wordt, heb je heel veel winst als je jezelf begrijpt en dat je aanvoelt van ik ga uitbarsten, dit gaat niet goed. En dat je dan weet ik moet bewegen. Je kunt ook op de fiets gaan zitten en je helemaal leeg fietsen. Gewoon keihard fietsen totdat je leeg bent. Dus de beweging maakt dat die woede uiteindelijk weer kan afzakken. Dus dat zijn van die hele mooie trucs waarmee je die woede-uitbarstingen kunt voorkomen. Want een woede-uitbarsting geeft uiteindelijk heel veel schade, geeft heel veel conflict, geeft heel veel onveiligheid. Dus als je dat kunt voorkomen is dat puur goud. Mannen die ADHD hebben zijn vaak extravert, zijn jolig, joviaal, zijn gangmakers, die heb je graag in een gezelschap, met hem is altijd lachen. Zijn ook wel degene die over de schreef gaan, die zichzelf niet aan de hand hebben, die misschien teveel bier drinken. Dus dat zijn de mannen die opvallen
juist door hun extraverte gedrag. Hartstikke leuk, nooit saai, maar voor hun vaak ook niet heel handig. Ik ga zo dadelijk laten zien hoe dat bij vrouwen zit. rommeligheid uiteraard. Kijk maar in een huis, zie je heel veel rommeligheid. Kamers waar geen netheid is. Dan kun je bijna zeker kijken naar ADHD. Heel veel levendigheid hebben ze in zich. Dus het is echt nooit saai met dat soort mensen. En ze komen altijd te laat. En mensen die ouder zijn, die hebben geleerd: oké, ik moet om 12 uur daar zijn. Dan moet ik om 11:15 al beginnen met daar naartoe te gaan. En dan moet ik om 11:45 moet ik in de auto, want dan is 10 minuten rijden. En dus ze hebben dan helemaal geleerd drie kwartier van tevoren al voor te bereiden om op tijd te komen. En dan nog en dan nog lukt het soms niet, maar te laten komen is een heel duidelijk kenmerk. Dus kijk maar in de omgeving of jij mensen kent die altijd te laat komen. En dat zou heel goed kunnen dat het ADHD’ers zijn. En ze doen het niet expres. De reden dat ze vaak te laat komen is omdat ze geen tijdsbesef hebben. Ze hebben geen idee hoe dat zit met tijd. Ik heb er ooit in een webinar wel over gehad. Als je in de tijd leeft, dan heet dat Chronos. Dan heb je een besef van tijd. Dan weet je op wat voor moment van de dag het ongeveer is. Dan weet je ongeveer wel hoe laat het is. Maar als je in Kairos leeft, dat is buiten de tijd leven. Hoe het eigenlijk hoort te zijn op aarde, hè. Want tijd is natuurlijk maar een kunstmiddel. Als je in Kairos leeft, dan leef je gewoon met hoe het is. Met de natuur, met de zonsopkomst, zonsondergang. En je hebt eigenlijk ja, als je een keer trek hebt ga je wat eten. Maar verder dus Kairos is veel meer in een soort tijdloosheid leven. Nou, dat hebben ADHD’ers heel sterk. Is één van de grote redenen waarom ze altijd waarom ze vaak te laat komen. Niet altijd.
De vrouwen. De vrouwen ga ik er naast zetten en dan ga je zien dat vrouwen die ADHD hebben dat die daar op een andere manier mee omgaan waardoor het niet zo zichtbaar is. En dat is voor hun extra lastig. Want als het niet gezien wordt krijg je er ook geen erkenning voor en krijg je er ook geen hulp voor. Dan ga je jezelf dus ook niet begrijpen. Nou, wat vrouwen ook hebben is dat ze snel afgeleid zijn. Dus meisjes met ADHD hebben dat net zo goed dat ze snel afgeleid zijn. Ze zijn wel in beweging, maar ze hebben vaak aangepaste bewegingen. Dus veel meisjes met ADHD gaan op hun handen zitten. Of de juffrouw of meester leert hun dat zelf. Ga maar op je handen zitten. Dus meisjes, vrouwen hebben veel meer de neiging om zich aan te passen en niet op te vallen, want ze willen geen negativiteit naar zich toe en dat trekken ze niet. Dus ze gaan op hun handen zitten en zich inhouden. Ik had een heel mooi voorbeeld daarvan. Was een moeder die ging met haar dochter naar een arts toe. En het ging er dan om dat het meisje
niet was te handhaven in de klas, was ongedurig. En ze presteerde helemaal niet op school. Ze deed niet goed mee. En die arts zei, weet u wat? We gaan eventjes naar buiten. We laten haar even hier zitten. Ik moet even met iets met u bespreken. En dat meisje zat op de stoel. Ze gingen de kamer uit. En voordat die arts de kamer uit ging, deed hij nog even de radio aan en zette hij muziek aan. Ze gingen naar buiten, even op de gang staan praten en ze konden door het raampje het meisje zien. En niet heel veel later was dat meisje aan het dansen in die kamer. En die arts zei tegen die moeder: “Er is helemaal niks aan de hand met uw dochter, maar uw dochter is een danseres.” En dat vond ik zo’n mooi voorbeeld dat ik: “Ja, heel veel ADHD’ers hebben die motorische intelligentie in zich. Zijn heel vaak ook drummers die dat in zich hebben. Ze zijn motorisch heel handig en kundig, maar ze mogen dat niet als ze in een klaslokaal stil moeten zitten. Dus dat dat wringt in hen. Nou, bij vrouwen is dan vaak zo. Bij meisjes is het dan vaak zo dat ze zichzelf inhouden. Dat ze hun dat ze wel van die bewegingen doen, maar dan bijvoorbeeld de hele tijd aan hun haar zitten of de hele tijd met iets friemelen. Misschien hebben ze wel een handwerkje in de handen en dus zij doen wel bewegingen, maar minder storend en minder opvallend. Meisjes hebben ook die woede-uitbarstingen dat het dingen teveel worden. Natuurlijk kunnen ze ook gewoon een Barbie pop door het huis smijten als het ze te veel wordt. Maar het kan ook zijn dat ze ingehouden woede hebben en dat ze die woede van binnen beleven. Dat ze dat ze veel meer zichzelf, ja wat ik wou zeggen is dat ze zichzelf onderschelden. Maar dat vind ik niet zo leuk om te zeggen. Maar er zit wel veel meer zelfstraffen in. Dus de woede naar zichzelf keren, zichzelf misschien zelfs wel pijn doen. Dus die woede bij vrouwen is niet zozeer naar buiten, maar veel meer naar binnen gekeerd. En dat is typisch voor meisjes, waardoor het ook niet als een kenmerk voor ADHD kan gelden. Een ander kenmerk is ze hebben ook wel dat extraverte. Soms ook als ze op een feestje zijn, als ze jongeren zijn 18, 19, 20, zijn ze op een feestje heel uitbundig. Vervolgens zijn ze thuis weer helemaal introvert van binnen en dan blijven ze een maand lang bijna zichzelf afvragen of ze zich wel normaal hebben gedragen op dat feestje, want ze waren zo uitbundig. Dus ze hebben dat extroverte wel degelijk, maar de meeste vrouwen kiezen ervoor om introvert te zijn, het niet te laten merken, normaal te doen, zich aan te passen, zodat ze niet opvallen. En zij hebben daardoor dat ADHD helemaal van binnen. Dus zij hebben een gigantisch druk hoofd. Heel veel gedachtes gaan erin rond.
Er kunnen muziekjes afgaan in hun hoofd. Ze kunnen aan allerlei taken in huis denken wat ze moeten doen. Ze kunnen helemaal al van tevoren gaan bedenken wat er gaat gebeuren als ze die taak niet af hebben. En vervolgens hebben ze die taak niet af omdat ze de deadline niet halen. Ze vinden zich stom en ze gaan zichzelf daarvoor straffen en ze beleven alles van binnen. Dus er zit ongelofelijk veel pijn bij ADHD bij vrouwen van binnen wat niet zichtbaar is, wat nooit begrepen wordt. En ze vinden zich onhandig en stom en nutteloos en ze kunnen hun eigen huishouden niet eens doen. Dus er zit heel veel pijn die ze zichzelf aandoen eigenlijk. En ze vergelijken zich dan ook met andere vrouwen. Dus je hebt wel van die moeders die dan op het schoolplein staan, ruim op tijd. De kindertjes keurig in de kleren. Die zijn nog lekker aan het spelen. De moeder echt mooi verzorgd. Dat zo’n moeder met ADHD dan staat te kijken van, die komt dan net als de bel gaat aangerend met de kinderen. Kinderen hebben de haren nog niet gekamd. De jas zit niet goed aan, als ze de jas al aan hebben.
En dan zit zo’n moeder met ADHD te kijken van hoe doet die moeder dat? En dan gaat onmiddellijk ook weer het gevoel naar binnen van ik ben misschien wel helemaal geen goede moeder, want ik doe het niet goed. Want kijk maar ik ik kan mijn kinderen niet op tijd hè op school krijgen. Nou allemaal dat gedoe. Word jij er al moe van? Ik word er zelf al moe van. Nou en die vrouwen met ADHD beleven dit dus allemaal van binnen. Is een hele stille pijn dit.
Vrouwen met ADHD zijn wel rommelig, maar ze verplaatsen rommel. Dus ze zijn wel aan het opruimen zeg maar, maar het lost eigenlijk nooit op. Dus ook daarin zie je is meer het is meer verborgen. Ze hebben wel stapels, maar die
verplaatsen ze dan of ze ordenen die stapels weer waardoor het netter lijkt, maar ze zijn
vaak minder rommelig dan mannen. Dus daar kun je het een beetje aan zien. Vrouwen hebben in tegenstelling tot dat levendige bij mannen vaak uiteindelijk depressie. Dat ze zich niet begrepen voelen, zich inhouden, veel pijn zoals verdriet, angst, boosheid van binnen houden. En dat maakt depressief. Dus als je je emoties binnenhoudt, dan kun je die depressie gaan ervaren. En daar hebben wij als Be the MIRror
mensen hebben wij een oplossing voor. En dat is het driekleurig viooltje. Ik weet niet of je dat nog weet. Ik weet niet meer in welk webinar ik dat heb verteld, maar het driekleurig viooltje is een drieslag die je kunt doen op het moment dat je down bent of depressief. Heel simpel. Je gaat eerst één of twee minuten lang angst loslaten aaien. Doe maar 1 minuut is al genoeg. 1 minuut, maar wel echt op een klokje kijken of met een timer. 1 minuut lang angst loslaten aaien. Dan 1 minuut boosheid loslaten aaien. En dan 1 minuut verdriet loslaten aaien. Dus angst, boosheid en verdriet. Dat is die drieslag. Dat zijn die drie hoofdemoties die bij depressieve ADHD vrouwen van binnen zit. En die kun je dus als je die alle drie loslaat kun je weer voor een deel hun in beweging krijgen. Want de depressie maakt ook dat ze gaan stil zitten, dat ze lam slaan, dat ze niet meer in beweging komen en dat ze nou ja, dat ze zichzelf alleen maar laten afglijden.
Nu zie je dus ook dat er een enorm verschil is tussen mannen en vrouwen en dat dus bij heel veel vrouwen nooit in beeld komt dat ze misschien wel ADHD hebben. En ik denk dat er onder jullie vrouwen zijn die 60 zijn, 70 zijn of misschien 50 en denk oh maar dat heb ik ook. Dit had ik ook. En misschien had je wel danseres willen worden of misschien had je wel een beroep willen hebben waarin je bewegen kon zoals een verpleegster of een tandartsassistent of tandarts. Weet je, dan mag je lekker bewegen en lekker dingen doen. Maar als je stil moet zitten op een kantoor in een stoel en je bent secretaresse bijvoorbeeld, dan moet dan moet je dus ook weer stil zitten. En ja, dat dat slaat naar binnen toe. Als ADHD vrouw, dat is eigenlijk bijna niet te doen op een kantoor. Ga weg uit dat kantoor. Ik ga nog even ook positief praten. Wacht even maar. Ik ga heel even nog de diepte in. Er zijn namelijk veel ADHD’ers die waarvan het niet duidelijk is, maar die uiteindelijk als het de verkeerde kant op ontwikkelt dat ze ook echt geen goede dingen voor elkaar krijgen. Ze hebben hun leven niet op orde. Ze hebben geen relatie of de relatie houdt niet stand omdat ze niet goed met zichzelf om kunnen gaan. Het is een zooitje in huis. Ze hebben misschien een verzameling die uit de hand is gelopen, hè. Dus overal verzameling vanzelfde soort beeldjes, maar wel het hele huis ermee volzetten. Vaak gaan ze richting verslaving en dan kunnen echt allerlei soorten verslavingen zijn. Alcohol, wietverslaving, verslaafd zijn aan nou ja, die verzameling, al die beeldjes kopen. Koopverslaving hoort er ook bij. Seks-verslaving, filmkijk-verslaving, nagelbijt-verslaving, verslaving aan computeren aan gamen. Je kunt ze gek niet bedenken, maar overal waar ze zichzelf in verliezen is eigenlijk een verslaving. En de reden dat ze dat doen is om rust te krijgen in dat hoofd. Ze snakken naar rust in het hoofd. Daardoor zijn ze in een verslaving terecht gekomen. Nou, en als dat te lang duurt, kunnen ze natuurlijk afgeleiden naar ernstigere vormen van verslavende middelen waardoor ze echt helemaal naar de rand gaan, zeg maar. Hooggevoelige mensen hebben dit ook. Hooggevoelige mensen zijn ook heel verslavingsgevoelig. Dus dat zou ook de reden kunnen zijn dat ze in die verslaving zitten omdat ze de verslavingsdrang van andere mensen in zich opnemen. Dat ze dat voelen. De vijfde is een minderwaardigheidscomplex. Het kan heel goed zijn dat ze door alles wat ze hebben meegemaakt, zich schamen. Ze denken: “Nou, ik doe het ook niet goed en ik krijg nooit de dingen op orde en het mislukt en het is mijn derde baan al en alweer ontslagen.”
Ik kan het ook niet goed. Dus dat ze echt een minderwaardigheidscomplex hebben. En dat maakt dat ze ook steeds meer in een spiraal omlaag komen. Dat is heel erg lastig om dat weer te keren als je niet doorhebt dat je ADHD hebt. In een gevangenis is een keer onderzoek gedaan naar hoeveel ADHD’ers daar zitten. Zeker 1/3 van alle gevangenen heeft ADHD. Dus als dat eerder wordt gezien en erkend en dat er hulp is voor ze, had het misschien niet zo ver gekomen. Dus dat is ook één van de motivaties waarom ik een webinar als dit wil geven. En tot slot er is ook een vrij hoog percentage tot mijn grote verdriet van ADHD’ers die uiteindelijk zo vastlopen dat ze alleen nog als uitweg zien, is uit het leven stappen. En dat is natuurlijk diep triest, want als zij eerder erkenning ervoor hadden gekregen, als eerder duidelijk was geworden wat er nou met hun is, ook bij vrouwen, waar nou die depressie vandaan komt, dan hadden ze misschien de hulp kunnen krijgen die ze nodig hadden, dan was het nooit zover gekomen.
Ik ga een aantal oorzaken nog aangeven en dat verklaart ook weer een heleboel. Dat geeft meer duidelijkheid over
hoe nou die ADHD kan ontstaan. Eentje is dat er een minderwaardigheidscomplex zijn kan zijn ontstaan doordat ze zich vergelijken met mensen die normaal zijn, normaal tussen aanhalingstekens. Heel fijn wat je dan kan doen met de MIR-Methode is eigenwaarde aanvullen. Dus heb je ADHD, begin dan meteen met dagenlang voor mijn part eigenwaarde aanvullen. Daar win je ontzettend veel mee. Dan de Germaanse Geneeskunde. Als je dat nog niet kent, ga je erin verdiepen. Er staat een video op de Be the MIRror website die heet de vijf biologische biologische wetten. Ik dacht hoe heet het ook weer? Vijf biologische natuurwetten misschien wel. Nou, en dat is eigenlijk het webinar over de Germaanse Geneeskunde. Er is een website ook, daar kun je gewoon elke ziekteaandoening opzoeken en dat is germaansegeneeskunde.nl. Dus gewoon alles aan elkaar doorlezen. Germaansegeneeskunde.nl. En wat daarin beschreven is, is dat ontdekt is dat mensen met ADHD die hebben een tijdelijk verminderd korte termijngeheugen, hè. Dus zijn heel snel weer afgeleid. Zijn hun taken alweer vergeten. Dus in de klas, je geeft een kind een opdracht en 5 minuten later is het alweer helemaal vergeten als het niet nog korter is. Maar daaronder zit een scheidingsconflict plus een vastzitten conflict. En een vastzitten conflict heb ik al een beetje uitgelegd. Dat is als je hebt ervaren als kind dat je vastzit. En dat kan zijn bij de geboorte. Dat kan zijn in de baarmoeder al, trouwens. Het kan ook zijn dat ze vastgezet zijn bijvoorbeeld met je hebt van die heupcorrectie dat ze in zo’n spreidbroek moeten zitten. Dan kunnen ze ook niet bewegen. Het kan zijn dat ze andere correctiemiddelen hebben gehad. Dat ze vastgezet zijn door medische ingrepen. Het kan zijn dat ze op een kinderdagverblijf zitten waar ze gewoon weg willen, maar dat ze niet weg kunnen. En dat dat een gevoel van gevangen zitten geeft. Een soort gevoel van vastzitten. Het kan zijn gewoon in de schoolbanken dat ze stil moeten zitten en dat is vroeger was dat volgens mij nog strenger, dus dat ze vele uren stil moeten zitten. Misschien hebben ze wel een keer opgesloten gezeten in het kolenhok. Dat waren vroeger helemaal van die dingen dat kinderen in het kolenhok werden gestopt als straf. Nou, dan zit je ook vast. En dat vastzitten, dus in het brein krijg je dan een inslag, gevoel van vastzitten. En de enige manier om dat te verwerken is door te bewegen. Dus om het weer goed te krijgen in het systeem moet iemand dan bewegen. En door te bewegen wordt de angst van het vastzitten verminderd en kan iemand met dat vastzitten omgaan. Die kan er dan mee dealen. Dus er moet een vastzitten conflict zijn plus een scheidingsconflict. En een scheidingsconflict dat is bijvoorbeeld, ik heb hier de voorbeelden opgeschreven, na scheiding van ouders, na een verhuizing, verandering van school, dat ze gescheiden zijn van vriendjes en van klasgenootjes, bij de geboorte van een nieuwe broer of zus waardoor heel veel aandacht gaat naar dat nieuwe kindje. Bij ruziënde ouders of ouders die zo druk zijn dat ze geen tijd hebben voor het kind. Nou, dat heel veel daarvan gebeurt in heel veel mensen hun leven. Dus het kan heel goed zijn dat je hier zeker wel wat van herkent, maar voor ADHD heb je een scheidingsconflict nodig plus dat vastzitten conflict. Als je dat allebei hebt, dan heb je dat hyperactieve en het moeilijk kunnen concentreren. Het goede nieuws is dat er ook wat aan te doen is. Dus daar gaan we even naartoe. Je ziet al bovenaan staan bij de MIR-Methode kun je eigenwaarde aanvullen, gaan aaien. Dat helpt al enorm. En ik heb hier ook nog wat voorbeelden van wat we eraan kunnen doen. Je kunt medicijnen krijgen voor ADHD. Dan moet je onderzoek daarnaar hebben laten doen. En dan moet onder een gecontroleerde situatie moet je medicijnen toegediend krijgen waarna je een nieuwe test krijgt om te kijken hoe je erop reageert. Die medicijnen kunnen echt helpen. Dus zijn heel waardevol en er zijn mensen die zijn daardoor rustig in hun hoofd. kunnen in één keer 3, 4 uur achter elkaar concentreren. Zijn er superblij mee van nu kan ik mijn werk doen. Er zijn ook mensen die reageren niet goed op de medicijnen en die krijgen daar teveel bijwerkingen van en die kiezen er dan voor om weer te stoppen met de medicijnen. En er zijn ook medicijnen die mag je niet innemen als je al depressief bent. Dus bij depressie mag je geen ADHD medicijnen innemen. Dus dat is ook belangrijk om te weten. Nou, op de Be the MIRror website staat een video over het aanpakken van bijwerkingen van medicijnen. Dus mocht je medicijnen hebben voor ADHD, dan kun je die bijwerking daarvan ook aanpakken met die techniek die in die video staat. Het tweede is, oh ja, dat heb ik al verteld, dat je als je depressief bent dat je dan die medicijnen niet mag innemen. De derde is CBD-olie. Daarvan is al duidelijk dat dat kalmeert. Dus als je die olie inneemt of in de navel doet, je moet het uitproberen of het bij je past. Dan kan het zijn dat je daardoor ook rustiger wordt en dat je meer geordende gedachtes krijgt en dat je gewoon je dagelijkse taken wel kunt doen. Dus dat is gewoon de moeite waard om uit te proberen. Bij het vierde, ik zei het al, bij de MIR-Methode kun je als extra stap bovenaan zetten eigenwaarde aanvullen. Maar je kunt ook aaien scheidingsconflict loslaten en vastzitten conflict loslaten. En dat wil ik gewoon nu eventjes met jullie gaan doen. Ik zal nog heel even die vijfde noemen. GABA, bij de orthomoleculaire therapeuten die hebben onder andere een voedingssupplement dat heet GABA. Ik heb even niet opgezocht wat het betekent, maar dat zorgt er onder andere voor dat je in een bepaalde rust komt. Dat je niet als maar gas aan het geven bent door de dag. Dus dat en maar door en maar door en maar door. Met dat GABA komt er een beetje een rem op dat je ook af en toe even kan ontspannen en gewoon even gaat zitten en even gaat niksen. ADHD’ers die gaan maar de hele dag door hè. Zit bijna geen rust in. Dus GABA, een voedingssupplement zou ook heel goed kunnen helpen. Maar laat het dan wel even onderzoeken echt bij iemand die daar verstand van heeft of dat het beste middel voor jou is. Ga niet zomaar iets slikken omdat ik het zeg, want ik wil heel graag dat je wel het juiste middel hebt voor wat er bij jou speelt. Wij gaan nu eventjes op de MIR-Methode manier aaien eigenwaarde aanvullen en daarna scheidingsconflict loslaten. Ik ga er niet vanuit dat jullie allemaal ADHD hebben, maar ik ga er wel vanuit dat jullie misschien wel ergens een scheidingsconflict hebben. Dus die gaan we lekker loslaten. En heb jij geen scheidingsconflict, dan gebeurt er helemaal niks bij jou. Maar dan help je in ieder geval wel mee voor de rest van de groep. Dus als je dat wilt, als je zegt: “Nou, ik heb echt geen scheidingsconflict, hoef je niet mee te aaien.” Dan hebben we nog een vastzitten conflict. Die gaan we daarna ook doen voor al die situaties, hoe klein ze ook zijn, dat jij ergens vastzat. Misschien zat je wel in het verkeer vast of in een sneeuwstorm. En heb je daar nog indrukken van in jezelf? Nou, kun je allemaal loslaten. Dus we gaan beginnen met eigenwaarde aanvullen. Daar gaan we. Eigenwaarde aanvullen. Eigenwaarde aanvullen. Eigenwaarde aanvullen. Heel goed. Dan scheidingsconflict loslaten. Scheidingsconflict loslaten. Scheidingsconflict loslaten. Heel goed. Heel goed. We hoeven ze allemaal maar drie keer te doen volgens mij. De derde: vastzitten conflict loslaten. Vastzitten conflict loslaten. Vastzitten conflict loslaten. Heel goed. Dus schrijf op als je wilt op een briefje als eerste paniek loslaten. Die hebben we aan het begin van het webinar gedaan. Dan eigenwaarde aanvullen, dan scheidingsconflict loslaten en dan vastzitten conflict loslaten. En dan daarna alle negen stappen. Dus daarmee heb je nu een MIR-Methode op Maat. Als je dat een week wil herhalen, alsjeblieft twee keer per dag, kun je jezelf daar mooi weer even mee vooruit helpen.
Als je ze nog niet hebt opgeschreven, je kunt altijd zo’n webinar even iets terugspoelen, hè. Ik ga gewoon lekker weer door. Er is nog iets heel moois bij ADHD’ers en dat is dat ze geheime gaves hebben. En die wil ik ook even benoemen. Ik heb jammer genoeg ze allemaal al in beeld, maar ik ga ze even één voor één bespreken. ADHD’ers zien en horen alles en daarmee zijn ze ook snel overprikkeld. Maar als ze met jou in gesprek zijn, dan zien ze jouw mimiek. Ze zien hoe je haar zit. Ze zien de kleuren van je kleren. Ze zien ook je achtergrondinformatie dat een plant een beetje scheef staat. Ze zien dat er nog een vuile afwas staat. Ze zien en
horen vogels buiten. Ze horen verkeer langskomen. Ze horen in jouw stem dat jij wel vertelt over dat het goed met je gaat, maar ze horen iets in jouw stem dat helemaal niet zo goed gaat. Dus ADHD’ers hebben een waanzinnig perceptievermogen. Dus een enorm goed observatievermogen.
Als ADHD’ers zichzelf goed kennen en ze zitten in het onderwijs, zijn ze goud omdat ze in één oogopslag eigenlijk kunnen zien welk kind goed in de vel zit en welke niet. Dus in die zin is het een fantastische gave omdat je heel snel in de gaten hebt van
hoe de vlag erbij hangt bij bijvoorbeeld 30 leerlingen. Je hoort al aan alles wat ik beschrijf is dat ze ook zo’n enorme overprikkeling kunnen krijgen. Als zij een klaslokaal binnenlopen en ze krijgen al die informatie al naar zich toe. Dan lopen ze eigenlijk al bijna achter met 10-0,
met alle informatie die ze binnenkrijgen. Dus het hangt er heel erg vanaf hoe ze zichzelf kunnen handhaven, of ze dit aan kunnen of niet. En mensen die nog niet hun eigen ADHD in de gaten hebben en daar niet mee om kunnen gaan, zullen dus iets als lesgeven heel moeilijk kunnen, omdat het echt overweldigend is al die prikkels die ze op zich
afkrijgen. Tweede is, ze accepteren geen gezag. Dus ADHD’ers, en daarmee zouden het dus ook wel eens kristalkinderen kunnen zijn of indigokinderen. Dat zijn de nieuwe kinderen die naar de aarde zijn gekomen en die hier gekomen zijn om iets duidelijk te maken. En één daarvan is dat wij niet zomaar klakkeloos gezag hoeven te accepteren. En zeker niet als er leiding is die eigenlijk niet het beste met ons voor heeft. zoals ik wel eens vermoed dat de overheid aan het doen is. Dus, kijk waar zij
schoppen tegen heilige huisjes. Dus als een leerling niet accepteert wat de opdracht van de meester of de juf is, dan zou het wel eens kunnen zijn dat het een onzinnige opdracht is of dat in ieder geval dat kind er niet de zin van inziet. En dan is het heel belangrijk voor dat kind om uiteindelijk met bijvoorbeeld de moeder of met de meester of juf samen, of de vader uit te zoeken waarom iets geleerd moet worden. En pas als dat kind het de zin ervan inziet, dan kan het dat leren. Het derde is, en daar heb ik het eigenlijk al over, ze ondermijnen eigenlijk het schoolsysteem. Ze ze laten zien met alles wat ze in zich hebben dat er ongelooflijke rare dingen in het onderwijssysteem gebeuren en niks te nadelen van juffrouwen en meesters hè, want die heb ik ontzettend lief. Want zeker degene die heel snel al uitvallen uit het onderwijs, dat zijn ook degene die met hart en ziel daar willen werken en er ook tegenaan lopen dat dat systeem dingen doet met kinderen die niet kloppen. Dus kinderen moeten bepaalde dingen leren terwijl ze eigenlijk bijvoorbeeld gefascineerd zijn door ruimtevaart. Ik zeg maar wat. Maar dan moeten ze dingen leren die eigenlijk niet bij hun passen. Of kinderen die heel levendig zijn, zoals dat danseresje uit dat voorbeeld en die urenlang moeten stilzitten. En al die uren lang had ze haar lichaam kunnen ontwikkelen met dans.
Dat weten de meeste van jullie niet. Ik ben eigenlijk ook onderwijskundige. Ik ben doctorandus in de onderwijskunde. En ik heb ook het schoolsysteem bestudeerd. En mijn conclusie was, ja, begin maar opnieuw. Dat was eigenlijk mijn conclusie. Dus heel veel in het onderwijs is ongelooflijk onhandig geworden. En ik heb ook een keer een video daarvan gezien van een familie die heette dacht ik Rothschild. Dat er in het begin, zo rond 1800, er ook onderwijs is
ontwikkeld om arbeiders te creëren om te zorgen dat mensen niet nadenken,
maar dat zij nou eigenlijk slaafs opvolgen wat een fabrieksdirecteur wil van de kinderen. Moest even iets lekkers neerzetten voor de kat die eindelijk binnenkomt. Hier eten. Ody. Ja, lekker. Die kwam niet opdagen voor het
avondeten. Nu komt hij in één keer wel. Oké. Ik kon dat nog niet neerzetten, want er zijn nog twee katten die het anders hadden opgegeten. Dus nu is alles weer opgelost. Wat je zo alles meemaakt. Dus dat schoolsysteem is zo rond 1800 helemaal anders geworden. Mensen zijn opgeleid tot fabrieksarbeiders, maar vooral ook niet dat ze onafhankelijk leren nadenken, want je moet geen onafhankelijke denkende fabrieksarbeiders hebben, want dat is niet handig. Mensen moeten gewoon opdrachten uitvoeren, want dan kun je ze aan het werk zetten. Dus er is wel veel te zeggen over dat schoolsysteem. En mijn
interesse ging ook uit naar alternatieve scholen om te kijken hoe kinderen daarop gedijen. En
daar is heel veel voor te zeggen. Om te kijken wat kinderen doen als zij hun eigen gang mogen gaan en hun eigen interesses mogen volgen. Nou dat soort scholen zitten dus ook vol met ADHD kinderen en die ontwikkelen zich op heel veel interessante manieren die je eigenlijk niet had verwacht als je ze in een schoolsysteem zet.
Zijn er ook nog katten die de andere katten zijn eten willen eten? Oké, de vierde. De ADHD mensen zijn heel vaak hele bewuste mensen. Ze hebben hele sterke spirituele inslag en ze kunnen soms ook wel in andere dimensies vertoeven. Dat ze gewoon zelf zien wat er in in verschillende lagen rondom hun heen is. Misschien kunnen ze ook wel dingen waarnemen wat wat ongezien is, zeg maar. wat wij zelf eigenlijk helemaal niet waarnemen.
Dus ze hebben dus op een andere dimensie dat ze dat heel erg scherp kunnen.
Vaak ook mediums die eigenlijk ADHD hebben. Maar dat is dus een hele mooie gave van ze. De vijfde is zijn vaak ook intelligente snelle denkers. En
dat is ook een heel groot nadeel in het schoolsysteem. Zij kunnen zo ontzettend snel dingen zien, nadenken dat ze bijvoorbeeld hun weektaak al op maandagochtend klaar hebben en de rest van de week zich vervelen. Dus daarin worden ze te weinig uitgedaagd, hè. Terwijl als je zegt van ga jij maar een machine bouwen waarmee je van 10 meter hoogte een rauw ei beneden kan opvangen. Nou dan zijn ze daar lekker mee zoet als ze daar de zin van inzien. Maar het zijn dus ook heel vaak hele snelle denkers en ze worden dus daarin ook enorm onderschat omdat ze heel rommelig zijn of afgeleid of hyperactief. De zesde is dat is één van de leukste gaves die er is. Dat is hyperfocus. Als ze iets hebben gevonden wat ze geweldig vinden, dan zijn ze daar uren mee zoet. Nou, dat is nou in dat schoolsysteem ook een probleem. Zo’n kind wat helemaal ergens in zit, helemaal erin opgaat, geweldig mee bezig is, moet daar na een half uurtje bijvoorbeeld weer pennen neerleggen, hè. Stel dat het een kleurplaat aan het maken is. Ja, leg je potloden maar weg, want we gaan nu iets anders doen. Dus dat is voor kinderen met ADHD is dat ja, ik wil een woord zeggen, maar dan is dat onhandig. Want die kinderen als ze eenmaal in die hyperfocus zitten, dan zouden ze daar gewoon in moeten blijven. Net zoals kunstenaars, schilders, tekenaars. Als je eenmaal in een kunstwerk bezig bent, dan moet je daarin kunnen verdwijnen. Zo werkt dat nou helemaal. Ze zijn dan buiten de tijd zeg maar in Kairos aan het aan het zijn. Kunnen ingevingen krijgen, kunnen nieuwe uitvindingen daardoor binnenkrijgen, kunnen hele mooie dingen uitdenken waar ze mee bezig zijn. Dus in gedachten, terwijl ze die tekeningen aan het maken zijn. Maar dan mogen ze wat mij betreft 2 uur, 3 uur achter elkaar blijven doen en daar krijgen ze energie van. Dan zijn ze dolgelukkig. Dus die hyperfocus is ook met schrijvers als ze eenmaal aan het schrijven zijn, stoor ze niet, laat ze doorgaan, want er komt ongelooflijk veel. Nou ja, ze zijn gewoon helemaal aan het stromen. Kunnen ze kunnen ongelofelijk veel dan schrijven. Dus die hyperfocus is fantastisch en stoor ze niet. Ja, in het onderwijs kan dat natuurlijk niet en dat is zo jammer. Dan de zevende. ADHD’ers zijn heel erg krachtig in crisissituaties. Nou, wat voor beroepen zijn crisisberoepen? Bijvoorbeeld bij de politie, bij de brandweer, op de hartbewaking, op verpleegafdelingen. Daar zijn de ADHD’ers op hun allerbest. Juist daar waar het heel spannend is, waar ze gigantisch snel alles moeten waarnemen, meteen moeten reageren, bedenken, oh van als dit gebeurt dan moet ik meteen dat handelen. Dus ze kunnen daarin fantastisch zijn. Nou, ik sprak laatst een man die had ADHD, had bij de politie gewerkt, op straat, had verschrikkelijk veel meegemaakt, was daar heel erg goed in. Maar zei hij: “Ik heb PTSS daar opgelopen, dus echt traumatische ervaringen gehad. en was daar niet goed in begeleid. Dus zijn ADHD kreeg de overhand. Hij kon niet meer goed functioneren. En dan was nu binnen de politie op een IT afdeling terechtgekomen en floreert daar helemaal omdat hij daar helemaal in de computers kan duiken en helemaal diepe programmeerprocessen kan uitdenken. Daar helemaal in allerlei denklijnen zich kan verdiepen, zeg maar. En daar is hij op dit moment op zijn plek. Maar het is dus heel belangrijk, ADHD’ers doen het geweldig in een crisis, maar daarna moet er wel opvang voor hun zijn en verwerking. En dat wordt nog wel eens onderschat omdat ADHD’ers enorm krachtig lijken of zijn in een crisis. En dan lijkt het alsof ze daarna geen opvang nodig hebben, maar niets is minder waar. Dan de achtste, ADHD’ers zijn gewoon hele levendige leuke mensen die je graag op een feestje wil hebben als ze uitbundig zijn. Die je graag wil hebben bij spelletjes. Zijn de mensen die een hele hoge, hoe heet dat hebben, als je zeg maar het gevoelsleven hebt hier en bij normale mensen gaat dat dan zo ups en downs en bij mensen met ADHD gaat het zo hoei woei hoei. Dus ze kunnen ook gigantisch die toppen in naar het leuke toe. Dus zijn die hele uitbundige super enthousiaste mensen en dat maakt ze gewoon heel leuk in hun gezelschap. Dus dan ga je Ik was laatst naar een zangkoor uitvoering met heel veel mensen tegelijk en ik zat helemaal achterin de bus. We waren met zo’n touringcar gegaan. Hele bus zat vol met koorleden en ik zat met twee andere dames achter op de achterbank en die hadden allebei ADHD en we hebben verschrikkelijk gelachen. En dus die levendigheid die was er gewoon helemaal. Nou, dus die hele blije kant die is er absoluut waardoor het heel leuk is om ADHD’ers om je heen te hebben. Een klein nadeel daarvan is, is dat ze ook heel diep diep diep triest kunnen voelen. Dus de keerzijde is er ook. Maar bij feestjes en leuke uitgaansdingen is dat juist niet. Dan zijn ze toppie leuk om bij te zijn. Dus heel vaak zo’n partner die een ADHD partner heeft, zegt vaak nou met hem of haar heb ik nooit een saaie dag. En dat is zo. Dan, het allerbelangrijkste voor jezelf om dat ADHD te leren hanteren, dat je ermee om kunt gaan, is dat je jezelf leert kennen. Nou, als je nu al 60 of 70 jaar bent of 80, dan heb je al zoveel over jezelf geleerd. Dan heb je je eigen routines al gevonden. Dan weet je al wat je fijn vindt om te doen en wat niet. Dus dan is jouw ADHD al tot rust gekomen. Dan kun je al veel makkelijker je leven vormgeven. Maar leer jezelf kennen of leer herkennen wanneer je in een soort in een soort overload terechtkomt wanneer je overprikkeld raakt. Dat je denkt: “Het is beter dat ik nu even uit deze groep ga en even mezelf terugtrek, mezelf bedaar of dat je even naar buiten gaat en rondje gaat lopen. Dat je weet als ik dat doe dan kan ik de situatie beter aan. Doe ik het niet dan kan je bijvoorbeeld gaan ontploffen hè. dat je dan een woede-uitbarsting krijgt of dat je gewoon nou ja, energie eruit gaat gooien wat helemaal niet handig is. Dus je kunt op een gegeven moment zelf aanvoelen wanneer iets je teveel wordt en daar zelf al maatregelen voor nemen. Er zijn ook veel relaties die je ken waarvan de partner met ADHD zegt: “Ik ben overprikkeld. Ik moet nu weg.” En dan weet de partner al: “Ik laat die persoon mijn geliefde gewoon gaan, want ik weet dat hij of zij even moet bedaren.” Dus dat zijn van die zinnetjes die je kunt zeggen naar elkaar. Of als je samen op een feestje bent dat de ADHD partner dan aangeeft van ik ben overprikkeld, ik ga even naar buiten. En dan weet je van het is goed. Hij of zij komt zo dadelijk wel weer binnen of je gaat even mee naar buiten, zodat er even bewogen kan worden, maar dat ook al die prikkels weg kunnen. Dat hij of zij weer kan bedaren en dan kun je er weer samen naar binnen. Dus als je jezelf al kent en jouw partner ook, kun je heel makkelijk daarmee omgaan samen. Tweede is, leer te focussen op één of hooguit twee hobby’s. Want ADHD’ers vinden ook alles leuk en interessant en nou oh ik ga nu dit doen en ah nu ga ik dat doen.
En het fijn is als ze uiteindelijk één of twee hobby’s hebben en dan kun je die verzamelingen krijgen hè of treintjes op zolder. Als je partner een verzameling heeft of gek is van treintjes, laat hem, laat hem, want daarmee wordt hij lekker rustig in zijn koppie. Dus laat hem maar lekker met zijn treintje spelen, want daar is hij helemaal gelukkig mee en dan word hij rustig van binnen. En dan kan hij lekker in die in die andere wereld zijn. In die tijdloosheid, in zijn ADD zijn. De derde: praat erover en lees erover. Dus als je nu dingen hebt gehoord dat je denkt: “Hey, misschien heb ik wel ADHD of je denkt misschien heeft mijn zoon of dochter wel ADHD, ga erover lezen.” Want als je de informatie overleest, dan wordt het duidelijker hoe het allemaal zit. Er zijn ook hele leuke video’s over op YouTube. En eentje ervan die vind ik heel leuk en die weet ik natuurlijk nu niet te zeggen. En dat is van, het gaat over oh ja, “How to ADHD”. Dus how to ADHD zegt zij. Het is in het Engels eh how to ADHD. En zij geeft heel veel leuke tips. Ze heeft het zelf ook. Ze kan hele leuke tips geven over hoe je dan ermee om kunt gaan. Dan de vierde, omarm je gaves. Dus ga op onderzoek uit wat dan jouw gaves zijn. Misschien heb jij die hyperfocus wel. En als jij jezelf zo in stand kunt zetten dat je daarin kunt, dan kun je misschien wel die dat schrijfwerk doen wat je zo graag wil doen. Of misschien kun je wel gaan schilderen of tekenen waarin je jezelf helemaal verliest. waarin je misschien wel briljante ideeën krijgt voor oplossingen voor bepaalde situaties of uitvindingen. Dus omarm je gaves. Kijk ook of jij meer waarneemt dan een gemiddelde mens. Misschien kun je daar wel wat mee in coaching of in misschien wel mediumschap.
De vijfde zorg dat je je eigenwaarde opbouwt en dat je heel bewust gaat kijken van oké, ik heb dit. Ik ben warrig, rommelig. Ik kom altijd overal te laat, maar ik kan wel dit en dat en dat. Dat je goed gaat kijken naar wat er wel heel erg waardevol is aan jou. Ik heb al een aantal dingen genoemd, maar dat is heel belangrijk om te gaan zien dat je wel degelijk een toevoeging bent voor veel mensen. Misschien ben jij wel die uitbundige die er net voor zorgt dat iemand uit een soort dal wordt gehaald omdat jij zo’n blijheid hebt. De zesde. Zorg voor jezelfzorg. Dus zet jezelf altijd als eerste. Ga ook lekker naar de kapper als je dat wilt. Zorg voor
douche gels die je echt verrukkelijk vindt ruiken. Zorg dat je goed, nou als het lukt, je tanden poetst, maar dan wel met een tandenborstel die je helemaal te gek vindt, een tandpasta die je ontzettend lekker vindt. Dat zorgt er allemaal voor dat je goed voor jezelf zorgt. Want je zelfzorg maakt ook dat je je beter voelt dat je meer eigenwaarde hebt. De zevende: zorg dat je die hyperfocus afwisselt met ontspanning. Want hyperfocus is fantastisch, maar daarna ga je het ook wel even voelen. Dus dan moet je ook wel naar die ontspanning toe. En ontspanning is niet op de bank gaan liggen en niksen. Maar bij ADHD is het vaak zo dat ontspanning komt juist in een activiteit. Dus dan ga je lekker sporten, wandelen, ga je met de hond een robbertje vechten ofzo. Nou ja, doe dat maar niet. Maar ga je even met de hond stoeien ofzo. Of met de kinderen of met je partner, maar zorg dat je weet hoe jij ontspant. Daar gaat het eigenlijk om. Ik heb zelf een ongelooflijk leuke pret op dit moment. Dat is André Rieu kijken. Dus die concerten van hem die staan allemaal op YouTube of heel veel. En zo gauw ik dat zie dat ze daar met dat hele orkest aankomen lopen en het is zo’n feest in die hele zaal. Daar word ik al helemaal zo blij van. Dus daar heb ik zoveel plezier in. Of ik ga naar een stijldansavond en dan ga ik lekker stijldansen. Dat is voor mij helemaal die ontspanning. Dus het kan heel goed zijn dat die ontspanning juist nodig is in activiteit. Dus niet door stil te zitten of te mediteren bijvoorbeeld, maar dat je het juist bijvoorbeeld fietsend doet. Als je lekker gaat fietsen dat je daardoor ontspant. De achtste is ook heel belangrijk. Ik was een keer bij een orthomoleculair therapeut en die vertelde van een stelletje die
hadden allebei ADHD en ADD. Ze hadden allebei dat. En die orthomoleculair therapeut die had hun uitgelachen. Dat vond ik wel een beetje naar. En zij zei: “Nou, dan zal het wel een beetje een rotzooi bij jullie zijn. Hebben jullie zeker wel hulp nodig.” En toen zeiden ze als antwoord: “Ja, wij hebben inderdaad hulp. Wij hebben iemand die ons helpt met ons huis op te opgeruimd te houden en schoonhoudt.” En
dat vond ik wel een briljant antwoord. Toen dacht ik: “Ja, zo werkt het.” Als je allebei ADHD hebt of ADD, dan helpt het heel erg dat je mensen om je heen hebt die jou helpen. Die bijvoorbeeld een keer komen of een paar keer om te kijken hoe je je huis kunt ordenen. Dus of er plekken zijn die je veel logischer in kunt delen, dat je hele leuke mandjes maakt waar de T-shirts in kunnen, daar de onderbroeken, daar de sokken. Dus dat je een hele makkelijke ordening maakt waardoor het huis opgeruimder blijft. En dat soort mensen om je heen verzamelen. Soms moet je ze inhuren, maar heel vaak zijn het ook gewoon mensen om je heen die dat nou eenmaal leuk vinden. Dat is ongelooflijk waardevol dat je een soort vangnet om je heen creëert om te zorgen dat jij gewoon je dagelijkse dingen goed kunt blijven doen.
Dan gaan we naar de MIR-Methode. Dus ik heb jullie al vier stappen voorafgegeven. Paniek loslaten. Eigenwaarde aanvullen. En dat ene conflict loslaten. Vastzittende conflict. En, nou ja, jullie hebben hem opgeschreven. Ik weet het even niet meer uit mijn hoofd. Die hebben we al gedaan. En dan gaan we nu de negen stappen van de MIR-Methode erachteraan doen, zodat we alles wat we nu hebben losgemaakt, wat ik heb aangewezen bij je, dat gaat nu allemaal zeg maar je onbewuste is er al mee bezig en dat komt nu allemaal in de negen stappen van de MIR-Methode, zodat al die negen stappen ook weer in beweging kunnen komen en dat dat uiteindelijk heel goed is voor jouw gezondheid, voor jouw zelfheling. Dus doe je met me mee. mag je heel langzaam gaan aaien, want jij bent waardevol. Jij doet het toe. En dan beginnen we bij stap één. Zuurgraad optimaliseren. Zuurgraad optimaliseren. Zuurgraad optimaliseren.
Detox alle toxische belasting. Detox alle toxische belasting. Detox alle toxische belasting. Vader loskoppelen. Vader loskoppelen. Vader loskoppelen. Moeder loskoppelen. Moeder loskoppelen. Moeder loskoppelen. Meridianen zuiveren. Meridianen zuiveren. Meridianen zuiveren. Alle tekorten aanvullen. Alle tekorten aanvullen. Alle tekorten aanvullen. Hormoonstelsel in evenwicht brengen. Hormoonstelsel in evenwicht brengen. Hormoonstelsel in evenwicht brengen. Basisbehoeften aanvullen.
Basisbehoeften aanvullen. Basisbehoeften aanvullen. Chakra’s en aura optimaliseren.
Chakra’s en aura optimaliseren.
Chakra’s en aura optimaliseren.
Missie verduidelijken. Missie verduidelijken.
verduidelijken.
Ja, hartstikke mooi. Prachtig. Ik ben echt heel benieuwd wat het met je doet. Dus mocht je reactie willen geven, graag. Kan gewoon op de Be the MIRror website.
Ehm
ja, dit heeft mooi weerwerking. Daar ben ik heel blij om. We gaan even naar de kringen kijken. Er zijn weer kringen. Voor wie er mee wil doen ga je gelijk gestemde mirrors ontmoeten. Dus andere mensen die net zoals jij de MIR-Methode doen. Die dus ook op een bepaalde manier denken, dat je gelooft in zelfheling. Dat je weet dat je via het onderbewuste heel veel zelf kunt doen. En die kringen kun je allemaal terugvinden op mirmethode.nl/mir-methode-kring. Want je moet even kijken hoe laat die kringen zijn. Want sommige zijn ’s ochtends, andere ’s middags, andere ’s avonds. Oh, ze komen allemaal in een andere volgorde.
Woensdag 5 november, helemaal onderaan bij Henny Bruins in Lelystad. Dinsdag 21 oktober bij Ronald de Waal in Amsterdam. Woensdag 29 oktober bij Irene van Es in Hazerswoude Dorp. bij Leiden. Maandag 3 november bij Benito Otero in Son bij Eindhoven. Dinsdag 4 november bij Mario Bonfrèr in Grootebroek bij Enkhuizen. En dan nog eentje vrijdag 14 en maandag 17 november bij Berna Smit in Helmond. Dus als er één bij jou in de buurt is, ga dan maar gewoon eens naartoe. Dan kijk je hoe dat is. En dan leer je ook, het zijn allemaal MIR-Methode begeleiders leer die ook persoonlijk kennen. Kun je ook even aanvoelen van goh, wil ik daar een keer een consult mee? Dat gaat dan allemaal vanzelf. En meld je wel even aan via de website, die pagina, maar wel rechtstreeks bij die begeleider zelf. Dus niet bij ons kantoor, maar bij die begeleider zelf. Dan zijn er een aantal cursussen. Ik denk dat de meeste van jullie dit wel weten. Er is een cursus overgewicht. In acht video’s leg ik uit dat er heel veel problemen met overwicht kunnen zijn omdat er emoties spelen. In elke video ga ik één van die emoties met jullie aanpakken. En er is een cursus slaapproblemen. In die zes video’s komen allerlei slaapproblemen aan bod. Dan leg ik ook uit hoe je dat aan kunt pakken. En er is ook nieuwe cursus overgangsklachten verzachten met de MIR-Methode. Zes video’s over het hele proces van de overgang en wat daarvoor moois uiteindelijk achter schuilt dat je een hele mooie wijze vrouw wordt en eventueel man. De MIR-Methode 1 tot en met 4 cursus. Dat is de alle ins en outs van de MIR-Methode. Dat is een eh enorme cursus die ik heb gemaakt met 120 video’s zoiets. En die is in vier delen. De eerste drie delen is allemaal online. Zijn allemaal video’s van 5 minuten. Kun je zelf thuis bekijken. Voor deel drie heb je spiertesten nodig. En in deel drie leer je dan echt de MIR-Methode op maat maken zoals meer begeleiders dat ook doen. En deel 4 dat is in maart volgend jaar dat is met mij twee dagen samen. Dan ga ik met jou nog eens een keer die MIR-Methode op Maat doen. En ook aantal hinten nog geven. De valkuilen waar je in kunt stappen als je echt mensen gaat begeleiden met de MIR-Methode op Maat. Dus dan word je ook echt een MIR-Methode begeleider. Daar mag je aan meedoen als je een praktijk hebt, maar ook als je gewoon leek bent en je wilt het gebruiken voor jezelf, voor je familie, voor je vrienden om je heen. Dan is er nog een spiertest cursus. Die is bij Marlies van Son in Vlijmen en die is op 31 oktober en 1 november. En dat is een hele leuke cursus. Dan leer je gewoon op je eigen handen spiertesten. Net zoals ik dat kan. En daarmee kun je dan ook de MIR-Methode opleiding doen. Als je niet gaat spiertesten dan kun je sowieso wel deel 1 en 2 van de MIR-Methode opleiding doen. Dan leer je heel veel extra technieken. Superhandig. Tot slot drinken glas water, want je hebt wel weer healing gehad. Zorg goed voor jezelf en ik hoop dat het je heel erg goed mag doen en dat je je er goed bij voelt. Ik heb vorige keer gezegd dat er dagen georganiseerd gaan worden waar ik bij kom. Door alles wat ik met mijn moedertje heb meegemaakt, heb ik dat nog uitgesteld. Maar zo gauw ik een aantal zalen heb gevonden, zal ik het aankondigen. En dan komt er ook een rechtstreekse e-mail naar jullie toe naar de Be the MIRror leden met de uitnodiging, zodat jullie daar op de eerste rij kunnen zitten, want ik heb het liefste de Be the MIRror leden in de zaal. Dan weet je dat. Dus dat komt goed. Ik ga jullie uitnodigen. Ik wens jullie nog een hele fijne avond toe. Of als je nog dit ’s ochtends kijkt, een hele fijne dag nog voor de boeg. En dit webinar je goed mag doen. Ik hoop dat je dingen hebt herkend of bij jou of bij iemand anders. En dat je die ander daar ook weer mee kunt helpen en ondersteunen. Heb het goed. Hele fijne avond nog fijne dag. En tot over twee weken weer. Tot dan. Heb het goed. Ik wens je alle goeds.



Reacties
Webinar ‘AD(H)D, wat kun je ermee?’ — Geen reacties