150. Heel je schooltijd.
Hoe leuk vond jij het vroeger op school? Had je het er naar je zin? Zat je in een fijne klas met een fijne juf of meester? Werd je gezien? Mocht je je ontplooien in de vakken waar je aanleg voor had? Voelde je de ruimte om te experimenteren? Om fouten te maken? Mocht je weleens de klas uit? Kon je je uiten naar de juffrouw en nam ze je serieus? Denk je er met plezier aan terug? Ik hoop het voor je!
Als school niet zo leuk was
Toen ik nog een praktijk had, viel het me op dat veel van mijn cliënten een onprettige schooltijd hadden gehad. Ze werden niet gezien, niet gehoord, niet serieus genomen. Lag dat nou aan mijn cliënten of zijn er veel meer mensen die het in hun schooltijd niet makkelijk hebben gehad? Ik denk het laatste. De kleutertijd gaat nog wel. Dan mag je nog veel spelen, wordt veel getolereerd, mag je experimenteren, knoeien, van je plaats lopen, bewegen. Dan komt klas 1, groep 3. En dan is het stil zitten en leren schrijven, lezen, rekenen. Afgelopen met al dat bewegen, niet meer knoeien, stil zijn. En beoordeeld worden. Misschien is er nu al veel veranderd, maar de volwassenen van nu hebben vrij strikte schoolsystemen meegemaakt.
Als je niet naar school wilt
Als kind wilden veel van mijn cliënten niet meer naar school. Waren schoolziek. ‘Mam, ik heb buikpijn.’ En dat niet 1 keer, maar 3 keer per week. Hoe kun je anders aan je ouders duidelijk maken dat je je niet fijn voelt op school, of onveilig. Of het gevoel hebt dat je beoordeeld wordt op wat je niet kunt en daardoor minder bent dan de anderen. Nare ervaringen in de schooltijd zijn een bron voor tal van aandoeningen: slaapproblemen, huidaandoeningen, hartkloppingen, relatieproblemen, eenzaamheid, spieraandoeningen, gebrek aan eigenwaarde, burn-out, enzovoort. Heel je de pijnen uit je schooltijd, dan werk je hard aan je gezondheid!
Kinderen zijn onze toekomst
In mijn boek ‘Waarom ben ik in Vredesnaam op aarde?’ schrijf ik over de noodzaak van grootschalige verandering in het onderwijs: “Schoolsystemen voldoen inmiddels allang niet meer aan de kinderen van nu. (…) Wat ik zelf kwalijk vind van het onderwijssysteem is dat de natuurlijke aanleg van kinderen wordt afgekapt. Kinderen die geboren zijn om te dansen, missen veel uren van beweging op school. Kinderen die een natuurlijk talent hebben voor schilderen, tekenen en creativiteit trekken aan het kortste eind. Kinderen daarentegen die dol zijn op taal of rekenen, komen aan hun trekken. Zij voelen zich gewaardeerd, gezien en zijn in hun hum op school. Of toch niet? Hoeveel mogen ze doen met die taalgevoeligheid? En op welke manier? Welk nut heeft het nog om te leren hoe je zinnen moet ontleden? Ik heb ontleden in de rest van mijn leven nooit meer nodig gehad, terwijl ik wel boeken schrijf. Het zijn bijzondere fenomenen die naar mijn gevoel kinderen meer kwaad doen dan goed. Ik vind dit intens zonde, omdat de kinderen wel onze toekomst zijn. De toekomst verandert op het moment razendsnel. Ik zie dan liever kinderen opgroeien die mondig zijn, die zichzelf vertrouwen, die kunnen oefenen met de vaardigheden die ze hebben, die meerdere talen leren, omdat ze dat fijn vinden. En bovenal kinderen die plezier houden in leren, die nieuwsgierig blijven. Omdat dat de beste manier is om je staande te houden in een maatschappij die snel verandert.”
De MIR-Methode en je schooltijd
Wil je je schooltijd helen, dan kun je de MIR-Methode gebruiken. Bij stap 3. ‘Vader loskoppelen. Moeder loskoppelen.’ koppel je de connectie los die je nog hebt met die ene juf of meester waar je nog steeds onprettig aan terug denkt. Je haalt hem of haar uit je systeem, waardoor je vrede kunt vinden over wat er destijds met je is gebeurd.
Met stap 4. ‘Meridianen zuiveren’ haal je de emoties van je schooltijd uit je meridianen. Het verdriet, de boosheid, de frustratie, de angst, de schaamte. Alle emoties hebben in je schooltijd wel een rol gespeeld en door ze uit je meridianen te halen, zorg je ervoor dat er vele blokkades verdwijnen.
Met stap 7. ‘Basisbehoeften aanvullen’ zorg je ervoor dat je interne veiligheid en zelfvertrouwen aangevuld wordt. Iets wat er in jouw schooltijd misschien niet was. Je vult de Veiligheid aan, de Bescherming die je had willen hebben en het Vertrouwen op jezelf en op wat je kunt. Je natuurlijke nieuwsgierigheid naar leren en experimenteren komt weer tevoorschijn.
Bij stap 8. ‘Chakra’s en aura optimaliseren’ haal je oude emotionele pijnen uit je chakra’s en aura. Je geeft ze daarmee de mogelijkheid om te helen, voorbij de situatie die je in je schooltijd hebt meegemaakt. Je aarding wordt sterker (chakra 1), je wilskracht komt terug (chakra 3) en je krijgt weer vertrouwen in je intuïtie (chakra 7): wat jij denkt of voelt, klopt wèl!
Ook al beschrijf ik hier maar een paar stappen, doe ze altijd alle 9!
En jij? Hoe was jouw schooltijd? Heb je er al meer vrede mee gekregen door het doen van de MIR-Methode? Ik hoor het graag van je! Schrijf het hieronder, dankjewel!
Met de toets ‘End’ op je toetsenbord spring je meteen naar het invulformulier.
Persoonlijke gezondheidsvragen graag stellen aan een MIR-Methode begeleider!
Ik wens je toe dat al je onprettige herinneringen aan je schooltijd uitgewist mogen worden en je je kinderlijke vrijheid weer mag terug vinden!
Groetjes, Mireille Mettes
Reacties
150. Heel je schooltijd. — 57 reacties