206. Waarom 50.000 kinderen niet meer naar school gaan
Ooit was ik lerares Engels. Ik zag algauw dat ik les gaf aan leerlingen die weinig interesse hadden in Engels en waarbij het huidige onderwijssysteem op geen enkele manier meer paste. Door een samenloop van omstandigheden kreeg ik de kans om Onderwijskunde te studeren, Verandermanagement. Ik bestudeerde wetenschappelijke onderzoeken van deskundigen. Conclusie: het onderwijssysteem is hopeloos verouderd en kan niet veranderen zonder dat leerkrachten daar het belang van inzien. En daar zit nu juist het probleem: de leerkrachten die het belang ervan inzien, lopen tegen een verouderd schoolsysteem aan en merken dat ze weinig echt veranderen kunnen. Gevolg: totale energieverlies onder leerkrachten die verandering willen.
50.000 kinderen thuis
Verdiep je je in de treurnis die speelt in het onderwijs, dan kom je erachter dat er vele leerkrachten zijn stukgelopen op het onderwijssysteem en thuis zitten met een burn-out of erger. Meer dan 50.000 kinderen zitten inmiddels thuis die niet meer passen in het onderwijs. Op geen enkele manier kunnen ze er nog hun weg in vinden. En is er dan iets mis met deze leerkrachten? Met deze kinderen? Nee, niks. Alleen passen zij niet meer in het huidige ouderwetse schoolsysteem.
Ouderwetse onderwijssysteem
Het onderwijs is hopeloos verouderd. En het is hoog tijd voor vernieuwing. Wat er niet meer past? Van alles! Ik geef een bloemlezing:
- De kennis verandert tegenwoordig razendsnel. Dat komt o.a. door de technologische ontwikkelingen, zoals internet. Door internet kunnen leerlingen op elk moment van de dag zelf hun kennis zoeken. Wachten op de leraar, is zonde van de leertijd van kinderen.
- Het onderwijs maakt onzelfstandig. Afhankelijk van wat de leerkracht aandraagt, vinger opsteken, alleen praten als het mag van de leerkracht. Het maakt dat je niet meer zelf initiatief neemt, te afwachtend wordt. Creativiteit verdwijnt.
- Leren is niet naar binnen duwen, maar naar binnen halen. Onhandig onderwijs is erop gericht je iets te laten leren waar je op dat moment niet voor open staat, niet voor gemotiveerd bent of op een moment dat je niet kunt leren, bijvoorbeeld vanwege emoties. Leren gaat niet vanzelf.
- je leert alleen als je plezier hebt,
- je leert alleen als je er gemotiveerd voor bent, nieuwsgierig naar bent,
- je leert alleen als het aanhaakt bij iets wat je al eerder hebt geleerd,
- leren gaat niet hapsnap, maar in langere aaneengesloten periodes van concentratie,
- kinderen leren dat wat zij graag doen, niet mag of niet goed genoeg is.
Oplossingen
Hoe kan het onderwijs veranderen? Op twee manieren: door nieuwe scholen te creëren of door bestaande scholen anders in te richten, maar dan wel totaal anders. Omdat ik verwacht dat scholen niet werkelijk veranderbaar zijn, komen er wat mij betreft totaal nieuwe scholen. Scholen die begrijpen:
- dat leerlingen die even oud zijn, niet hetzelfde niveau hoeven te hebben. Dus hoef je ook niet te ordenen naar leeftijd,
- dat leerlingen voorkeuren hebben in leren en dat het fijner is om iets te leren waar je belangstelling naar uit gaat, dan iets te moeten leren wat je niet ligt,
- dat afkijken een manier van leren is die in het bedrijfsleven ‘samenwerken’ wordt genoemd,
- dat leerlingen op vele manieren leren. Niet alleen zittend op een stoel, maar ook door actief te bewegen, door te bouwen, te onderzoeken, te experimenteren of door gewoon met elkaar te praten,
- dat diploma’s devalueren en kennis alleen geen garantie meer is op werk,
- dat leren om kennis zelf uit te zoeken en naar waarde te schatten belangrijker is dan de kennis zelf,
- dat leren niet gaat als je emoties je in de weg zitten. Dat daar altijd aandacht voor moet zijn, omdat emoties het leren in de weg zitten,
Nieuwe scholen
Scholen als Aventurijn in Loenen, laten het leren over aan de kinderen. Ze bieden elke dag andere activiteiten aan en de kinderen bepalen wat ze willen leren. ’s Ochtends komen de kinderen in een kring bij elkaar, de kinderen vertellen en daarna waaieren ze uit over de verschillende lokalen of naar buiten. De school is omringd door veel natuur en kinderen gebruiken dat vaak om buiten te leren. Aan het eind van de dag komen ze weer bij elkaar in de eindkring.
De kinderen zijn opvallend mondig, zelfverzekerd en weten al goed wat hun sterke en zwakke punten zijn en welke vakken ze willen gaan studeren voor vervolgopleidingen of welk bedrijf ze willen opzetten. Hun vermogen om conflicten uit te praten, is opvallend. Computers worden op deze school alleen gebruikt voor het opzoeken van informatie, waardoor er veel ruimte is voor onderling contact en werkelijke verbinding met elkaar. Melden ze zich aan bij een vervolgopleiding, zonder diploma, dan worden ze meestal aangenomen op basis van hun persoonlijkheid en hun sterk ontwikkelde vaardigheden.
Hartverwarmend wijs
Organisaties als Harverwarmend Wijs maken zich sterk voor vernieuwend onderwijs. Hun missie is om gelijkgestemde mensen met elkaar te verbinden. Mensen die begrijpen dat er totaal nieuw onderwijs nodig is, willen we onze kinderen kunnen voorbereiden op de toekomst. De kinderen die nu op school beginnen, zijn zo rond 2034 klaar. Wie weet er hoe de toekomst er dan uit ziet? Hoe handig is het dan dat we ze leren om creatief te denken en zelf problemen op te kunnen lossen? En bovenal te kiezen wat ze graag willen leren, waar ze blij van worden!
En jij? Hoe gelukkig is jouw kind op school? Ken jij ook van dit soort scholen die het werkelijk anders doen? Laat het me hieronder weten, dan kunnen vele ouders nieuwe mogelijkheden vinden voor hun kinderen. Dankjewel!
Hieronder een inspirerende video van Ken Robinson over het onderwijs. Met Nederlandse ondertiteling.
Dat elk kind zich maar mag ontwikkelen naar eigen behoefte!
Mireille Mettes
Reacties
206. Waarom 50.000 kinderen niet meer naar school gaan — 113 reacties