165. Staan is goed voor je gezondheid!

Staan

Opstaan uit bed, aankleden, ontbijten, zitten. Naar buiten in de auto, zitten. Naar kantoor rijden, naar bureau lopen, zitten. 7 uren zitten. Af en toe opstaan voor koffie. Dan weer zitten. Naar huis rijden. Avondeten, zitten. Televisie kijken, zitten. Slapen. De schets van deze dag is voor veel mensen werkelijkheid. Zonder dat ze er erg in hebben, zitten ze vrijwel de hele dag. En het is een van de slechtste gewoontes voor je gezondheid die er is!

Zitten is het nieuwe roken

Waar roken steeds meer een taboe wordt en het ook sociaal minder geaccepteerd wordt, krijgen we een nieuwe uitdaging: minder zitten, dus meer staan! Omdat zitten helemaal niet goed voor je lichaam is! En omdat staan ervoor zorgt dat je meer gaat bewegen. Je lichaam is niet gebouwd om te zitten. Integendeel. Je hebt gewrichten die het fijn vinden om te bewegen. Je bloed wordt beter rondgepompt als je beweegt. Je zenuwcellen doen het beter wanneer je beweegt. Je hersenen ook! Je huid blijft heerlijk elastisch. Als mensen gebouwd waren om te zitten, hadden ze minder gewrichten en geen elastische huid gehad. Dan was die beweeglijke ruggengraat overbodig geweest.

Geef je organen de ruimte!

In je buikholte zitten vele organen die het beste gedijen als ze de ruimte hebben en als ze zachtjes gemasseerd worden. Die massage krijgen ze wanneer je beweegt! Elke keer dat je opstaat, wanneer je je uitrekt en wanneer je diep ademhaalt. Zit je op een stoel dan deuk je je buikholte in en hebben je organen veel minder ruimte. Je lever zit rechts en je milt links. Ze worden door je ribben ingedeukt als je zit. Je maag wordt ingedeukt en je darmen hebben minder ruimte om lekker te bewegen voor de vertering. Je longen hebben ook een groot probleem: ze kunnen niet ver openen, doordat je ineen zit. Het veroorzaakt een minder diepe ademhaling, waardoor je je lichaam van minder zuurstof voorziet.

Laat je nek, schouders en onderrug ontspannen!

Zitten is eigenlijk heel onnatuurlijk. Doordat je licht voorover zit, zet je voortdurend teveel rek op je lange rugspieren en staan je nek en schouders teveel onder druk. Dit kan op lange termijn pijnklachten geven. Denk bijvoorbeeld aan vrachtwagenchauffeurs die lange uren maken en alleen zitten. Velen van hen hebben rug-, schouder- of nekklachten. Door vaker te staan, lopen, dansen help je deze spieren te ontspannen en treden pijnklachten lang niet zo snel op!

Zitten is niet bewegen

Wanneer je zit, liggen al je spieren stil. Je kuitspieren, dijbeenspieren, bilspieren, rugspieren, schouderspieren. Alles ligt stil. En dat terwijl spieren dol zijn op bewegen! Daar zijn ze voor gemaakt! En je gewrichten zitten ook stil. Geen beweging betekent geen smeren van de gewrichten. Ze kunnen daardoor verstijven en langzaamaan pijnlijk worden. En dan misschien nog het belangrijkste: door te bewegen help je je bloedsomloop. Je spieren masseren je aderen, waardoor je bloed makkelijker doorstroomt. Dat geeft verlichting voor je hart dat al voortdurend voor je aan het pompen is. Beweeg je meer, dan verlicht je dus letterlijk je hart!

Staan

Creëer je eigen stabureau

Staan is in de mode!

Op kantoren komen steeds meer ‘stabureaus’. Hoge bureaus, waar je je computer op zet. Je werkt staande. Ongemerkt laat je je lichaam bewegen. Je haalt dieper adem, je wiebelt regelmatig, wipt op en neer, draait rondjes met je voeten, staat dan op de ene heup, dan weer op de andere, zet je benen smaller bij elkaar en dan weer wijder. Het gaat allemaal ongemerkt. En bovendien loop je sneller van je computer weg om iets te gaan regelen. Het maakt je pro-actiever! Je lichaam is er superblij mee! En je kunt er zelfs door afvallen!

MIR-Methode en bewegen

Doe je de MIR-Methode, dan gaat je lichaam langzaamaan laten merken dat het wil bewegen. Je krijgt meer energie door betere opname van voedingsstoffen, of doordat je beter slaapt. Je merkt dat je actiever wordt en misschien krijg je zelfs meer zin om te dansen. Door te bewegen word je slimmer en gaat je productiviteit omhoog, omdat je je beide hersenhelften beter laat samenwerken. Kortom, stoel aan de kant en staan!

Rustig opbouwen

En altijd geldt: zorg goed voor jezelf en wees lief voor jezelf. Als je ineens vele uren gaat staan, terwijl je lichaam zitten gewend is, dan zal je lichaam gaan protesteren en lijkt het alsof je staan niet vol kunt houden. Bouw het daarom rustig op. Misschien elke ochtend het eerste half uur staan en daarna weer lekker gaan zitten. Of om het uur een half uur gaan staan. Je vindt je draai wel. Bedenk: elk uur dat je gestaan hebt, is pure winst voor je gezondheid! Veel plezier!

Merk jij ook dat je meer wilt bewegen? Meer energie hebt gekregen door het doen van de MIR-Methode? Zin om meer te gaan staan? Ik hoor het graag van je! Dankjewel! Schrijf je reactie hieronder.

Veel plezier met staan!
Groetjes, Mireille Mettes

P.S. Je doet me een groot plezier als je dit artikel wilt doorsturen naar anderen! Plaats het gerust op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: www.mirmethode.nl  Bekijk daar de video en ook de instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning.



Reacties

165. Staan is goed voor je gezondheid! — 35 reacties

  1. Lieve Mireille,
    Met Ismakogie kun je ook zittend bewegen!
    Je leert met aandacht het hele lichaam te bewegen van voeten t/m hoofd/gezicht….. zittend, staand of liggend, ja, het lichaam wil in beweging zijn.ik nodig je van harte uit om het te ervaren.
    kijk eens op ismakogie.jeannealbers.nl
    lieve groet,
    Jeanne Albers

    • Hai Jeanne,
      Ja, ik zag al eens filmpjes over de ismakogie en vind het een prachtige bewegingsleer. Volgens mij heb jij mij daar ooit als eerste over verteld! Nogmaals dankjewel daarvoor!
      Groetjes, Mireille

  2. Klopt wat je schrijft over dat staan goed voor ons is, Mireille. Maar dan met beleid natuurlijk en in de juiste houding. Geen knieen op slot, niet ingezakt, niet met opgetrokken schouders. Vanuit je bekken opbouwen. Armen langs je lichaam, duimen naar voren laten wijzen anders staan je schouders verkeerd. Alles geleerd uit ervaring. Maar zitten is ook niet verkeerd, zeker als je actief zit. Dat doe ik op een kniestoel. Super. Krijg je een hele sterke rug van en ook buikspieren worden sterk.
    Verder werkt voor mij te lang staan niet, want dan gaat mijn bovenrug pijn doen. Ook al sta ik in de goede houding.
    Wat lopen, wiebelen en zo helpt soms, maar probleem blijft dan de bovenrug tussen de schouders. Geen idee hoe dat dan komt.
    groet, Roelfina

  3. Bij roeien gebruik je alle spieren en het is een sport met een lage kans op blessures. Het wordt ook gedaan door mensen voor wie andere sporten te zwaar zijn, bijv. bij knieklachten of een whiplash. En het is ook nog eens in de buitenlucht. Misschien een aanrader.

    • Beste Hally,
      Altijd goed om bij je eigen lichaam na te gaan of staan zo’n goed idee is. Rustig bewegen zal jouw lichaam waarschijnlijk beter doen dan alleen staan.
      Groetjes en sterkte!
      Mireille

  4. Hallo Mireille,
    Zoals steeds zijn jouw artikelen het lezen waard en ben ik het deze keer ook met jou eens maar ik ben ervan overtuigd dat overal waar ” te” voor staat , niet goed is en ik heb jaren geleden een stil staand beroep gehad en mijn benen zijn daar nimmer geheel van hersteld dus staan is niet beter dan zitten , het is beiden ongezond en slecht, zoals iedereen al aangeeft , is het lichamelijk goed bewegen het beste maar m.i. absoluut niet het staan maar veel afwisselen en dan zal er veel de schop op moeten en willen wij dat wel? Groetjes Anna

    • Hai Anna,
      Als je schrijft, ‘zal er veel op de schop moeten’, waar denk je dan aan?
      Groetjes, Mireille

  5. Een prima bewegingsleer voor een goede houding is Ismakogie. Het leert je om je bewust te worden van je houding bij het zitten, staan en lopen.En om bewust voortdurend heel kleine bewegingen te maken.De rugspieren en buikspieren fungeren dan als ‘corset’, zodat je ook geen rugleuning meer nodig hebt.

    • Beste Ineke,
      Ja, ik ben ook al eens gaan kijken naar de Ismakogie en vindt het erg interessant en vooral elegant, die bewegingen!
      Groetjes, Mireille

  6. Een mens heeft een lichaam om te bewegen. We hoeven niet meer te jagen voor ons voedsel maar doe boodschappen op de fiets met grote fietstassen ipv. de auto. Gooi de huishoudelijke hulp eruit en maak zelf schoon. het zijn allemaal bewegingen waarvoor we naar die (dure) sportschool gaan wat er overigens ook nog vaak bij inschiet. Maak ‘s avonds een wandeling ipv. tv kijken. Echt, de mate waarin wij nog bewegen, cq. stilzitten is hardstikke onnatuurlijk. Let er iedere dag op of je genoeg beweging gehad hebt en zo niet, ga even een kwartier op het roeiapparaat op zolder. Hier spreekt een man van ondervinding.

  7. Wil je toch zitten, maar actief zitten. Dan is de zadelkruk een mogelijkheid.
    Op de zadelkruk zit je vrij, er is geen ondersteuning van een rugleuning of armleuning. Met eigen spierkracht moet je je rug rechtop houden.
    Dit is vermoeiender dan je zou denken.

    • Beste Karin,
      Ja, dat is ook een beste ‘workout’, lijkt me. En waarschijnlijk niet de hele dag vol te houden. Maar wel beter dan in een bewegingsloze stoel zitten.
      Dank voor je aanvulling!
      Groetjes, Mireille

    • Beste J.,
      Dan hebben die een andere uitdaging, want teveel staan is natuurlijk ook niet goed voor je lichaam. Ik denk dat mensen die in kantoren en bedrijven werken allemaal teveel zitten. Evenals studenten en leerlingen.
      Groetjes, Mireille

  8. Ik zit ook vaak, maar ook zorg ik voor mijn dieren, stallen schoonmaken, waardoor je in vele houdingen staat, hurkt enz. Ik zwem graag…..
    en ik wandel….in de natuur,
    maar ook gewoon in de zin van Shoppen, lekker winkeltjes kijken en een kopje koffie/thee/water drinken en genieten!!!!!

  9. Er zit hier een eenzijdigheid, er ontbreekt m.i. iets aan het op zich goede verhaal, namelijk dat met name je lichaamshouding belangrijk is. Ook staand kun je ineengedoken zijn, schouders naar binnen, teveel naar links of rechts neigen, billen teveel naar achter enz. Deze dingen kunnen wel degelijk ook staand zeer schadelijk zijn voor je rug, je organen, benen (spataderen!), enz. Nog afgezien van het feit dat je met verkeerde voetstand rugklachten kunt krijgen juist bij te lang staan. Door heen en weer te wiebelen in een verkeerde houding los je weinig op. Als je op de juiste manier rechtop zit op een goede stoel (of op de grond b.v. in lotuszit) kan dat helemaal oké zijn. Staan als alternatief voor zitten is in mijn ogen daarom niet persé beter. Wat wél buiten kijf is, is dat bewegen altijd beter is dan te lang stilstaan of stilzitten.
    Groetjes, Yolanthe

    • Helemaal mee eens mensen moeten beter balans vinden in de bewegingen. Jaren veel moeten staan idd zere knieën en heupen met spataderen ontwikkeld. Toen enkele jaren zitters gedaan en kreeg nek en schouderpijnen. Nu een sta- zit bureau aangeschaft en kan elk moment aanpassen wat ik wil zitten of staan of makkelijk van de werkplek lopen. De beweging in balans hebben lijkt mij het beste advies. Gezond verstand en geen hype dat staan zoveel beter is.

  10. Beste allemaal, Ik zit al 22 jaar in een rolstoel, kan bijna niet meer staan, wat ik wel doe is veel bewegen in mijn stoel. Wat raden jullie mij aan?

    • Beste Betty, ik reageer op jouw vraag, omdat ik een boek van Joe Dispenza aan het lezen ben. Daarin staat oa. beschreven dat je , ondanks dat je niets beweegt, je toch verbetering in je spieren kunt krijgen. Je moet dan in gedachte die spieren bewegen ; stel het je voor dat je oefeningen doet. Dan blijkt ,dat is wetenschappelijk bewezen , dat je ook zonder te bewegen veranderingen te weeg brengt! Heel interessant! Ik hoop dat het je aanspreekt. Ik doe het zelf ook! Groet van Sylvia

    • Lekker doorgaan met zoveel mogelijk bewegen. En bespreek eens met de dokter/fysiotherapeut wat de mogelijkheden zijn om toch nog druk op de botten in de benen in de vorm van staan te ervaren. Ik ben er als ergotherapeute al een hele tijd uit, maar volgens mij is het goed tegen botontkalking om toch iedere dag een poosje (verantwoord!!) te staan. Maar misschien zijn de ideeën hierover inmiddels anders. Dus: contact met een goede fysiotherapeut hierover.

  11. Helemaal eens. Jammer dat er ook zovelen foutief staan. De principe van Esther Gohkale, maar ook de basisprincipe van Tai chi en Yoga helpen om je houding te verbeteren. Voor iedereen begin met de voeten recht parallel te zetten en zo min mogelijk hakken, k zou zelfs zeggen op blote voeten.. En je rug rechten doe je vooral door de ribbenkast te verlengen van je lende naar je oksels. Maar staan is altijd meer bewegen dan zitten en zoveel beter om je evenwicht te verbeteren nu en vooral op latere leeftijd. Bedankt dat ik mijn boodschap mag doorgeven, Diana.

    • Beste Annie,
      Ik weet niet of dat letterlijk te bewijzen is, maar ik verwacht wel dat het een positief effect erop heeft.
      Groetjes, Mireille

  12. hallo mirrors, ik onderschrijf alles wat Mireille schrijft en heb nog een aanvullende tip. Voor zover je geen andere mogelijkheid hebt dan zitten, en dat geldt voor mij een groot deel van de dag, heb ik een balanskussen aangeschaft. Daardoor zit ik actief. Onderrug- en buikspieren werken de hele tijd en zijn daar blij mee. Ik ben veel minder vermoeid aan het einde van de dag.
    Dat doet niets af aan Mireilles verhaal. Staan is beter!
    Fijne werkdagen voor iedereen.
    Lieve groet, Nicolette

    • Beste Nicolette,
      Wat een goede aanvulling, dankjewel! Ik zat ook telkens te denken tijdens het schrijven: maar wat als je niet lang kúnt staan? Wat voor soort balanskussen heb jij?
      Groetjes, Mireille

      • Hoi Mireille, ik heb er twee. Een voor thuis en een op mijn werk. Voldoen allebei. Tunturi Air Stepper Pad en Body Sculpture Yoga Balans Kussen. Kan ik iedereen aanraden. Heb het ook bij onze arbo arts gemeld. Want eigenlijk, vind ik, zou de werkgever dit moeten verstrekken, als je die hebt. Groetjes, Nicolette

      • Nicolette en Mireille,
        Wat ook erg goed werkt is een hele grote bal. Je bent ongemerkt voortdurend bezig je evenwicht te bewaren en daarmee activeer je de samenwerking tussen de hersenhelften.c

  13. Ik heb altijd heel veel gesport. Door een blessure heb ik echt eerst volledig afstand moeten nemen van het sporten anders bleef ik een naar gevoel houden niets te doen. Ik heb een zittend beroep. Nu beweeg ik alweer steeds meer. Wandel iedere pauze een stevig rondje. Ik doe de MIR-Methode al een hele tijd. Nu wil mijn hoofd weer meer beginnen te sporten. Maar op een of andere manier lukt het mij niet om te beginnen. Ik heb geen vriendinnen waar ik mee kan sporten. Zou graag weer willen hardlopen. Het is voor mij een hele drempel om mij ergens bij aan te sluiten. Wil dus meer bewegen maar het gaat/lukt nog niet

    • Beste Vlinder,
      Het gaat meestal in een zachte lijn omhoog… je verlangen om meer te gaan bewegen is al het begin en dat gaat zich steeds meer ontvouwen. Misschien komen er ook wel andere vormen van bewegen op je pad dan hardlopen. Of tref je ineens iemand die graag met je mee wil lopen. Een mede-MIRror?
      Groetjes, Mireille

  14. Het gaat al fout op school, daar moeten kinderen van jongs af aan de hele dag zitten. Super saai ook!

    • Beste Leah,
      Ja, ik zat me ook af te vragen: waar begint het nou eigenlijk dat we van bewegend kind steeds meer gaan zitten? Antwoord: in groep 3 (voorheen de 1e klas) waar de kinderen gaan leren schrijven. Dan is het zitten en het liefst niet wiebelen. Stabureaus in de klas?
      Groetjes, Mireille

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!