26. Drie hoofdoorzaken van snurken en slaap apneu

Snurken

Veel mensen snurken zonder dat ze daar last van hebben, maar hun partner des te meer! Het kan de nachtrust van de partner sterk verstoren en in veel relaties leidt dat tot irritaties. Snurken kan veel geluid veroorzaken, maar een andere variant, de slaap-apneu, zorgt voor een stokkende ademhaling, waarna iemand met een schok weer gaat ademen. De partner schrikt hier vaak van wakker. Snurken is dus ook een groot probleem voor de partner van de snurkende!

Slaap-apneu

Slaap-apneu is een variant van snurken waarbij je even ophoudt met ademhalen. Dat heeft iedereen wel eens, maar het wordt een probleem wanneer dat vaker dan 5x per uur voorkomt. Meestal stopt iemand dan ongeveer 15-30 seconden met ademen. De hersenen zijn dan heel slim en geven een signaal om wakker te worden, maar dat gaat meestal met een schok. De slaper kan daarna weer in slaap vallen met een normale ademhaling. Mensen die langer dan 30 seconden niet ademhalen, kunnen onvoldoende zuurstof binnen krijgen en sommige mensen moeten zelfs met zuurstofmaskers op slapen.

Gevolgen van snurken en slaap-apneu

De klachten die iemand met snurken of slaap-apneu heeft, is zeer onrustige slaap, niet uitgerust wakker worden, overdag in slaap vallen op onverwachte momenten en extreme vermoeidheid. Dit kan zelfs de oorzaak zijn dat iemand z’n werk niet meer kan uitvoeren en z’n baan moet opzeggen of ontslagen wordt.

De oorzaak van snurken en slaap-apneu

De technische oorzaak van slaap-apneu is tweeledig:
1. of je hersenen geven te weinig signaal door naar je ademhalingsspieren.
2. of je spieren in mond en keel verslappen teveel, waardoor bijvoorbeeld je tong te ver in je keel zakt.
Volgens mij heeft snurken en slaap-apneu ook een 3e oorzaak en dat is emotionele herinnering. Er is iets gebeurd waar je ’s nachts last van hebt en wat juist dan, in alle rust, naar voren kan komen. Die herinnering heeft vaak te maken met een schrikreactie: je bent ergens van geschrokken. De meeste mensen herinneren zich dat moment niet meer.

De oorzaken aanpakken met de MIR-Methode

Het mooie van de MIR-Methode is dat er op vele fronten wordt gewerkt aan de oorzaak van het snurken en slaap-apneu, waardoor het langzaam maar zeker gaat afnemen.
Stap 1 ‘Zuurgraad optimaliseren.’ Bij deze stap is je ademhaling van groot belang, omdat je zuren kwijt raakt door uit te ademen. Dat maakt dat je bij stap 1 al verbetering kunt krijgen in je ademhaling, ook ’s nachts.

Stap 2 ‘Detox alle toxische belasting’ zorgt ervoor dat afvalstoffen die goede slaap verhinderen, worden afgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan zware metalen, zoals kwik of amalgaam (tandartsvullingen).

Bij Stap 3 ‘Vader loskoppelen. Moeder loskoppelen’ wis je de gebeurtenissen uit die je met je vader of moeder hebt meegemaakt en vooral de emotionele herinnering die er nog aan vast zit. Je laat los dat je bent geschrokken of dat je angst had.

Angst verdwijnt via stap 4 ‘Meridianen zuiveren’ via de niermeridiaan. Deze meridiaan raakt verstoord wanneer er onbewust nog angsten bij iemand spelen. De angsten komen meestal uit je jeugd waar je situaties hebt meegemaakt, waar je als kind niets tegen kon doen. Deze angsten kunnen onbewust nog meespelen en worden met stap 4 langzaam maar zeker weer uitgewist!

Een tekort aan stoffen die spierslapte tot gevolg hebben, worden met stap 5 ‘Alle tekorten aanvullen’ weer aangevuld. Denk bijvoorbeeld aan het mineraal kalium, maar ook aan hormonen, zoals bijvoorbeeld progesteron in het geval van zwangerschap.

Stap 6 ‘Hormoonstelsel in evenwicht brengen’ kan eveneens verbetering geven. Vrouwen die in verwachting zijn, krijgen verandering in de hormoonhuishouding, waardoor spieren en banden zachter worden en meer rek geven. Dit kan ook effect hebben op de huig en snurken veroorzaken.

Met stap 7 ‘Basisbehoeften aanvullen’ werk je aan het aanvullen van je interne veiligheid en je eigen gevoel van bescherming, waardoor je meer moed krijgt en meer zelfvertrouwen.

Stap 8 ‘Chakra’s en aura optimaliseren’ geeft versterking in onder andere chakra 1, je stuitchakra. Deze geeft je basisveiligheid, waardoor je minder in een overlevingsmechanisme leeft en meer interne veiligheid en rust gaat ervaren.

Wanneer tot slot stap 9 ‘Missie verduidelijken’ langzaam in werking gaat, wordt een grotere innerlijke drive wakker. Je gaat steeds meer naar de kern van wat je wilt doen. Dat maakt dat alles in jou zich gaat focussen, en ook de wil om te leven, om te ondernemen sterker wordt en dat geeft eveneens diepe rust: “Yes! Ik ben weer op mijn pad!”

Werk je met de MIR-Methode, dan is het een kwestie van tijd en het snurken zal vanzelf afnemen. Dat zal in veel relaties een grote zegen zijn! Voor slaap-apneu kan er langere tijd nodig zijn, maar werken aan de echte diepe oorzaken, is altijd bevorderlijk. Veel geluk!

Hoe is het bij jou gegaan? Heb je al verbetering gemerkt in het snurken bij jezelf of bij je partner? Laat ons hieronder weten. Dankjewel!
Met de toets ‘End’ op je toetsenbord spring je meteen naar het invulformulier. Persoonlijke gezondheidsvragen graag stellen aan een MIR-Methode begeleider!

Veel geluk en slaap lekker!
Mireille Mettes
27 november 2013

P.S. Help je mee de MIR-Methode te verspreiden? Plaats gerust dit artikel op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: www.mirmethode.nl  Bekijk daar de video en ook de instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning!


Reacties

26. Drie hoofdoorzaken van snurken en slaap apneu — 40 reacties

  1. Ik ben een maand of 4 geleden uit nieuwsgierigheid begonnen met MIR-ren. Gewoon om te kijken wat het doet, niet speciaal voor het snurken, alhoewel ik daar volgens mijn man de laatste jaren wel last van had. Al na een week werd het snurken duidelijk minder en inmiddels is het helemaal verleden tijd. Wij zijn daar beiden heel blij mee. Verder voel ik veel meer rust sinds ik begonnen ben met de MIR-methode. Ik zou het iedereen aanraden om te proberen.
    Groet,
    Carry

  2. na 4 weken de MIR methode gebruikt te hebben begon ik het masker van het apnoe apparaat te vergeten of kort te gebruiken. Na 6 weken slaap ik zonder masker en ben ’s morgens fit wakker! Innerlijk blij zijn, er schijnt weer een zon in mijn hart en in mijn hoofd, kan weer energie overdragen via 3e oog… Super !

    • Beste Chris,
      Het is zo fantastisch dat het je gelukt is! Ik ben super blij voor je! Genieten van elke nacht zonder je masker, hoera!
      Veel geluk!
      Groetjes, Mireille

  3. Hoi Mireille,

    Een kwestie van tijd schrijf je in het artikel, enig idee over hoelang je het dan hebt?
    Het vervelende is dat apneu alleen dmv een slaaponderzoek kan worden vastgesteld. Zo’n onderzoek vindt plaats in het ziekenhuis waar je een nacht moet slapen. Vrij kostbaar en wordt niet “zomaar” gedaan.
    Dus hoe kun je weten of je van de apneu verlost zou zijn?
    Ben zelf sinds januari trouw aan het Mirren.

    • Beste Maria,
      Meestal merk je het aan of je ’s nachts met een schok wakker wordt. En je kunt het merken aan of je ’s ochtends meer uitgerust wakker wordt. Mocht je een partner hebben, dan kan die het je vertellen, omdat partners er meestal ook wakker van worden.
      Slaapproblemen kunnen hardnekkig zijn en echt maanden duren, half jaar tot een jaar, afhankelijk van wat de diep oorzaken ervan zijn. Het helpt als je naar een MIR-Methode begeleider gaat, omdat zij het proces kunnen versnellen.
      Veel sterkte en veel geluk!
      Groetjes, Mireille

      • Beste Mireille,
        Omdat er bij mij al jaren geleden apneu is vastgesteld slaap ik met een MRA beugel die de apneu stopt, dus ik merk geen verschil meer en durf niet zonder de beugel te gaan slapen.
        Helaas geen partner die kan luisteren!
        Ben al div keren bij MIR-Methode begeleidster geweest, maar zal het eens aankaarten.
        Groetjes Maria

        • dat heb ik ook, Maria, ik heb sinds 5 maanden een MRA beugel.
          ben ook alleen en durf niet meer zonder te slapen..
          in het ziekenhuis onder lichte narcose werd na 5 minuten al gemeten dat ik geen zuurstof meer kreeg, doordat zachte delen mijn keel inzakten.
          ik zou dolgraag zonder die beugel willen!
          Karin

      • Bij mij is een jaar geleden geconstateerd met een slaaptest die ik thuis hebt kunnen doen.
        Je krijgt dan apparatuur mee waar je mee slaapt. De volgende dag wordt dit uitgelezen. Ik had 30 ademstops per uur. Ik merkte dat zelf niet op had wel alle symptomen.Slaap met een masker en dat gaat prima. Ben nu goed uitgerust en mijn bloeddruk is weer lager. Doe sinds enkele maanden de MIR-Methode. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ik weer zonder masker veilig zou kunnen slapen.

    • ga met partner als getuige naar de huisarts,die kan doorverwijzen naar een slaapcentrum, dan wordt het onderzoek en eventueel noodzakelijke apparatuur door de zorgverzekeraar betaald.

  4. Ik heb zelf een licht vorm van apneu. Toen ik op onderzoek uitging wat goed zou kunnen helpen, kwam ik o.a. uit op zangoefeningen, waarmee je je verslapte verhemelte weer versterken kunt. Zeker voor de zangers en zangeressen onder ons een aantrekkelijke methode. Het boekje heet ‘Nooit meer Snurken; eindelijk rust voor allebei.’ geschreven door Elizabeth Scott. Het beschrijft 7 algemene oefeningen voor bewustwording van keel en mondgebied en 5 specifieke zangoefeningen. Het is leuk om te doen en eenvoudig. voor €6.90 bij bol.com te koop . Met hartelijke groet, Mariette

  5. Ik slaap sinds 2004 met een CPAP. Na een slaaponderzoek bleek dat ik 68 ademstops had, best wel heftig dus. Sinds juni ben ik aan het MIRren en het aantal apneu’s werd veel minder. Ik kan het aantal apneu’s aflezen op mijn CPAP. Sinds 14 dagen heb ik weer meer apneu’s. Woensdag 1 oktober wordt mijn CPAP uitgelezen en ik ben heel benieuwd wat daar uitkomt. Zou heel, heel graag van het apparaat af willen. Maar dan moet ik ook zo’n 10 kilo afvallen. Helaas wil dit nog helemaal niet lukken. Ik geef echter niet op, ligt niet in mijn aard. Alleen zo heeeel veel tijd heb je niet meer als je bijna 72 jaar bent.

    • Beste Truus,
      Houd vol, want er zijn meer mensen die toch grote stappen kunnen zetten, ondanks hun leeftijd. Als het aantal ademstops afneemt, wordt ook je hele stofwisseling beter en kan het zijn dat afvallen niet meer zo moeilijk is.
      Veel succes en laat je me weten hoe de meting vandaag was?
      Groetjes, Mireille

  6. Beste Mireille,
    Sinds een dag of 3 ben ik ook begonnen met de MIR-methode. Ik heb nogal wat klachten en ik hoop dat deze methode me kan helpen. Heb al van alles geprobeerd maar nog steeds geen verbetering alleen maar verslechtering. Snurken doe ik ook al heel lang en heel hard, hele bossen kap ik ermee.
    Heb ook veel dingen meegemaakt sinds mijn jeugd maar waar alles nu aan ligt of mee te maken heeft ik weet het niet, misschien alle bij elkaar. Ik ga gewoon door met de methode en hoop dat het helpt.
    groetjes Jacqueline

  7. Beste Mireille,
    Ik volg sinds 3 weken trouw de MIR-methode. Ik beschouw het als een kwaliteitsmomentje voor mezelf, net als een meditatie. De reden dat ik het doe is dat ik hoop af te komen van mijn oorsuis. Die heb ik om voor mij onverklaarbare redenen. Soms wordt het veroorzaakt door geluid (lange autorit), soms door stress denk ik. Ik heb helaas nog geen echte verbetering ervaren, maar ik zet door. Ik merk wel dat loslaten beter lukt!
    Nu lees ik over slaap-apneu. Daar heb ik ook serieus last van. Niet vaak, maar als het gebeurt, wordt ik stikkend wakker. Hopelijk zal de MIR-methode daar ook verbetering in brengen. Dank voor je vrijgevigheid deze methode met ons te delen! Liefs MIRjam.

    • mocht MIR niet helpen, google dan eens op Buteyko. Ik ben daardoor van de apneu EN chronische vermoeidheid af!

    • Hallo Mirjam, ik heb al langere tijd last van oorsuizen en slechter horen. Bij mij komt het door kalkafzetting in de gehoorketen. Masr hoe en waarom die kalkafzetting weetniemand helaas. Een tekort aan b12 en/of magnesium kan ook een oorzaak zijn. Ik MIR ook en ben benieuwd of het je helpt tegen oorsuizen. Groet, R.

  8. Dag Mireille

    Ik zelf snurk als ik zéér moe ben, mijn zoon slaapt al jaren met ’n apneu-toestel. Heb jou site over de MIR-Methode doorgestuurd en hoop dat ook hij resultaat heeft.
    Dank hiervoor,
    An

  9. Hoi lieve mensen, wat ik vanuit metafysisch genezen weet is dat snurken samenhangt met problemen die niet opgelost zijn en dan in de slaap via snurken naar boven komen. Fijn dat het met de MIR ook opgelost kan worden. Groetjes Gaia

  10. Hallo Mireille,
    Sinds een week ben ik aan het “Mir-ren”. Er gebeurt van alles, mijn maag en darmen protesteren, mijn keel wordt dichtgeknepen, ben erg moe en ik voel mij angstig. Al deze klachten zijn niet nieuw maar wel erger geworden. Ik ga gewoon door maar vind het zwaar.
    Ria

    • Beste Ria,

      Wat je altijd kunt doen, is naar een MIR-Methode begeleider gaan om een persoonlijk protocol te laten maken. Zij kan dan heel specifiek uittesten wat er aan de hand is en daar gericht aan werken. De begeleiders kun je op de website vinden. Ze staan op volgorde van postcode.

      Veel geluk en sterkte!
      Mireille Mettes

  11. Hallo Mirreille
    ik wil de MIR methode gebruiken om mijn oedeemprobleem in mijn arm op te lossen. Dit oedeem is ontstaan na een lymfekliertoilet in de oksel. welke stap in de MIR methode heeft heir invloed op?
    Hartelijke grote
    Vera

    • Beste Vera,

      Alle 9 stappen hebben hier invloed op. Ik wens je veel succes en hoop dat je wat verlichting mag gaan ervaren!

      Hartelijke groetjes,
      Mireille Mettes

  12. lieve mireile, ik ben al zeker twee maanden bezig, ik voel me er heel goed bij, energieker zelfs,maar slapen doe ik heel slecht. ben om tien uur blij om naar bed te gaan en wordt tussen twee en vier weer wakker en kom dan moeilijk in slaap. wat te doen. gr.

    • Beste Liesbeth,

      Zou je het artikel over slapen willen bekijken? Daarin staat uitgelegd hoe het zit met meridianen. Als ik jou was, zou ik gewoon een keer een afspraak bij een begeleider maken en een persoonlijk MIR-Methode protocol laten maken. Dan gaat het hele proces van heling sneller en kun je sneller tot rust komen. Ik zou het jezelf gunnen!

      Hartelijke groetjes!
      Mireille Mettes

  13. Hallo mireille, ik doe de mir nu 9 weken. Ik voel me er heel goed bij en ben heel dankbaar voor deze methode. Ik blijf hier ook zeker nog mee door gaan in de hoop dat ik ook lekker zal kunnen slapen, ik heb geen slaap apneu, maar slaap heel slecht, ik wordt elke nacht zo’n 3 tot 5 keer wakker, soms lig ik uren wakker, of ik val pas na uren woelen in slaap…..het is een drama. Soms slaap ik een aantal nachten wel goed….maar dan ben ik nog 2 keer op geweest!! Ik heb last van kriebel benen, echt heel vervelend…daardoor is het ook moeilijk om in slaap te komen….help!! Vast bedankt voor je reactie. Veel liefs nadine

    • Beste Nadine,

      Naast je kriebelbenen zijn er waarschijnlijk nog meer oorzaken dat je slecht slaapt. Geef de MIR-Methode de kans om z’n werk te doen, maar als het je te lang duurt, ga dan vooral een keer naar een MIR-Methode begeleider. Die kan alle werking van de MIR-Methode helpen focussen op je slaapproblemen en je kriebelbenen, waardoor die klachten sneller oplossen.

      Heel veel sterkte en geluk!
      Groetjes, Mireille Mettes

    • Beste Monica,

      Probeer eens terug te denken aan het begin dat je bent gaan snurken en of daar in die periode iets is voorgevallen wat jou emotioneel flink heeft geraakt. Een kwetsing, pijnlijke botsing met iemand.
      Dat zou al de trigger, startpunt kunnen zijn om te gaan snurken. Dan zou het in jouw geval niet vanuit je jeugd komen, maar pas vanuit een latere situatie. Ik wens je toe dat de MIR-Methode de oorzaak bij jou kan helpen oplossen.

      Hartelijke groetjes!
      Mireille Mettes

  14. Annelies MIR is heel goed !Daarom gebruik ik het ook.
    Maar het voelt stiekem aan omdat ik wel het boek heb gelezen ,maar geen opleiding bij Mireille heb gedaan en dat voelt stiekum aan.
    Lieve groet Wim.

    • Beste Wim,

      Dat is geen enkel punt. De MIR-Methode is vrij voor iedereen en als je het voor jezelf wilt gebruiken of door wilt geven aan anderen, dan is dat ook vrij. Als je ermee wilt werken in je praktijk, kun je het beste er een keer een module over volgen, zodat je beter weet wat de MIR-Methode teweeg kan brengen en hoe je daar als begeleider op kunt reageren. Ik heb niet de indruk dat je in die zin een begeleider bent, dus voel je vrij! Het feit dat je het boek hebt gekocht is voor mij al heel fijn. Daarmee heb je mijn werk alweer ondersteund. Dank!

      Hartelijke groetjes,
      Mireille Mettes

  15. Hoe werkt dit door met kinderen? MIjn jongste dochter van 9 kan nl. net zo heftig snurken als mijn man/haar vader.
    Heel nieuwsgierig, want t is geen pretje.
    Gr, Mirjam

    • Ha Mirjam,

      Bij kinderen kan het precies hetzelfde zijn als volwassenen. Het kan dan zijn dat ze iets willen aangeven in hun slaap. Ik heb de ervaring dat als ik erover ga navragen, er vaak al iets oplost. Misschien eens vragen wat er in haar omgaat?

      Veel succes!
      Hartelijke groetjes,
      Mireille

  16. Je verwijst in de nieuwsbrief naar een artikel van “Nadia, die haar verhaal vertelt over de oorzaak in haar jeugd”.
    maar als je de link aanklikt verschijnt niet het verhaal van Nadia.
    Graag zou ik het willen lezen. Hoe kan ik erbij komen?
    Ik verneem graag.

    M.vr.gr. lieneke

    • Ha Lieneke,

      Als je op die zin klikt ‘Lees hier het verhaal…’ dan kom je op de resultatenpagina van onze website. In de rubriek ‘slaapproblemen’ staat haar hele verhaal. Ze heeft ook zojuist nog wat extra eraan toegevoegd hoe het na 5 maanden met haar gaat.

      Groetjes! Mireille

  17. Om nog even terug te komen op mijn ervaring, Mireille… Ik slaap na 5 maanden nog steeds door, heb geen apneus meer gehad en ik weet ondertussen van mijn moeder welk trauma op 2-jarige leeftijd voor de slaapstoornis gezorgd heeft. Ik ben je nog elke ochtend dankbaar voor mijn herwonnen slaap!

  18. Lieve Mireille ik kijk altijd uit naar je stukjes en gebruik de MIR al jarenlang voor mezelf.
    Ik ben tennisleraar en ben Advanced Master NLP en Quantum Touch 1en2.
    Maar ik gebruik wel stiekem ook MIR.
    Lieve groeten van een grote fan. Wim

    • Beste Wim,

      Wat mooi dat je de MIR-Methode hebt opgenomen in je hele pakket! Ik hoop dat het je heel goed doet en dat je vele mensen ermee kunt inspireren!

      Hartelijke groeten,
      Mireille Mettes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!