206. Waarom 50.000 kinderen niet meer naar school gaan
Ooit was ik lerares Engels. Ik zag algauw dat ik les gaf aan leerlingen die weinig interesse hadden in Engels en waarbij het huidige onderwijssysteem op geen enkele manier meer paste. Door een samenloop van omstandigheden kreeg ik de kans om Onderwijskunde te studeren, Verandermanagement. Ik bestudeerde wetenschappelijke onderzoeken van deskundigen. Conclusie: het onderwijssysteem is hopeloos verouderd en kan niet veranderen zonder dat leerkrachten daar het belang van inzien. En daar zit nu juist het probleem: de leerkrachten die het belang ervan inzien, lopen tegen een verouderd schoolsysteem aan en merken dat ze weinig echt veranderen kunnen. Gevolg: totale energieverlies onder leerkrachten die verandering willen.
50.000 kinderen thuis
Verdiep je je in de treurnis die speelt in het onderwijs, dan kom je erachter dat er vele leerkrachten zijn stukgelopen op het onderwijssysteem en thuis zitten met een burn-out of erger. Meer dan 50.000 kinderen zitten inmiddels thuis die niet meer passen in het onderwijs. Op geen enkele manier kunnen ze er nog hun weg in vinden. En is er dan iets mis met deze leerkrachten? Met deze kinderen? Nee, niks. Alleen passen zij niet meer in het huidige ouderwetse schoolsysteem.
Ouderwetse onderwijssysteem
Het onderwijs is hopeloos verouderd. En het is hoog tijd voor vernieuwing. Wat er niet meer past? Van alles! Ik geef een bloemlezing:
- De kennis verandert tegenwoordig razendsnel. Dat komt o.a. door de technologische ontwikkelingen, zoals internet. Door internet kunnen leerlingen op elk moment van de dag zelf hun kennis zoeken. Wachten op de leraar, is zonde van de leertijd van kinderen.
- Het onderwijs maakt onzelfstandig. Afhankelijk van wat de leerkracht aandraagt, vinger opsteken, alleen praten als het mag van de leerkracht. Het maakt dat je niet meer zelf initiatief neemt, te afwachtend wordt. Creativiteit verdwijnt.
- Leren is niet naar binnen duwen, maar naar binnen halen. Onhandig onderwijs is erop gericht je iets te laten leren waar je op dat moment niet voor open staat, niet voor gemotiveerd bent of op een moment dat je niet kunt leren, bijvoorbeeld vanwege emoties. Leren gaat niet vanzelf.
- je leert alleen als je plezier hebt,
- je leert alleen als je er gemotiveerd voor bent, nieuwsgierig naar bent,
- je leert alleen als het aanhaakt bij iets wat je al eerder hebt geleerd,
- leren gaat niet hapsnap, maar in langere aaneengesloten periodes van concentratie,
- kinderen leren dat wat zij graag doen, niet mag of niet goed genoeg is.
Oplossingen
Hoe kan het onderwijs veranderen? Op twee manieren: door nieuwe scholen te creëren of door bestaande scholen anders in te richten, maar dan wel totaal anders. Omdat ik verwacht dat scholen niet werkelijk veranderbaar zijn, komen er wat mij betreft totaal nieuwe scholen. Scholen die begrijpen:
- dat leerlingen die even oud zijn, niet hetzelfde niveau hoeven te hebben. Dus hoef je ook niet te ordenen naar leeftijd,
- dat leerlingen voorkeuren hebben in leren en dat het fijner is om iets te leren waar je belangstelling naar uit gaat, dan iets te moeten leren wat je niet ligt,
- dat afkijken een manier van leren is die in het bedrijfsleven ‘samenwerken’ wordt genoemd,
- dat leerlingen op vele manieren leren. Niet alleen zittend op een stoel, maar ook door actief te bewegen, door te bouwen, te onderzoeken, te experimenteren of door gewoon met elkaar te praten,
- dat diploma’s devalueren en kennis alleen geen garantie meer is op werk,
- dat leren om kennis zelf uit te zoeken en naar waarde te schatten belangrijker is dan de kennis zelf,
- dat leren niet gaat als je emoties je in de weg zitten. Dat daar altijd aandacht voor moet zijn, omdat emoties het leren in de weg zitten,
Nieuwe scholen
Scholen als Aventurijn in Loenen, laten het leren over aan de kinderen. Ze bieden elke dag andere activiteiten aan en de kinderen bepalen wat ze willen leren. ’s Ochtends komen de kinderen in een kring bij elkaar, de kinderen vertellen en daarna waaieren ze uit over de verschillende lokalen of naar buiten. De school is omringd door veel natuur en kinderen gebruiken dat vaak om buiten te leren. Aan het eind van de dag komen ze weer bij elkaar in de eindkring.
De kinderen zijn opvallend mondig, zelfverzekerd en weten al goed wat hun sterke en zwakke punten zijn en welke vakken ze willen gaan studeren voor vervolgopleidingen of welk bedrijf ze willen opzetten. Hun vermogen om conflicten uit te praten, is opvallend. Computers worden op deze school alleen gebruikt voor het opzoeken van informatie, waardoor er veel ruimte is voor onderling contact en werkelijke verbinding met elkaar. Melden ze zich aan bij een vervolgopleiding, zonder diploma, dan worden ze meestal aangenomen op basis van hun persoonlijkheid en hun sterk ontwikkelde vaardigheden.
Hartverwarmend wijs
Organisaties als Harverwarmend Wijs maken zich sterk voor vernieuwend onderwijs. Hun missie is om gelijkgestemde mensen met elkaar te verbinden. Mensen die begrijpen dat er totaal nieuw onderwijs nodig is, willen we onze kinderen kunnen voorbereiden op de toekomst. De kinderen die nu op school beginnen, zijn zo rond 2034 klaar. Wie weet er hoe de toekomst er dan uit ziet? Hoe handig is het dan dat we ze leren om creatief te denken en zelf problemen op te kunnen lossen? En bovenal te kiezen wat ze graag willen leren, waar ze blij van worden!
En jij? Hoe gelukkig is jouw kind op school? Ken jij ook van dit soort scholen die het werkelijk anders doen? Laat het me hieronder weten, dan kunnen vele ouders nieuwe mogelijkheden vinden voor hun kinderen. Dankjewel!
Hieronder een inspirerende video van Ken Robinson over het onderwijs. Met Nederlandse ondertiteling.
Dat elk kind zich maar mag ontwikkelen naar eigen behoefte!
Mireille Mettes
Harlekijnkwarts in Herkenbosch.
Hallo Mireille, wat sla je de spijker op de kop! Ik heb het ongeveer 10 jaar volgehouden om als leerkracht groep 3 en 4 op een basisschool te werken, maar heb het daarna vaarwel gezegd, omdat – zoals ik het altijd benoemde – mijn ziel huilde door wat ik geacht werd de kinderen te ‘leren’ en vooral de manier waarop. Mijn visie heb ik in 2015 op papier gezet en vorig jaar is dat in boekvorm uitgekomen. In mijn boek richt ik mij juist tot die leerkrachten die niet meer in het huidige systeem mee willen doen en leg ik uit hoe je mijns inziens in vrij korte tijd de omslag kan maken, mits je bereid bent het oude los te laten. Momenteel zijn we veel gezinnen die ‘vluchten’ naar het buitenland vanwege de uitval van hun kinderen in het huidige systeem. Zelf ga ik in Portugal met een groep gezinnen een initiatief starten waarbij het kind centraal staat. Voor wie meer info of contact wil: http://www.edu21now.com
Hi Doreth, wat mooi om te lezen. Ik ben onverwachts in verwachting geraakt en nu 7 maanden zwanger, en alleen. Maak me nu al zorgen over school, want daar raak je je kinderen eigenlijk kwijt. Thuis scholen is zo zielig ivm afzondering. Mooi initiatief van jullie gezinnen, alleen vind ik het ergens ook jammer dat iedereen vlucht, want samen staan we wel sterker. Hopelijk komen er snel nieuwe scholen, daar zou ik graag aan bij willen dragen, want zoveel kids en ouders zijn het zat. Past niet in de nieuwe tijd. Ga je site zeker bekijken, dankjewel
In omgeving breda is anouk Het boshuis, natuur gericht ervaringsonderwijs gestart wat door ouders zelf wordt bekostigd. Prachtig intiatief.
Beste Mireille,
Na 4 weken handaaien te hebben gedaan (heerlijk) zie ik dit artikel wat me meteen triggert. Ik heb het gedeeld op mijn FB.
Ik hou niet van sales, dus ben ook echt niet van plan mijn bedrijf aan te prijzen.
Ik schrijf boeken. Bijzondere boeken naar blijkt, aan de reactie die ik krijg. Ze zouden ZO in het nieuwe onderwijs passen! ‘Ik weet dat ik nooit alleen ben’, zei een meisje van 13. ‘Ik ben niet meer bang voor de dood’, Lars van 8. Een moeder: Ik ben anders naar de dood gaan kijken. ‘ik wil je boeken in het onderwijs gaan gebruiken’, lerares op school voor doven en slechthorenden… zomaar wat reacties.
Ik ga door met schrijven, onze kinderen verdienen deze verhalen en aansluitend onderwijs!
Superbedankt voor dit mooie artikel,
Hartelijke groet,
Petra van de Laar.
Kijk ook eens op http://www.democratisch-onderwijs.nl voor meerdere democratische scholen en misschien zit er wel een bij jou in de buurt. Aventurijn en De Vuurvlinder zijn hier ook op te vinden.
Hallo,de Mevr.die het over de luidruchtigheid van de kinderen heeft,dat klopt.
Ik woon zelf in een rustige doorgaande korte straat en ook ik dacht daar komt een hele groep kinderen aan en het zijn er maar 2 of 3.Je hoort het al vanuit de verte komen.
Hetzelfde met de mobiele telefoon,het lijkt of er een hele groep volwassenen lawaaierig aankomt.Wat blijkt het is steeds 1 persoon,die zo hard praten,met meerderen is dat niet.
Het valt mij ook op en vind het een vreemd fenomeen.Tot mijn stomme verbazing.
Hartelijke groet Emma
Prachtig !
Met vriendelijke groeten,
Era
Dag Mireille,
Reeds drie, vier jaar lees ik iedere morgen en dit met aandacht jouw 9 regels MIR methode en dit tot mijn grote voldoening, maar nu is er een breuk. De voorbije zaterdag ben ik beginnen hoesten en het werd slechter en slechter. Ik hoest nu, vandaag, bijna de longen uit mijn lijf. Daarbij is de kracht uit mijn lijf en de goesting ook. Ik slaap, rust en lig te staren naar het plafond. Ik doe nog elke morgen de MIR, maar als ze me niet helpt, dan zal mijn liefde voor MIR afkoelen.
En ik ga niet naar een dokter, want het is hier allemaal op afspraak en tegen dan ben ik genezen, hopelijk. Qua, onderwijs, ik ben 73 jaar en weet reeds 60 jaar dat het archaïsch en zeker niet flexibel is.
Beste Roger,
Kun je zien dat je lichaam bezig is met een opschoningsproces? Op de Be the MIRror-website heb ik een webinar geplaatst dat gaat over het werk van Dr. Hamer: de 5 biologische natuurwetten.
Sterkte en voorspoedige beterschap!
Groetjes, Mireille
Ik werk op De Vuurvlinder, Centrum voor educatie en ontwikkeling. Ook dit is een democratische school (net zoals de Aventurijn) gelegen in Nieuw-Buinen Drenthe. http://Www.devuurvlinder.info Op 1 April 2022 hebben we weer een open dag, kom gerust eens kijken.
Hoi allemaal,
Wat een timing weer dit artikel!!
Ik ben juist nu zoekende naar passend onderwijs voor mijn dochter die nu, halverwege groep 7, onvoldoende uitdaging ervaart op de basisschool. Een zogenaamde 8+ klas (leerling volgt groep 8 op de basisschool en gaat 1 dag in de week alvast vakken volgen op de middelbare school) lijkt me ideaal voor haar volgend jaar (de juf denkt er ook zo over). Heeft iemand ervaringen hiermee of tips?
Hgrt Jitka
derodebosbes.nl in Drunen gemeente Heusden.
Mijn kinderen gaan naar Campus aan de Lanen in Rosmalen, het zusje van de Wittering in Rosmalen. Ze leren eigentijds en onderzoekend helemaal op eigen niveau groepsdoorbroken zijn veel buiten en het belangrijkste ze worden gezien. Erop vetrouwend dat ieder kind leert op zijn tempo. Ik ben erg blij dat ik mijn kind HSP en strong willed en super creatief en leergierig niet in een klas hoef te stoppen waar het vaak moet stil zitten en voortdurend wordt getoetst of het wel voldoet aan de norm. Deze school gaat onderwijs aanbieden tot 15 jaar.
De Nieuwste School in Tilburg is ook een mooi voorbeeld van vernieuwend onderwijs (VO). Jammer genoeg is deze school gebonden aan een te kleine locatie door enorme groei en zijn ze gedwongen te werken met een lotingsysteem. Hopelijk vindt deze school ism de Gemeente Tilburg snel een passende locatie, zodat meer kinderen van deze manier van leren kunnen genieten.
Hallo,
In Brussel is afgelopen september een nieuwe school geopend.
Ik ben erg benieuwd hoe het eerste jaar daar gaat bevallen bij kinderen en ouders.
Het spreekt mij in elk geval aan.
https://comeniusbrussel.be/
Groeten,
Barbera
Hallo allen,
In Rotterdam is de school Vivere Democratisch Onderwijs een paar jaar actief en groeiende.
Info@viveredemocratischonderwijs.nl
Op 8 april a.s. is er een informatieavond gepland.
Groet,
Carola
Hallo, graag zou ik mijn zoon op een school met deze vorm van onderwijs hebben. Helaas zijn er 2 zaken waardoor dit momenteel niet gaat. De wachttijd op de 3 scholen in deze regio en 2 het is particulier en 300,00 per maand aan onderwijs alleen zonder de extra vervoer kosten geteld kan ik helaas niet betalen. Tegen de tijd dat het door de regering erkent wordt zal hij leerplicht af zijn. Erg jammer want met zijn hsp en leermogelijkheden past hij niet goed op de school waar hij nu zit. En dan zit hij al op een school waar stamgroepen zijn en ieder op eigen niveau de lesstof tot zich neemt. En heeft hij leerkrachten en Ib en team die bereid zijn alles binnen de mogelijkheden die ze heeft bij hem aan te sluiten.
@Mireille, wat mij opvalt is dat kinderen tegenwoordig zo luidruchtig zijn. Je hoort buiten een enorm lawaai en denkt dat er een hele schoolklas pubers langskomt, blijken het maar 2 fietsers te zijn, hoe komt dat?
Beste Elles,
Het is me nog niet opgevallen. Het kunnen verschillende dingen zijn: het kan zijn dat het hetzelfde is, maar dat het jou meer opvalt. Het kan zijn dat jongeren vooral veel zwijgen tijdens school, gamen en mobieltjes bekijken en dan eenmaal buiten flink veel lawaai maken als tegenwicht. En… het kan ook nog zijn dat ze een boodschap voor je hebben. 🙂 Ik ben benieuwd wat jouw idee erover is!
Groetjes, Mireille
Het stoort mij niet maar valt me wel op, mijn man attendeert me er wel eens op. Misschien de tijdgeest
Waarschijnlijk hebben ze de oortjes van hun mobiel in de oren 🙂
Of hun oren zijn nu al beschadigd door de oortjes 🙁
Ik spreek uit ervaring. Als invaldocent veel verschillende Openbare basisscholen in Zwolle gezien. Veelal een ouderwets onderwijssysteem. Ik liep er al snel tegenaan dat ze mijn HSP-ZIJN niet snapte en ik hen niet snapte dat ze niet zagen wat kinderen nodig hebben. Ik die vernieuwend kan denken, werd ook afgeremd als juf. Ik ben mijzelf na 3 jaar van hot naar her invallen verloren en kwam thuis te zitten. Ik kon het niet langer aanzien hoe een aantal lieve kinderen gekweld werden in het onderwijssysteem. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben voor mijzelf begonnen. Ik geef bijles en coaching aan kinderen en studenten die net als ik anders denken en zijn (HSP,vernieuwend zijn, anders willen en kunnen leren). Overigens niet altijd gemakkelijk om ouders in te laten zien dat ze anders mogen denken, mogen vertrouwen op hun kind en het oude systeem mogen loslaten. Maar als het dan lukt dan straalt ook iedereen en gaan ze als een speer.
Laten wij ons hard maken voor de kinderen van de toekomst.
Hallo Mireille , Vier scholen maken werk van inclusief onderwijs hier onder de scholen : De korenaar in Eindhoven basisschool het rondeel in den Bosch de verrekijker in Julianadorp en de Kroevendonkin Roosendaal .
Zie tijdschrift: http://www.in1school.nl/zo-kan-het-ook-scholen
http://mailchi.mp/861c7a1db0a8/nieuwsbrief-april-1201013
Belangrijkste in dit hele verhaal is dat er zeer veel mensen betrokken zijn bij het ontwikkelen van het kinderbrein open positief ontwikkelende en dit mag uitbreiden en overde hele wereld uit spreiden.
Het is geweldig om te ervaren dat Er al zoveel mensen betrokken zijn bij inclusief onderwijs.
De school in Loenen en inclusief onderwijs lijkt me goed om te vergelijken en daar ook weer het beste uit te leren halen.
Al doende leert men
Voor nu ben ik heel blij deze nieuwe ontwikkelingen te mogen lezen ik heb genoten van Ken,
groetjes Ashirda
Mijn kleinkinderen twee meiden van 8 en 12 jaar gaan beiden naar een Natuurlijk leren school,
Ze zijn beiden hele zelfstandige kinderen met een goed ontwikkeld inzicht in wat goed en wat fout is!
wel jammer vind ik dat de jongste van 8 jaar niet houd van lezen dus dit leert ze ook niet?
Ze vraagd wel constant of haar ouders willen oplezen wat zei niet kan lezen?
Ik vind dit persoonlijk minder goed werken .
Verder vind ik het Natuurlijke leren heel goed voor elk kind .
deze school heet
democratische Basisschool De Vallei in Driel
Beste Tiny,
Er zijn veel kinderen die op deze school pas op latere leeftijd leren lezen. Maar omdat hun hersenen relatief goed functioneren, pakken ze het lezen dan ook heel makkelijk op. Wacht nog even af, ze houdt haar eigen ontwikkeling aan, denk ik.
Groetjes! Mireille
Beste Tiny,
Lezen is een vaardigheid die wel gebonden lijkt te zijn aan een gevoelige periode, tot een jaar of 9. Daarna kun je het natuurlijk nog wel leren, maar kost het meer tijd en moeite. Verder groeit de woordenschat en algemene kennis vooral door veel te lezen. Het kan goed zijn dat juist kinderen die meer moeite hebben met klanken onderscheiden en leestekens aan klanken koppelen, het leren lezen vermijden. Zij hebben veel oefening, motivatie en ondersteuning nodig.
Veel andere kinderen zijn in staat om praktisch op eigen houtje te leren lezen. Bij natuurlijk onderwijs hoort volgens mij ook dat je kinderen laat ervaren waarom zij moeite zouden willen steken in het aanleren van bepaalde kennis en vaardigheden. Steeds blijven voorlezen kan leiden tot aangeleerde hulpeloosheid: het kind vindt de ervaring van frustratie bij het leren niet prettig en kiest ervoor geen moeite meer te steken in dat vervelende gedoe. Door het daar met kinderen over te hebben, kunnen ze leren welke gedachten helpen als je frustratie ervaart omdat iets nog niet lukt. Dat is een vaardigheid waar je je hele leven plezier van hebt. Fijn dat je kleindochters zich verder zo goed ontwikkelen op hun school!