Home » Artikelen » 206. Waarom 50.000 kinderen niet meer naar school gaan

Reacties

206. Waarom 50.000 kinderen niet meer naar school gaan — 84 reacties

  1. Hallo Mireille , Vier scholen maken werk van inclusief onderwijs hier onder de scholen : De korenaar in Eindhoven basisschool het rondeel in den Bosch de verrekijker in Julianadorp en de Kroevendonkin Roosendaal .
    Zie tijdschrift: http://www.in1school.nl/zo-kan-het-ook-scholen

    http://mailchi.mp/861c7a1db0a8/nieuwsbrief-april-1201013

    Belangrijkste in dit hele verhaal is dat er zeer veel mensen betrokken zijn bij het ontwikkelen van het kinderbrein open positief ontwikkelende en dit mag uitbreiden en overde hele wereld uit spreiden.
    Het is geweldig om te ervaren dat Er al zoveel mensen betrokken zijn bij inclusief onderwijs.

    De school in Loenen en inclusief onderwijs lijkt me goed om te vergelijken en daar ook weer het beste uit te leren halen.
    Al doende leert men

    Voor nu ben ik heel blij deze nieuwe ontwikkelingen te mogen lezen ik heb genoten van Ken,
    groetjes Ashirda

  2. Zolang geld nog steeds een grote rol speelt zal ook het onderwijs hiervan zijn nadelige gevolgen van ondervinden.

    • Beste Elles,
      Zou je hier meer over kunnen vertellen, wat volgens jou de relatie tussen geld en onderwijs is?
      Groetjes, Mireille

      • In principe zijn alle middelen en menskracht aanwezig om goed onderwijs op poten te zetten, alleen de wil ontbreekt en men heeft er het geld niet voor over, zo ook de zorg, de rechtspraak ed.

        • Beste Elles,
          Dan blijft het een kwestie van mensen bij elkaar brengen die het samen willen opbouwen. Ik sprak gisteren een vrouw die initiatieven in het noorden op zet en waar ook ‘Geldverzamelaars’ hun steun aan wilden geven. Als we het zelf opbouwen, is er veel mogelijk!
          Groetjes, Mireille

  3. Door TM worden beide hersenhelften aangeboord, zorgt dat beiden hersenhelften één worden, we gebruiken onze hersenen maar voor een heel klein gedeelte , wat zou het mooi zijn dat onze kinderen van kleins af aan de volledige hersenaktiviteit gebruikt(wetenschapppelijke studies hebben dit aangetoond)en de creativiteit verhoogt.Ja lichaam, geest en emotie werken altijd samen , zijn één daar wordt nog te weinig rekening mee gehouden, ok door dokters, het is meer de symptomen bestrijden.
    Er wordt niet gekeken naar wat achter het gedrag schuilgaat, en meestal is dat angst,is een symptoom van stress,dat met TM volledig weggaat omdat de ontspanning erg diep gaat met deze meditatie.Gedrag wordt gestraft ( is wel nodig) maar daar blijft het bij, men zoekt niet dieper
    kinderen worden dikwijls niet serieus genomen, kijken wat hun gedrag verklaart, want niets gebeurt zomaar, er is altijd een reden, met het gevolg dat ze niet meer weten waar met hun emoties heen te gaan, sommige trekken zich volledig in zichzelf terug , anderen gaan nog meer agressie vertonen.Waar is het authentiek contact gebleven, het echte ontmoeten,bij de mensen, alles gaat vlug vlug met gsm of via internet, we gaan zo allemaal uit de verbinding met elkaar, ik vind dit zo jammer.

  4. Mooi artikel; een goed overzicht van een toxisch” onderwijssysteem gebaseerd op cijfers en valse rendementen. Een systeem ver van elk onderwijsdoel!

  5. Wat hier geschetst wordt zit hem absoluut niet alleen in het onderwijs. Zolang wij als mensen en als samenleving niet geleerd hebben te vertrouwen op onze intuïtie en de intuïtie van onze kinderen, zolang zal het systeem bestaan van toetsen, beoordelen, aan eisen moeten voldoen en niet goed genoeg worden bevonden.
    Als ik in een sollicitatie gesprek zit, weet ik gewoon, die wil ik. Mijn collega’s stellen allerlei vragen, dragen casussen aan, gaan daarna plussen en minnen en ik denk gewoon, ik weet het al. Maar als je in deze wereld geen argumenten kunt aanvoeren voor je keuzes dan mag je niet meespelen. Dus ik speel hun spelletje mee en heb mijn kinderen ook geleerd het spelletje mee te spelen. Ondertussen gewoon onthouden dat het een spelletje is.
    Terugkijkend naar 50 jaar geleden is er al veel ten goede veranderd en die positieve veranderingen gaan ECHT door. Van Zelf! Vertrouwen helpt meer dan je er boos over maken. Wat natuurlijk niet betekent dat je geen stappen zet als dat op je pad komt. Zo te lezen zijn er heel veel mooie initiatieven overal in den lande. Fijn om te lezen en te delen!

  6. Hallo

    Ja mensen met hun veroordelen, hoe kun je nu iets veroordelen wat jezelf niet hebt gedaan, geprobeerd, ? Dan weet je toch niet waarover je spreekt, ik zeg, ieder zijn mening, maar sta open voor dingen en bekritiseer ze niet vooraleer je het zelf gedaan hebt, geprobeerd.

  7. Hallo Mireille
    Er zijn in de VS en in Brasilie al heel wat stressvrije scholen opgericht, leerkrachten en leerlingen die de dag beginnen en eindigen met 15 minuten meditatie,met prachtige resultaten, dat samen met de methoden die sommige scholen hier en in Nederland gebruiken , wat zou dat voor een mooi resultaat geven, daar geloof ik sterk in,want ja de druk op kinderen en leerkrachten is groot tegenwoordig, en er wordt steeds meer druk bijgecreeerd, is toch jammer vind ik.

  8. inderdaad, ook in Belgie is het onderwijs eerder demotiverend dan stimulerend… Leerkrachten krijgen al op jonge leeftijd burn-out of stoppen ermee voor een job in privé sectoren… En ja de kinderen/jongeren ? Er zijn al jaren wel een aantal toegelaten “alternatieve” scholen : bijv Steiner en Montesori, doch om 1-of-andere redenen blijven die in minderheid en soms zelfs als “minder niveau” beschouwd ! Dit ondanks het feit dat er jongeren ook doorstromen naar onze universiteiten…

  9. Het is mijn droom, dat kinderen mogen spelen
    zo lang ze kleuter zijn, dat zij de hele wereld kunnen scheppen
    dat de vloer hun zee kan zijn en een kleedje hun eiland erin
    waarin ze koning zijn of zeerover of een toverfee, een hond of een kind
    dat ze mogen schilderen en zingen en dansen op muziek

    dat kinderen als ze zeven zijn en hun melktandjes verloren
    nu mogen scheppen in het echt, dat ze een muziekinstrument
    mogen kiezen en leren bespelen, samen en ook alleen
    dat hun handen potten mogen draaien van echte klei
    dat hun handen een trui breien van zelf geverfde wol
    dat hun handen mogen zaaien, verzorgen en oogsten
    uit een echte tuin en dat zij de vruchten mogen delen en samen eten
    en tot jam, sap of toetjes verwerken en dat zij brood mogen bakken
    dat zij voelen een verantwoordelijk deel van de natuur te zijn

    dat kinderen als ze gaan rijpen tot vrouwen en mannen
    mogen studeren, en mee mogen praten,
    dat ze wijze oudere mannen en vrouwen om zich heen vinden
    en dat ze hun gedachten leren verwoorden
    en verbeelden en in harmonie kunnen samenwerken

  10. Side vrije school werkte jarenlang op min of meer de bovengeschetste manier maar oh wat is dat vechten tegen de regels..w e moeten niet te ver gaan maar vrijheid Ivan onderwijs is een groot goed

  11. Goed artikel. Ik denk ook dat we het onderwijs eens onder de loep moeten nemen.

    Bij punt 3.Leren is niet naar binnen duwen, maar naar binnen halen las ik in eerste instantie iets anders namelijk: leren is niet naar binnen duwen, maar naar ‘buiten’ halen. En eigenlijk ben ik het daar echt mee eens!
    Succes voor iedereen die hier mee moet stoeien.

  12. Hallo Mireille,

    bedankt voor het delen van dit artikel. Prachtig filmpje van Ken Robinson.
    Als kindercoach en Davis Counselor in opleiding, mag ik ook werken met de mooie kids van nu.
    Daarnaast ben ik samen met een aantal enthousiaste mensen bezig om lezingen (voor Hartverwarmend Onderwijs Oost) te organiseren voor ouders, leerkrachten,.. Weet jij nog een inspirerend persoon die een keer naar Hengelo zou willen komen? Hoor graag van je.

    • Beste Sabine,
      Het zou super zijn als je Hannah de Vos-Beckers kunt uitnodigen. Zij heeft zulke goede denkbeelden over het onderwijs. Runt al 18 jaar de school Aventurijn en weet wat er voor nodig is om kinderen te begeleiden en om een school op te zetten. Je vindt haar via het Kenniscentrum Verrijkend onderwijs.
      Groetjes, Mireille

  13. Dank je, Mireille, om dit aan bod te laten komen. Onze kinderen en kleinkinderen liggen ons nu eenmaal zeer nauw aan het hart en het is onze hartewens dat ze zich helemaal kunnen ontplooien en op een fijne en krachtige manier met hun eigen talenten in het leven kunnen staan.de reacties hier zijn zeer aanvullend en het doet goed om te vernemen dat er toch wel al heel wat wordt ondernomen om vernieuwing in het onderwijssysteem te brengen, ten gunste van onze kinderen.
    Bij ons in Vlaanderen/België gebeurt er ook wel wat op dit gebied. Hilde Van Bulk, gewezen leerkracht en directeur ve School, geeft lezingen en workshops aan leerkrachten en ouders. Haar website -thttp://www.the-new-life-teaching.com ze schreef ook een boek met als titel –De Eigenwijze Kikker.
    Dank je voor de nieuwsbrieven, Mireille.
    Liefs, Liliane.

  14. Als kind (HSP) heb ik zelf helemaal niets gehad met de wijze waarop ik moest presteren in met name het middelbare schoolsysteem. Wat voor mij het allerbelangrijkste is geweest is het vertrouwen dat ik van mijn ouders kreeg om mijn eigen keuzes te mogen maken. Via een omweg heb ik nu 57 jaar oud twee HBO en een universitaire studie afgerond en werk ik al mijn hele leven met plezier in wat voor mij belangrijk is. Wat alle kinderen maar zeker HSP gevoelige kinderen nodig hebben is dat zij mogen zijn wie en wat ze zijn. Niet alleen een taak voor ouders maar zeker ook voor mensen die er zelf voor gekozen hebben om vanuit een voorbeeld functie kinderen en jongeren te begeleiden om in de maatschappij hun plek in te kunnen nemen. Tijdens de opleiding tot leraar moet hier al aandacht voor zijn. Verspreiding van ervaringen en meningen zoals het in dit stuk gebeurt moet veel meer gebeuren om te voorkomen dat te veel kinderen en jongeren tussen wal en schip raken!

  15. Het wilde plan voor experimenteel onderwijs

    In Feite sluit dit onderwijsplan voor kinderen en jongeren aan op de behoefte de natuur te herstellen en de verwachting dat veel melkveebedrijven leeg zullen komen te staan. Kantoor- en winkelpanden in de stad staan vaak al leeg.

    Leegkomende boerderijen zijn broodnodig!
    Boerderijen voor:
    – behoud van oude rassen runderen, schapen, geiten. Met de ambachtelijke verwerking van hun producten tot boter, kaas, wol en dus ook de schapen- en geitenkaas.
    -oude rassen pluimvee. Kippen, konijnen en eenden of kalkoenen. Met de ambachtelijke verwerking van hun producten als eieren en vleesproducten; dons.
    – vlas en oude rassen van fruitbomen, tuingroenten en aardappelen. Ook hier gekoppeld aan verwerking tot moderne voeding, smoothies, jams, sappen, enz.
    Bossen, waarin verschillende boomsoorten gekweekt worden,ook om het hout ambachtelijk te verwerken.

    Leegkomende kantoor- en winkelpanden!
    Hier zouden de werkplaats moeten ontstaan, die klei, hout en textiele grondstoffen verwerken en verkopen.
    Dit alles is nodig voor het behoud van oude rassen, wat zeer belangrijk is als genenpool. Samen met de ambachten, die op zich al culturele waarde hebben, zijn ze essentieel voor een gezonde ontwikkeling van kind tot volwassene.

    Daartoe is het nodig ze te verbinden met een basisonderwijs, dat op inzicht en ervaring gebaseerd is en de kloof tussen de magische kleutertijd en het volwassen beroepsleven wil overbruggen. De diepe kloof die in de 20e eeuw ontstaan is door het verdwijnen van de menselijke ambachten.

    Kinderen van nu

    Vrijwel iedereen weet van de evolutie, waarbij alles ooit begon als ééncellig klein wezentje. Dat ontwikkelde zich tot het plantenrijk bijvoorbeeld tot appelbomen. In het dierenrijk tot vissen, vogels en landdieren. Via reptielen en zoogdieren naar mensen. Een zich ontwikkelende baby herhaalt in de baarmoeder deze natuurlijke evolutie. Pas daarna wordt het geboren en dan…….

    is het in staat om ook van de menselijke ontwikkeling (van de steentijd tot nu) de stadia te herhalen. Het kleine kind heeft een magisch bewustzijn, net als natuurvolken. De oostelijke volkeren in oude tijden verder ontwikkeld. Vanaf de Middeleeuwen raakte Europa in een stroomversnelling. Er ontstonden steden en er ontwikkelden zich de gilden met de ambachten.

    Toen waren het nog eeuwenlang menselijke producten die de mens omgaven en die zij maakten. Alles was handgemaakt. Niets was precies hetzelfde en je identiteit kon je mede daardoor opbouwen. Pas toen machines het werk overnamen ontstonden hele series van gelijke kleren, meubels en huizen.Tot in de twintigste eeuw waren kinderen omringd door volwassenen, die de was deden, breiden, stopten, naaiden, timmerden, de kachel leeghaalden, met brandhout of steenkool vulden en aanstaken, enz. Daarvoor hoefde je niet naar school. Jongens en meisjes keken bij de smid en de timmerman of de werkplaats van hun eigen vader en meisjes leerden al vroeg van alles van hun moeder. De school was er om hoger te komen, om kennis op te doen. Lezen, schrijven en rekenen en allerlei andere ‘kennis’. Die is nu digitaal voor iedereen beschikbaar.

    Kinderen leren zonder enige school in hun eerste levensmaanden en jaren geheel spontaan de fundamentele dingen van het menselijke bestaan. Staan, lopen en praten en denken. Kinderen doen niets liever dan leren! Hoe? Vooral door het na te doen, te proberen en te oefenen. De menselijke culturele en maatschappelijke ontwikkeling moet het kind na de geboorte net zo goed kunnen doormaken als de natuurlijke evolutie voor de geboorte. Er is een gat ontstaan, een kloof tussen het nu geboren kind en het slechts opdoen van schoolse kennis.

    Identiteit. Hoe voel je je als je je eerste zelfgemaakte schaal hebt gedraaid en gebakken?
    Vergelijk dat met hoe je je voelt als je alleen maar even iets hoeft te googelen.

    Wanneer vader en moeder hun dagelijkse werk doen en het kind de hele dag buitenshuis is, zou dat niet moeten bestaan uit een stuk kennis leren (kort samengevat tot stampen) en buitenschoolse opvang (huiswerk, spel en sport, samengevat tot uitrazen). Er zijn al heel veel alternatieve schoolsoorten opgezet, en daar zijn heel goede impulsen bij, maar ik wil een stap verder gaan, en een nieuwe vorm bepleiten voor de hele werkweek: Leren in verbondenheid. Geen onderscheid tussen school en buitenschools. Geen onderscheid tussen kennisinstituut en bewegingsclubs. Geen onderscheid tussen theorielessen, kunst en beweging, maar een integratie. Kinderen hebben er recht op tussen hun kleutertijd en de puberteit volop de ambachten en de kunsten, muziek, zang, dans, schilderen en beeldhouwen, te mogen leren kennen en ervaren. (http://www.evadio.net)

  16. Dankjewel voor dit artikel. Breek me de bek niet open over het hopeloos verouderde logge onderwijssysteem. Ik heb het idee dat kinderen in een overgangsfase zitten en dat is heel frustrerend voor ze.
    Élke dag vraagt mijn zoon zich af wat hij in godsnaam op school doet. Ik kan niet anders dan hem daarin gelijk geven, het aanbod van leerstof sluit totaal niet aan bij waar kinderen iets aan kunnen hebben als ze de school verlaten. Bijvoorbeeld Frans, Duits, Nederlands… Ze komen van school af en doen daar verder niets mee. Geschiedenis: het meeste wat je leert zijn leugens en oorlogen, waarom niet over prachtige uitvindingen uit de historie leren? Waarom geen les in Photoshop, video’s maken, animaties maken, zaken waar je werk in kan vinden als schoolverlater.
    Er gaapt een enorme kloof tussen de kinderen en de meeste leerkrachten.
    Een gemiste kans. Ik hoop dat er snel verandering komt voor de kinderen die nu op school zitten.

      • Klinkt idd raar maar: gezegdezinnen, tussenwerpsels, bijvoegelijke bepalingen, nevenschikking, voorzetselvoorwerpzin; ontleden: doe jij daar dagelijks nog iets mee dan?

      • Doe jij dan nog veel met het ontleden van een meervoudig samengestelde zin, betrekkelijke voornaamwoorden met ingesloten antecedent of een meewerkendvoorwerpszin om maar wat te noemen
        Beter lijkt het me, als je verder wilt met de nederlandse taal je kunt kiezen voor dit vak, ipv het opgedrongen krijgen

  17. Lieve Mireille, dit onderwerp raakte mij erg diep. Na met onze 11 jarige dochter heel wat af getopt te hebben op het gebied van onderwijs, was nov vorig jaar wel een dieptepunt. elke dag vaak al rond 10 uur ging de telefoon en kon ik onze meid op gaan halen. Haar energie was dan helemaal op. Ze was verdrietig, boos en helemaal op doordat er niet naar geluisterd en gekeken werd. We hebben haar op een gegeven moment thuis gehouden van school. Gelukkig met toestemming van de leerplichtambtenaar. op zoek gegaan naar een nieuwe school en die via een tip van een vriend vlakbij gevonden in school De Hofakker in Vorden. Gelegen in het buitengebied en met dieren. Na 3 dagen proefdraaien een zeer enthousiaste dochter en een leerkracht die precies in de gaten had wat onze hooggevoelige meid nodig heeft. in april dit jaar is ze gestart en ik geniet elke dag dat ik haar ophaal, vaak lekker smerig vol verhalen en vooral vol energie. Ze leert weer is nieuwsgierig en haar faalangst wordt met sprongen minder. Ze wordt niet meer geconfronteerd met citotoetsen en mag zijn wie ze is. ik kan nog uren doorgaan met vertellen, maar dan wordt het verhaal wel erg lang.
    omdat ik ieder kind en de ouders zo’n fijne school gun is hier het internetadres: http://www.schooldehofakker.nl

  18. Een geweldige eye opener: love the video! Bedankt voor dit artikel Mireille; daar kan ik wat mee in het ‘Centro de Aprendizaje’ (studie centrum) in Cabo Pulmo in Baja, waar ik tegen dezelfde problematiek aanloop! En het komt precies op het juiste moment!

  19. zou iemand weten of er in Limburg een goede school voor aangepast onderwijs
    ken een jongetje [10 jaar] die echt niet op de goede school nu zit
    zou er erg geholpen mee zijn alvast bedankt groetjes

    • Beste Maria, in Geleen ligt IBBO Angeliet (Ik Ben Bewust Onderwijs) http://www.ibbo.eu
      Deze school past heel mooi in het plaatje zoals door Mireille Mettes geschetst. De kinderen bepalen zelf hun leerweg en de oude leerfabriek is hier verleden tijd. Er wordt gekeken daar het kind/mens en zijn/haar talenten, daar wordt op ingespeeld. Beide hersenhelften worden aangeboord, waardoor zeer zeker ook oog is voor creativiteit! Kijk maar eens op de website! Succes en groetjes Annika

  20. De Agoraschool in Roermond….
    Mijn zoon is afgelopen maandag gestopt met school. Hij kon het niet meer opbrengen. Deed al maanden zijn mond niet echt meer open. Diep ongelukkig dus. Nu onderzoeken wat wel mogelijk is, want Roermond is net eventjes iets te ver weg van Zwolle….ik ga jullie tips even nalezen. Hopelijk is er vernieuwend onderwijs in de buurt van Zwolle!

    • Beste Petra,
      Helemaal onderaan de reacties staat er een van Johanna. Zij vertelt over de school Thomas à Kempis in Zwolle. Misschien kun je daar eens gaan kijken?
      Groetjes, Mireille

    • Hallo, Er is zeker vernieuwend onderwijs in de buurt van Zwolle, ik ben zelf de oprichter van ibbo girasol in Hellendoorn en er zit een ibbo school in Meppel.
      http://www.ibbo.eu. Dus als je iets zoekt het zit in de buurt.

  21. Hallo MIREILLE
    J a ik ben het volledig met u eens, maar hebt u al gelezen of gehoord van transcendente meditatie, dit is echt de moeite waard, typ gewoon transcendente meditatie of TM en je komt op de site, wil je me laten weten wat jij vindt,dit zou fantastisch zijn als de scholen waar ze kinderen hun eigen stijl bevorderen dat deze kinderen ook TM konden leren, hersencoherentie vervolledigd, je weet dat wij onze hersenen maar voor een heel klein stuk gebruiken, TM bevorderd de volledige capaciteit van de hersenen, de vzw komt persoonlijk toelichtingen geven in de scholen als zij zich ervoor interesseren, dat kun je vinden op het internet,je kunt ook persoonlijke info avonden volgen, hier in Belgie toch, ik denk in Nederland ook, daar is het ook wel bekend

    • Beste Cecile,
      Ik ken TM wel van naam, maar zelf nooit gedaan. Volgens mij is het vergroten van de hersencapaciteit door TM ook al wetenschappelijk aangetoond, toch?
      Ik hoor het graag van je.
      Groetjes, Mireille

      • Hallo Mireille
        Ja er zijn heel wat wetenschappelijke bewijzen voor TM , op alle vlakken zelfs, is stressbestendig, voor de gezondheid, hart en vaatziekten, depressies, er is heel wat literatuur te vinden op internet hierover, echt de moeite waard, maar het moet aangeleerd worden door een ervaren TM leraar,de cursus duurt 6maanden, in totaal, alleen als het goed wordt aangeleerd heeft men de effecten ervan, het is niet iets wat je op internet kunt leren, het moet heel diepe stress annuleren, zelfs bij oorlogsveteranen heeft men heel goede resultaten bereikt,de cursus is duur en het is spijtig dat de regering dit nog steeds niet terugbetaald wil maken, maar men is er mee bezig,iets waar zoveel wetenschappelijk bewijs voor is, toch vinden ze dat niet genoeg, ze zouden heel wat kunnen uitsparen,in de ziektezorg,en in de belastingen,enfin,ik hoop dat vele volgelingen van u, dit ook lezen,en er zich in verdiepen, dit samen met de MIR-Methode zou heel wat positieve resultaten kunnen geven aan mensen,dit is op een positieve manier iets doen aan onze eigen gezondheid,vind je ook niet?

  22. In Uden staat sinds dit schooljaar de Maashorst school, een school waar kinderen helemaal zichzelf mogen zijn, samen fijn met elkaar omgaan én ook leren wat er te leren is voor elk kind persoonlijk. Veel buiten in de natuur en leren van elkaar.
    Dit bevorderd ook het niet afhankelijk zijn van anderen, waardoor de kinderen helemaal hunzelf kunnen blijven en hun eigen emoties mogen uiten.

    Emotionele problemen worden niet gezien als ongezond zijn in deze maatschappij,
    Vaak ook niet door de ouders zelf.
    Als lichaam, geest en emotie één zijn is er stroming, en van stroming komt creativiteit.

    Het onderwijs van “toen” heeft er mede aan bijgedragen dat vele kinderen en volwassenen hunzelf totaal kwijt zijn geraakt en niet mee kunnen in deze chaotische maatschappij.

  23. Ben je bekend met Marja de Vries? Zij houdt zich ook bezig met onderwijs vernieuwing. Schrijfster van De hele olifant in beeld en Samenlevingen in Balans. Allemaal voorwerk voor onderwijs vernieuwing. Hartelijke groeten Gidia

    • Beste Aegidia,
      Ja, ik ken haar prachtige werk. Ik wist niet dat ze zich ook met onderwijsvernieuwing bezig houdt. Super! Hoe meer aandacht daarvoor hoe beter!
      Groetjes, Mireille

  24. Hallo allemaal,

    Mijn kind wordt “klein” gehouden op school.
    Zodra hij een stukje moet schrijven, dan krijgt hij de opmerking dat hij simpelere woorden moet gebruiken ipv de duurdere woorden die hij gebruikt.
    Dit is maar een voorbeeld van de vele dingen die mijn kind mee moet maken, conclusie : een gedemotiveerd kind.

    • Beste Jane,
      Wat moet het moeilijk voor hem zijn… is het mogelijk om daarover te praten met de leerkracht?
      Veel sterkte voor jullie!
      Groetjes, Mireille

  25. Dank je! Alsof ik het zelf geschreven zou hebben. Zelf ook leerkracht geweest en steeds andere manieren gezocht. Ook Ken Robinson ken ik al jaren. Blijven delen Er zijn veel fijne keerkrachten/ begeleiders samenwerken is de boodschap. En voelen luisteren naar de kracht van ons hart.

  26. De Ontdekking in Nieuw-Buinen, een sociocratische school, is ook een school waar het echt anders gaat. https://deontdekkingdrenthe.nl/
    Ken Robinson heeft ook een boek geschreven over dit onderwerp:’Buiten de lijntjes‘. Erg de moeite waard om te lezen. Over het belang van creativiteit in het onderwijs, ook in relatie tot het bedrijfsleven. Hij geeft mooie voorbeelden van hoe het ook anders kan.

  27. Met veel interesse het artikel gelezen en de video bekeken Mireille.
    Dankjewel voor het toezenden.
    Mijn ervaring met mijn zoon op de Vrije School is bijzonder positief.
    Dat zou ik elk kind wel gunnen.
    Hartelijke groeten,
    Nellie

  28. Wat leuk om al die reacties op jouw verhaal te lezen Mireille.
    Velen lopen met hun kinderen vast in het “oude” onderwijssysteem.

    Succes!

  29. Prachtig artikel!
    Hieraan merkt men dat de wereld op een positieve manier kan voortgezet worden.
    Ook al gehoord van :

    Mikhail Petrovich Shchetinin – Kin’s School – Lycee School at Tekos

    • Beste Marie,
      Nee, daar had ik nog niet van gehoord. Ik ga kijken, dankjewel!
      Groetjes, Mireille

  30. Het kleurenorkest in Limmen geeft ook een andere manier van onderwijs. Meer gericht op NLP, oplossingsgericht en Systemisch werk.

  31. Dit artikel is mij uit het hart gegrepen .Na 20 jaar uit het onderwijs te zijn gestapt voor het thuisblijven voor the kids , kwam ik dus na 20 jaar na omstandigheden weer in het onderwijs als herintreedster terecht .Het onderwijssysteem is inderdaad een zeer log systeem . Er was niets veranderd , alleen veel meer vergaderingen en veel papierwerk bijhouden . Uiteindelijk werd ik “klokkenluidster “na veel gesjoemel met werktijden en overige zaken etc,. en na 10 jaar strijd van Ronald van Raak van de SP voor het klokkenluidershuis en mijn eigen strijd van 11 jaar ( inmiddels was ik er dan al sinds 2004 uitgekieperd met twee zwijgplichten verder ,( waarvan een niet getekend , zodat ooit alles toch nog aan het licht mag komen ) en eervol ontslag op 1 mei 2007( notabene de dag van de Arbeid als zeer bevlogen leerkracht ) , drie jaar lang geen een dag reintegratie etc,. Er spelen smerige spelletjes achter de coulissen mee .Een tweede zwijgplicht heb ik dan ook niet meer getekend , zodat ooit alles toch nog aan het licht mag komen .Velen in het onderwijs zitten inmiddels thuis met een burn-out , zijn ziek , komen in de W.A.O.of in de psychiatrie terecht of plegen zelfmoord . Inmiddels is er het klokkenluidershuis en dank zij de heer Pieter van Vollenhoven ,en Ronald va Raak , die ik mijn verhaal schreef is dat klokkenluidershuis( en natuurlijk door de verhalen en zaken van zeer vele anderen ) er uiteindelijk toch nog van gekomen zodat mensen die hun mond open doen over schrijnende zaken in het onderwijs er niet meer zomaar uitgekieperd kunnen worden via een zogenaamde burn-out ( want dat is een vrijbrief voor bedrijfsartsen ) in mijn geval , want die heb ik dus niet gehad. De doofpot in het onderwijs mag voor mij eens open , want ook het pestgedrag heeft daar zijn oorsprong .Een hooggeplaatste geeft een werknemer een uitbrander en heel vaak doet deze medewerker het weer bij een ander . Er leeft pestgedrag in de klas , op-en aanmerkingen van leerkrachten naar kids .Gelukkig doet dat niet iedereen .En dan ook nog de collega’s die pestgedrag vertonen .
    Het onderwijs is gewoon aan verandering toe , gezien vele zaken.

    ex-leerkracht.

  32. Er zijn in Nederland meerdere scholen zoals Aventurijn. Vaak zijn het democratische scholen, die als gemeenschappelijke factor hebben dat leerlingen meebeslissen over het onderwijs dat zij krijgen. In Den Haag werk ik op De Vrije Ruimte, die dit jaar 10 jaar bestaat. Een school waar je mag zijn wie je bent, zelf mag ontdekken wat je wilt leren, waar begeleiders je ondersteunen in wat jij wilt. Heb je interesse? Op 25 oktober tussen 13 en 16 uur hebben we een open middag.

  33. Mooi artikel Mireille.
    Ook wij liepen vast met onze dochter in het reguliere onderwijs, dit jaar zijn we overgestapt naar de Buitenhoeve school in Eesveen, wat een verademing! Geen prestatiedruk hier, maar een fijne school, waar oog is voor de eigenheid en talenten van de kinderen, waar ze zich in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen en worden gevolgd t.o.v. zichzelf i.p.v. anderen. Wij zijn blij de stap te hebben gemaakt , (ook al moeten we er een stukje verder voor reizen ) want het huidige, reguliere , onderwijssysteem is inderdaad niet meer van deze tijd.

  34. Ik ben docent op een HBO. Ik zou daar ook graag hiermee willen starten. Hoe doe ik dat met jong volwassenen die al stevig gedrild zijn in ons huidige onderwijssysteem? Het blijkt erg lastig ze daarvan los te weken. Heb je suggesties?

  35. Beste Mireille,

    In Culemborg staat de Werfklas, een kleinschalige onderwijs vernieuwende school waar kinderen ook leren om dat te doen waar ze blij van worden, er staat in de ochtend leer vakken en vrije school periodes op het rooster, maar in de middag wordt er heerlijk gespeeld. Zo zijn er al heel veel kinderen gekomen die slecht in hun vel zaten maar nu stralen in hun eigen talent…Mijn zus is daar docent en zij is heel blij met deze vorm van lesgeven. Op http://www.werfklas.nl kun je er van alles over lezen.
    Een trotse zus, Marjolijn Buijsman, MIR-Methode fan uit Zutphen.

  36. Waaw, wat herkenbaar! Klopt helemaal. Ik ben meer dan 20 jaar leerkracht geweest en vond altijd al dat het onderwijs niet meer klopte. Nu bied ik natuurverhalen aan in het bos, in natuurgebieden met natuurbeleving. Mijn dochter is nu 13 en zegt al jaren hoe vreemd ze de manier van onderwijs vindt. Ze zit dan nog op een vrije school waar het toch wel iets beter is, maar naar ons gevoel is ook daar de aanpak ‘ over datum’ is.
    Wat goed dat je dit artikel publiceert, ik zal het delen.
    Yes! Op naar vernieuwing!!!!

  37. Wat een onzin dat er 50.000 kinderen thuis zouden zitten. Ooit gehoord van leerplicht? En daarbij is een strenge overhand nog altijd beter dan dat betuttelen. Daar worden ze inderdaad mondig van of zeg maar gewoon brutaal. Dan is er niks meer mee te beginnen, etters zijn het!

    • Dat vroeg ik mij ook al af. Worden het dan geen verwende krengen die met niks of niemand meer rekening willen/kunnen houden?

      • Beste Jennifer,
        Deze kinderen leren juist veel rekening met elkaar te houden. Op dit soort scholen moeten ze vaak samenwerken, omdat ze op elkaar aangewezen zijn. Daardoor ontstaat veel verdraagzaamheid en leren ze elkaar door en door kennen. Met vriendschappen voor het leven.
        Groetjes, Mireille

    • Beste Floor,
      Wanneer je ouders spreekt die al jaren tobben met hun kinderen en die tegen hun wil thuis komen te zitten van school, dan draait je beeld mogelijk bij. En ja, het zijn inmiddels echt 50.000 kinderen al! En overal is de leerplichtambtenaar ervan op de hoogte.
      Groetjes, Mireille

      • Dag Floor/Mireille,
        Ik heb met mijn zoon met PDD NOS meegemaakt, hoe ontzettend makkelijk het is om een vrijstelling van onderwijsplicht te krijgen. Dan zit je kind dus legaal thuis, en dat zijn er een heleboel. Hoeft de onderwijsinspectie er niet meer achteraan. Gelukkig zijn er in Amsterdam beter PASSend klassen, zeg maar zeer speciaal onderwijs.
        Een nee, Floor, dat is niet betuttelen. Dat is kinderen ook hun eigen verantwoordelijkheid geven en ze confronteren met de gevolgen van hun keuzes. Lijkt me juist het tegenovergestelde te worden dan ettertjes. Die zitten bij mijn dochter op het Lyceum in het keurige Amsterdam Zuid, omdat hun ouders geloven dat hun kinderen godjes en godinnetjes in de dop zijn….

    • Floor? Etters? Mijn kind is helemaal stuk gegaan op school omdat hij anders leerde dan gemiddeld en daar totaal geen oog en oor voor was. Het enige dat school kon doen, was repressief wijzen op wat moest en dreigen met leerplicht, in plaats van kijken naar en rekening houden met wat hij nodig heeft. Hij heeft zich jarenlang niet gezien en gehoord gevoeld, in zo ernstige mate dat hij zichzelf niet meer kon zien in wie hij is, alleen thuis liet hij dat nog zien. Ons hart brak. Sommige kinderen uiten hun woede naar buiten, bij hem keerde het naar binnen. Nu, na een half jaar thuiszitten en een jaar begeleiding op een plek waar hij zich eindelijk wel gehoord en gezien voelt, is er ruimte voor verwerking en durft hij eindelijk zijn woede ook weer te laten zien en uiten. Er komt een krachtig, creatief en ontspannen kind voor terug, het kind dat we zagen toen hij klein was. We hebben gemerkt dat er op school vooral gekeken werd naar zijn gedrag, en dat er weinig tot geen oor en oog was voor wat er achter dat gedrag schuil ging en waar dat vandaan kwam. Als je als kind dan dus alleen nog maar op die wijze gezien wordt – als terug getrokken, brutaal, koppig, etc. en je alleen al en telkens weer afgewezen wordt op dit gedrag, waar kun je dan nog terecht met je emoties en beleving, en zijn wie je bent?

      Als je als kind niet kunt leren op de wijze die standaard aangereikt wordt, maar wel op een andere manier, waarom dan verplichten om het op de manier te doen die voor jou niet werkt? Je hebt het over leerplicht, maar waar is het kind zijn of haar leerRECHT dan?

      Last but not least: streng zijn om kinderen zich te laten gedragen hoe jij wilt dat ze zich gedragen, zonder rekening te houden met hun gevoelens c.q. daar ook ruimte voor te geven, levert in mijn ervaring opstandig of terug getrokken gedrag op. Ruimte bieden om zich te kunnen en mogen uiten en kaders stellen hóe ze zich uiten, geeft rust. Kinderen van nu zijn mondig geworden omdat onze tijd daarin ook veranderd is. Ze eisen hun eigen plek en geluid op. Dat in goede banen leiden als ouder en leerkracht die in een tijd opgegroeid zijn waarin ‘gehoorzamen’ het grootste goed was, kan zeker een uitdaging zijn. Alleen streng en restrictief optreden werkt voor deze generatie niet (meer). Zij willen authentiek contact en gaan letterlijk en figuurlijk uit verbinding als ze niet gehoord en gezien worden. Zodra dat wél het geval is, is gedrag geen issue (meer).

    • Beste Floor

      Wat jammer dat je er van uit gaat dat als het over omgaan met kinderen in de context van leren maar 2 manieren zouden zijn om er mee om te gaan… dat het zou gaan om kiezen tussen “Strenge overhand” of “Betuttelen”.
      Bij strenge overhand houden denk ik aan functionele autoriteit uitoefenen in de zin van “ik ben de leraar ik weet als de beste wat goed is voor alle kinderen in mijn klas om ze te doen leren en ze zullen en moeten ook precies allemaal hetzelfde doen zoals ik dat bepaal”.
      Bij betuttelen denk ik net zo goed aan functionele autoriteit uitoefenen in de zin van “ik ben de leraar ik weet als de beste hoe zielig en hulpeloos kinderen zijn en vanuit die ultieme wetenschap als leraar zal ik de kinderen maar niet te veel uitdagingen aanbieden want daar geraken ze nog meer ontredderd van”.

      Volgens mij zijn er andere manier dan functionele autoriteit uitoefenen….Morele autoriteit. Daarbij leg je je oor te luisteren bij wat het kind zoals bezig houdt, waar het blij kan van worden, waar triestig van wordt, wat de interesses zijn, wat een kind zelf al kent…om dan vertrekkende van die kennis over het kind zelf te gaan kijken op welke manier je nieuwe leerstof en vaardigheden kan aanbieden. Daarbij bekijk je een kind als een wezen met vele mogelijkheden en bekijk je jezelf als iemand die in zichzelf ook op zoek kan gaan naar je eigen mogelijkheden om aan de “leernoden” van een kind tegemoet te komen.

      Zelf gaf ik ook vaak bijles aan kinderen. Van zowel lagere school als secundair onderwsijs. De bijles begon steeds met een gesprek over alle wat hen zoal bezig hield, zowel hun ergernissen als dromen, als bekommernissen….En dan pas gingn we kijken naar de huistaken. En heel vaak bleek dan dat ze wel degelijk de leerstof begrepen en konden toepassen….En dat de oorzaak van het feit dat ze hun oefeningen soms niet met volle aandacht konden uitvoeren juist lag in de “onuitgesproken gedachten en gevoelens en zorgen” die in hen blijven malen. Eens ze uitgesproken waren en gehoord werden kwamen hun hoofdjes leeg en helder en lukte heel veel dingen wel.

      En als die dan gedaan waren die oefeningen dan deden we ook altijd iets leuk rond het thema van hun toekomstdromen….En dat vonden ze fijn. En ik ook, want er is niks erger dan een kind dat zijn of haar toekomstdromen op geeft omdat er altijd en alleen heel veel huiswerk zou zijn.
      Vele van mijn bijleskindjes waren voor het vak dat ze bij mij volgden na een jaar bij gewerkt. En slaagden wel degelijk voor wat eerst een struikelvak leek. En sommige kwam ik later nog tegen en ze vertelden me dat ze nog altijd na hun huiswerk iets deden rond hun dromen.

      En het waren stuk voor stuk echt lieve kinderen. Niks ettertjes.

      Ik hoop van harte dat jij ook zulke lieve kinderen mag ontmoeten in je leven.

      Veel liefs

      Patricia

  38. ik herken dit. mijn dochter gaat school op en af. maar is wel heel erg creatief en heeft zichzelf een sterke persoonlijkheid ontwikkeld. ze staat nu als invalkracht bij de bibliotheek ingeschreven en hopelijk gaat dat lukken. ze houdt erg van lezen en dus boeken en wil schrijfster worden en is hele dagen met schrijven bezig. echt haar ding geworden.

  39. Onze kleindochter heeft december 2016 thuis gezeten. Ging met geen mogelijkheid meer op school. Goede raad was heel duur. Nu sinds januari zit ze op de montessori school. Mag ze staan of liggen om haar werk te doen en vooral ze floreerd weer. Dit meisje moet in oktober nog 10 jaar worden met nog een heel leven voor zich. Eind goed al goed. Een gelukkig kind en mama en oma.

  40. Hallo Mireille,

    Heel goed wat je beschrijft over onze mooie kinderen, in mijn vak kom je nog een reden tegen waarom veel kinderen het op school niet meer trekken; Straling. Deze kinderen kunnen de overdosis van elektromagnetische velden veroorzaakt door Wifi, Dect, smartboards en mobiele telefoons in school gewoon niet meer aan. Als ze geluk hebben word hun probleem onderkent, zo niet gaan ze aan de antidepressiva… Er zijn al scholen die dat ook onderkennen, laat je horen zou ik zeggen!
    Succes met je missie!
    gr Theo

    • Theo, ik ben benieuwd welk vak dat is! Ik heb zelf veel last van die hoogfrequente straling en merk al jarenlang het verschil thuis als we ‘s nachts de WiFi aan- of uitzetten.

      • Hoi AnaClara,

        ik ben Woonbioloog, daar zijn er niet zoveel van:-)
        mijn naam is Theo Hooijer, die vind je zo op het www.

        • Ah! Dat is een mooi vak. Tijdens mijn opleiding ECOintention heb ik ook één lesdag gehad van een woonbioloog (Astrid Tax, misschien bekend?) en dat was erg inzichtgevend! Jullie doen heel belangrijk en goed werk. Alle goeds!

  41. Mireille ik kan je helemaal volgen over het verouderde onderwijssysteem. Zelf heb ik 2 jonge kinderen van 5 en 7 jaar oud. Toen de oudste een jaar of 2/3 was voelde ik vanuit m’n tenen dat hij absoluut niet in get huidige onderwijssysteem zou passen, dat ik hem niet naar een reguliere school wilde brengen.

    Informatie over democratisch onderwijs kwam op mijn pad, ‘toevallig’ kwam het (toen nog initiatief) van DOE040 op mijn pad. De mensen die dit gingen neerzetten gaven mij zo’n fijn ‘buikgevoel’ en er was een fijne energie/vibe. Toen m’n oudste nèt 4 was startte de school als particuliere (B3) school voor kinderen van 4 tot 21 jaar en was mijn oudste de eerste kleuter. Hij is met de school meegegroeid de afgelopen 3 jaar en gaat vanaf het begin al zijn neus achterna. Hij gaat heel gelijkwaardig om met kinderen van alle leeftijden en volwassenen en begeleiders op school.

    De school werkt met kringen waaraan iedereen die wil kan deelnemen en een stem krijgt. Kringen werken met de C.O.N.S.E.N.T.-methode en beslissingen worden sociocratisch genomen, wat betekent dat iedere stem geldt en niet ‘de meeste stemmen gelden’. Iedereen wordt gezien/gehoord, wat betekent dat de mening van een 5 jarige net zo veel meetelt als die van een 18-jarige of van een volwassene/begeleider.
    Kinderen worden niet met elkaar vergeleken, aan elkaar gemeten, maar volgen hun eigen ‘lijntje’. Ontwikkelingen worden bijgehouden in een individueel leerlingvolgsysteem waar zowel begeleiders, ouders als het kind zelf in kunnen bijhouden hoe de ontwikkeling gaat.

    Ik zou er nog zoveel meer over kunnen vertellen, vind het zó mooi werken en ervaar het nu al ruim 3 jaar in de praktijk met mijn kinderen. Voel me dankbaar dat het initiatief van deze school op mijn pad kwam. <3

    Democratisch onderwijs bestaat al ontzettend lang en heeft zich in Amerika (Sudburry Valley) en Engeland (Summer Hill) allang ''bewezen'.
    Er is een website waarop de Nederlandse democratisch scholen vermeld worden: http://www.democratischescholen.nl

    De meeste democratische scholen zijn particuliere, zogenaamde 'B3' scholen. Waar reguliere scholen per leerling geld vd overheid ontvangen en de gemeente een locatie dient de verzorgen (de school heeft geen locatie/huur-kosten), vloeit 'leerlinggeld' in geval van B3-scholen terug de staatskas in en hebben B3-scholen zelf een lschoollocatie te verzorgen (kopen/huren).
    Begeleiders krijgen vaak een lage vergoeding, omdat huisvesting al een flinke kostenpost is en er ook budget gaat naar materialen/leermiddelen/uitjes etc..
    Overigens zijn er ook voordelen aan de B3-status 🙂 Het 'eisenpakket' is kleiner dan bij bekostigde scholen. Daardoor kan bijvoorbeeld basis- en middelbaar onderwijs gecombineerd worden, is de Cito-toets niet verplicht, zijn schoolvakanties vrij te bepalen etc..

    Graag wil ik een petitie onder de aandacht brengen die vraagt om het 'leerlingengeld' los te koppelen van of een kind naar een gesubsidieerde school gaat, maar per kind beschikbaar te stellen, ongeacht naar wat voor school het kind gaat. De petitie is hier te vinden: https://petities.nl/petitions/kindgebonden-onderwijs-budget?
    Want het is toch te gek dat dit niet kindgebonden is, maar gekoppeld is aan of je kind naar een gesubsidieerde school gaat. Ook de zgn B3 scholen dienen te voldoen aan diverse leerplicht-eisen, dienen vakdocenten te faciliteren en betalen en hebben een locatie nodig.
    Fantastisch hoeveel vrijwilligers zich nu met hart en ziel inzetten en verbinden met de democratische school waar mijn kinderen naartoe gaan èn het zou mooi zijn als zij een (wat hogere) vergoedingen zouden kunnen krijgen, zodat ook zij wat makkelijker rond kunnen komen.

  42. Er bestaan ook al Democratisch Voortgezet Onderwijs scholen, oa. in Driel, Apeldoorn, Soest en Eindhoven. Hier zijn de leerlingen vrij om te leren op hun manier, hier kunnen ze zijn wie ze zijn. Alles kan worden aangeboden, waar behoefte aan is. Er zijn geen klassen en er zijn geen niveau verschillen.

  43. Wat een goed stukje zeg. Het is me uit het hart gegrepen. Zelf 30 jaar bij het onderwijs geweest en vaak aan gelopen tegen alles wat er nu op de nieuwe school niet meer is.Een zegen en hard (hart) nodig

  44. HELEMAAL mee eens. Het heet ONDER WIJS. Precies! het maakt kinderen niet wijs, het is naar beneden gericht, van boven gestuurd, onderdrukkend. Ik pleit voor BOVEN WIJS, EIGEN WIJS en veel meer keuze vrijheid voor kinderen.

    Ik denk er dagelijks over na en lig er nog net niet wakker van. Het huidige onderwijs systeem ‘vermoord’ prachtige zielen. Mijn dochter zit inmiddels op de middelbare school en is verplicht dagelijks zoveel onrelevante weetjes en feiten in haar mooie koppie te moeten stampen. Terwijl er ruimte in haar hoofd moet zijn om te filosoferen en te dromen. Haar kracht en potentie ligt op intuïtief weten, communicatie, leiding geven, managen, ruimdenkendheid en daar is geen enkel vak voor…

    Ik heb zoveel waarom vragen…Waarom geschiedenis leren en geen ‘toekomst’. Waarom Frans en Duits leren als Engels en Spaans de twee wereldtalen zijn. Waarom alle vakken op hetzelfde niveau?

    Ik pleit voor
    * een breed en open vakken aanbod. Ook vakken als communicatie, mens-zijn (ontwikkeling, zelfbeeld), milieu, belastingstelsel, huishouden, lichaam en verzorging, alle talen, filosofie, etc etc.
    * leerlingen kunnen zich naar eigen interesse inschrijven voor bijvoorbeeld een minimaal aantal vakken
    * inschrijving op eigen niveau per vak

    Laat kinderen vrij om te experimenten met alle aspecten van het leven. Geef ze keuze vrijheid. Laat ze proeven, ervaren daar waar hun eigen nieuwsgierigheid hun naar toe trekt. Dat hoeft niet vast te staan, de richting mag veranderen. Iedere ervaring vanuit het hart genomen is rijkdom en zal kinderen ‘slimmer’ en wijzer maken omdat zij dat op dat moment wilde doen, weten en ervaren.
    Leer ze hoe te leren en te zoeken wat zij willen leren.

  45. Wat een mooi artikel, Mireille! Zo herkenbaar. Wij hebben ook twee kinderen die totaal niet in het huidige onderwijs passen. Allebei hoogbegaafd, één met en één zonder leerproblemen… allebei heel veel uitdaging nodig, allebei zo verdrietig en opstandig als ze dingen moeten leren waar ze ‘niets’ aan hebben. Wij zijn vorig jaar verhuisd om onze kinderen naar een andere school te kunnen laten gaan. Ook hier lopen we nog tegen belemmeringen aan, maar de school (Thomas a Kempis in Zwolle) staat open voor andere leerwijzen. Onze oudste mag zijn eigen rooster bepalen en stage lopen om werkervaring op te doen in de branche waar hij goed in is. Er wordt meegedacht hoe we kunnen voorkomen dat hij thuis komt te zitten. Hij volgt nu weinig uren op school. Doet een studie bij een instituut in Amerika, gaat in november stage lopen en is voor het eerst sinds jaren ontspannen. Of het hem uiteindelijk een diploma oplevert? Ik weet het niet, maar een diploma is ook geen garantie voor een baan of geluk in het leven, dus we volgen ons eigen pad, waarbij welzijn en geluk van ons kind voorop staat. Laat de veranderingen maar komen, de kinderen zijn er meer dan klaar voor!

    • Beste Johanna,
      Dat hoor ik van meer ouders, dat ze zelfs verhuizen om hun kinderen op een vernieuwingsschool te kunnen plaatsen. Kinderen die ongelukkig zijn, is zo naar om mee te maken! Daar hebben ouders veel voor over om dat te veranderen. Wat mooi dat jullie die stap ook hebben gezet! En zo fijn dat ze nu weer gelukkig zijn en heerlijk willen leren!
      En zo is dat, een diploma garandeert je niet meer voor een baan.
      Dankjewel voor jullie voorbeeld!
      Groetjes, Mireille

    • Helaas wordt ook het vrije idee van Unic ingehaald door eisen vanuit het ministerie en helaas ook door eisen van …. Jawel….. Ouders. Mijn kinderen hebben daar les gehad. Met het jaar werd de druk om zich aan de eisen van buitenaf aan te passen groter. Jammer. Gelukkig zijn ze van de middelbare school af. Ze hebben er wel allebei een mooie tijd gehad.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!

P.S. Je reactie zal niet meteen zichtbaar zijn op de website, omdat die eerst door ons gelezen wordt. Soms kan dat even duren wanneer we veel reacties ontvangen. Hartelijke groeten, Team MIR-Methode.