20. Geef je buik meer gemak: kauw 20 keer per hap!

Kauwende-Peuter

Speeksel is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Zodra je iets eet en je voedsel kauwt, komt er extra speeksel vrij. Dit speeksel zorgt ervoor dat je eten makkelijker uit elkaar valt in kleine stukjes. In je speeksel zit namelijk een stofje, amylase genaamd. Amylase helpt bij de vertering van zetmeel dat bijvoorbeeld in brood en aardappelen zit. Je lichaam kan zetmeel normaal niet zo goed verteren, maar wanneer het vermengd wordt met je speeksel, kan de amylase z’n voorwerk doen en heb je er later in je maag en darmen minder last van.

Goed kauwen geeft sneller verzadiging

Wanneer je goed kauwt, maak je je voedsel kleiner en kan de amylase ook beter z’n werk doen. In je maag en darmen wordt daarna meer voeding verteerd en opgenomen, waardoor je een sterker verzadigd gevoel krijgt. Je hebt dan minder snel weer trek in iets. Vergelijk het maar met een handje nootjes. Als je de nootjes maar weinig kauwt, poep je het meeste uiteindelijk weer uit. Kauw je de nootjes heel fijn, dan kan je lichaam er meer voeding uit halen en raakt het meer verzadigd.

Bescherming en activering

Speeksel speelt een belangrijke rol voor de conditie van je mond. Het beschermt je mond tegen bacteriën en schimmels en zorgt ervoor dat wondjes in je mond weer snel genezen.
Iets anders wat ik ooit leerde in de lessen over Traditioneel Chinese Geneeskunst, is dat als je gaat kauwen, je hele spijsvertering in actie komt, want er wordt een signaal doorgegeven vanuit je mond, dat er voedsel aan komt. Je spijsverteringssysteem kijkt daar naar uit en gaat alvast spijsverteringssappen aanmaken.

Teveel haast of medicijnen?

Rustig eten en kauwen schiet er bij veel mensen bij in. Haastig eten of gauw staande iets wegwerken zorgt ervoor dat er nauwelijks speeksel bij komt en de grove stukken eten vallen zo in je maag. “Hé!” roept je maag, “Kan het wat fijner?” Wanneer je elke hap doorspoelt met drinken, heeft je speeksel eveneens weinig kans om zich te mengen met het eten. Eten voor de televisie of in een druk pratend gezelschap geeft meestal ook weinig rust om op je gemak te kauwen en je speeksel de kans te geven om z’n werk te doen.
Bij sommige mensen is er weinig speeksel in de mond aanwezig, bijvoorbeeld door medicijngebruik of door ziekte, zoals bij diabetes of het Syndroom van Sjögren. Dat is voor deze mensen een groot probleem, onder andere omdat hun mond weinig beschermd is tegen bacteriën en schimmels.

MIR-Methode, stap 5 speelt de hoofdrol

Bij de werking van je speeksel speelt stap 5 ‘Alle tekorten aanvullen’ een grote rol. Daar waar je een tekort hebt aan amylase of andere stoffen die nodig zijn voor je vertering, kan je met stap 5 die tekorten weer aanvullen. Je geeft je lichaam dan opdracht om die stofjes weer te gaan maken. Daarnaast werken alle stappen eraan om jou je innerlijke rust terug te geven, zodat je vanzelf gaat merken dat het plezieriger wordt om meer in rust te leven, te eten en wat meer tijd te nemen om het voedsel in je mond rond te laten gaan.

40 keer kauwen of 20 keer?

Volgens de boekjes zouden we 40 keer moeten kauwen op elke hap eten. Heb jij dat wel eens gedaan? Je zou het voor de lol eens moeten proberen. Als je dat doet, merk je meteen wat een smeuiige boel het in je mond wordt. Ik vind dat wel erg lang duren en voor mij gaat er dan wel plezier van het eten af. Het is aan de andere kant wel leuk om eens te tellen hoe vaak je nu echt kauwt. Of je observeert het bij tafelgenoten en wijst ze erop. Ik verwacht dat veel mensen minder dan 10x kauwen voordat ze het doorslikken. Volgens mij kom je met 20 keer kauwen per hap al heel ver. Eet smakelijk!

Laat eens weten hoe het voor jou is? Snel broodje wegwerken achter de computer? Of ben je bewust aan het kauwen? En, hoe is het met je buik? Laat me hieronder weten. Dankjewel!
Met de toets ‘End’ op je toetsenbord spring je meteen naar het invulformulier. Persoonlijke gezondheidsvragen graag stellen aan een MIR-Methode begeleider!

Mireille Mettes
16 oktober 2013

P.S. Help je mee de MIR-Methode te verspreiden? Plaats gerust dit artikel op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: www.mirmethode.nl  Bekijk daar de video en ook de instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning!


Reacties

20. Geef je buik meer gemak: kauw 20 keer per hap! — 18 reacties

  1. Ik kauw te vlug, ben gestrest, heb eczeem. Ben dus opnieuw begonnen met de 9 stappen MIR. Wil ook de KinderMIR erbij doen :
    voor of na de 9 stappen?. Verder zou ik heel graag de MIR-EHBO willen kennen voor als ik weer een aanval van jeuk krijg en mijn huid kapot krab. Ik woon in Frankrijk, dus een cursusdag zit er niet in.
    Ben heel dankbaar dat Mireille ons dit “gereedschap” aanreikt: een engel op aarde !
    Hilda

    • Beste Hilda,

      Op het moment dat je weer een aanval van jeuk krijgt, kun je het beste metéén beginnen met de 9 stappen te aaien, ook al heb je het die dag al 2x gedaan; hierdoor worden je gedachten ook meteen afgeleid van het krabben en de jeuk zélf.
      Je kunt op zo’n moment de complete 9 stappen zelfs vaker achter elkaar herhalen, totdat de jeuk beheersbaar wordt en afzwakt.

      Wanneer je de KinderMIR gaat doen, doe deze dan als laatste, ná de 9 stappen. Voor jou gedurende 3 weken; de KinderMIR mag ook op een geheel ander moment van de dag gedaan worden.
      Het filmpje op de site laat duidelijk zien hoe de bewegingen gedaan worden; je kunt het filmpje eventueel tegelijkertijd afspelen.
      De KinderMIR, die je hier vindt, werkt vooral op de mentaal/emotionele gebieden en op het innerlijk kind – en is daarnaast ook een heel vrolijke, energieke vorm van de MIR-Methode.
      Wanneer je het dansje vervelend of lastig vindt, kun je de KinderMIR ook over je hand aaien, terwijl je iedere zin 1x hardop uitspreekt – je kunt eventueel tegelijkertijd naar het filmpje van de KinderMIR kijken.
      De KinderMIR mag altijd vaker per dag gedaan worden, en je mag er ook langer mee doorgaan na deze drie weken wanneer je het leuk vindt om te doen :-).

      Mijn advies voor jou is om met de JongerenMIR te beginnen gedurende 4 weken, 1x per dag; je kunt de tekst van de rap over je hand aaien, terwijl je iedere zin 1x hardop uitspreekt.
      De JongerenMIR doe je dan als allerlaatste wanneer je alles achter elkaar aan wilt doen, maar voor jou persoonlijk is het nog beter om de JongerenMIR apart en op een ander moment van de dag te doen.
      Ik wens je heel veel succes en dat je eczeem maar spoedig mag opklaren!
      Hartelijke groet, namens Mireille Mettes

      Marja Kikstra

      MIR-Methode begeleider in Enschede
      http://www.erevna.nl

  2. Ik heb veel last van mijn maag en dacht toch goed te kauwen, zal eens gaan tellen.
    Kennelijk heb ik de EHBO methode gemist, kan ik die nog ergens vinden?

  3. Ik ben nu ruim 4 weken bezig met de MIR-Methode, ik heb chronische pijn klachten daarvoor ben ik in behandeling bij een revalidatie centrum. Heb gaat nu veel beter en ik voel dat de MIR-Methode daar ook veel aan heeft bijgedragen, na een paar dagen had ik al geen last meer van opvliegers!

  4. Hallo Mireille,
    Ik weet wel zeker dat ik te snel eet. Goed dat je dit onder de aandacht brengt, want hier is voor mij nog veel winst te halen. Als ik er over nadenk is het toch heel zonde om zomaar voedsel weg te gooien, want dat is wat ik eigenlijk doe als ik slecht kauw.
    Ik wil nog even extra noemen dat smoothies en sappen ook heel langzaam gedronken moeten worden, juist om deze reden. Eigenlijk moet je dat lepeltje voor lepeltje “drinken”, zodat het speeksel dan ook zijn werk kan doen. Of dan de spijsvertering wordt aangezet weet ik niet, want kauwen is inderdaad ook heel belangrijk. Dank je wel weer voor je informatie! Groeten,
    Petra

  5. Hallo Mireille,

    Of ik echt twintig keer kauw dat weet ik niet. Ik ben van nature een langzame eter, zo eentje die altijd of bijna altijd het laatste haar bord leeg heeft. Even snel een broodje, wat ik niet meer eet, naar binnen werken is voor mij geen optie. Ik kan het niet, gelukkig. Ik geniet van me eten of dat nu het zoeken naar een recept is of het klaar maken of het eten voor mij hoort het allemaal bij het eten. Ik proef de structuren en de smaken en dat is wat mij blij maakt. Soms zelfs zo dat ik in mijn handen klap van blijdschap en mezelf een compliment geef dat ik weer lekker gekookt heb. Nu heb ik ook alle tijd om het op deze manier te doen.

  6. Hallo, ik ben al veel langer goed aan het kauwen, maar wanneer ik het element echt proeven mee laat werken, echt ‘durven’ te proeven dan merk ik dat ik meer en meer alleen maar degelijk en vast voedsel wil vb echt zelf gebakken volkoren brood, noten, alleen maar volle rijst ed…dan ga ik ook minder eten en ben toch veel langer voldaan, stoelgang verbeter dan. groetjes Lieve

  7. Hoi Mireille,
    Ik probeer het al een week om beter te kauwen, en ik merk nu al dat ik veel minder voedsel nodig heb en inderdaad minder snel trek krijg.
    Als ik een keer sneller eet betrap ik mezelf er achteraf op dat ik helemaal niet bewust gegeten heb. En dan doe ik het de keer erop wel weer. Het werkt echt, Ik ga hier zeker mee door!
    Mvg, Kristel

  8. Mijn probleem is dat ik teveel kauw op suikervrije kauwgom. Om niet steeds te gaan eten eet ik de hele dag kauwgom. Als Ik probeer ermee te stoppen raak Ik helemaal gestressed. Hardstikke slecht met al die zoetstoffen. Ik eet wel te snel en probeer meer te kauwen, maar blijf een honger/trek gevoel houden en eet dan maar weer kauwgom. Verder leef Ik heel gezond. S ochtends begin ik met de zonnegroet, eet veel sla, groente vis en kip en mager vlees. Verder regelmatig rauwe noten. Heb jij een tip om van die vieze kauwgom verslaving af te komen zonder te gaan vreten. Tx Conny

    • Hallo Conny.
      In plaats van naar de kauwgom te grijpen kan je een glas water drinken, dat vult ook. Om van je Kauwgomverslaving af te komen kan je deze link bekijken. Ik hoop dat je dit helpt om van deze kauwgom verslaving af te komen en dat je in vervolg goed kan kauwen op voedsel in plaats van op de zoetstof in je mond. 🙂
      Succes er mee. laat je horen wat het met je doet?
      Vriendelijke groet namens Mireille Mettes,

      Margreet Pielage

      MIR-Methode begeleider in Ommen
      http://www.terra-mater.nl

  9. Mireille,

    Ik woon in Brazilië dus als je naar het noorden komt zul je me daar niet vinden. Overigens mijn eten gaat weg zonder veel te kauwen terwijl ik dat toch wel wist dat ’t beter is. Proberen dus. Af en toe vertel ik mijn vriendinnen over de MIR Methode en mijn psychologe vond de methode héél interessant.
    dank je.
    Tiny Swart

    • Beste Tiny,

      Wat leuk om te horen dat jij de MIR-Methode al in Brazilië verder brengt, dankjewel! Ja, je psychologe zal waarschijnlijk de achtergronden herkennen die in de MIR-Methode verwerkt zijn.
      Fijn dat je inzicht kreeg over het kauwen. Ik hoop dat het je maag en darmen ten goede zal komen!

      Veel geluk!
      Mireille Mettes

  10. Hallo Mireille, voor de aardigheid heb ik net bij het eten van de boterham opgelet hoeveel ik kauw. Ik kom bij elke hap op zo,n 30 keer uit!
    Nog even wat anders: gistermorgen kreeg ik opeens een giga niesbui en daarna een loopneus, ik heb toen aan de hand van de adviezen die je afgelopen zondag gaf
    de MIR-Methode EHBO gedaan en wat denk je……..eerst kreeg ik het even erg warm en daarna…..nergens geen last meer van!!!!!!
    Nogmaals bedankt voor de fijne cursusdag en misschien weer tot ziens!
    Harte-groet,
    Louise.

    • Hai Louise,

      Wat fijn dat je zo duidelijk merkte dat het werkt. Altijd weer zo leuk om te horen! Ik hoop dat je jezelf nu altijd heerlijk kunt begeleiden met de MIR-Methode. Veel succes!

      Groetjes, Mireille Mettes

    • Nou ik heb de laatste tijd ook last van niesbuien en loopneus, heeft dat ook met de MIR-Methode te maken? En wat is die EHBOtruuk? Ik kocht gisteren een flesje echinacea met propolis om mijn immuunsysteem wat op te krikken.
      In het begin had ik heel veel stoelgang, meer dan anders, dus dacht ik ok we voeren af en laten los.
      Ik ben nu zo’n 3 weken bezig met de MIR-Methode!
      Na een jaar in een impasse gezeten te hebben, is er nu al wat voortuitgang.
      Bedankt MIReille!

  11. Goed kauwen helpt echt wel,
    ik ben een trage eter, en zit altijd als laatste nog aan tafel als kind al,:-)
    nu ben ik al jaren alleen maar ik zit nog rustig te kauwen op mijn eten, heb weinig tot geen last van mijn buik, en een prima stoelgang.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!