159. Tien tips voor verbetering van je concentratie met de MIR-Methode

concentratie

Je staart naar het computerscherm, maar weet niet meer wat je nou wilde opzoeken. Je loopt naar een andere kamer om iets te halen en je kunt je niet meer herinneren wat het was. Je wilt een paar bladzijdes lezen, maar merkt dat je telkens afdwaalt of mistig wordt en een uur ben je nog geen bladzijde verder. Herkenbaar? Het zijn een paar voorbeelden van verminderde concentratie. Een ‘seniorenmomentje’ wordt het vaak genoemd, maar ik denk dat er wel iets mee te doen is. Want het heeft volgens mij weinig met ouderdom te maken.

1. Je eet geen tarwe meer. Dit kan de nummer 1 reden zijn dat je je beter kunt concentreren. Hoe het precies zit, weet ik niet, maar er blijkt een rechtstreeks verband te zijn tussen het eten van tarwe en verminderde concentratie. Alsof het zand in je motor strooit. De moeite van het onderzoeken waard! Lees ook artikel 102: Twee oorzaken en 3 tips voor als brood je tegen gaat staan.

2. Je eet en drinkt minder suiker. Doe je de MIR-Methode dan kan het zijn dat je minder behoefte krijgt aan zoet. Omdat je bij stap 7 ‘Basisbehoeften aanvullen’ de behoefte aan ‘Troost’ aanvult. Dan kan je langzamerhand steeds makkelijker zonder zoet. Je bent sterker geworden van binnen, evenwichtiger en hoeft jezelf niet meer te troosten met suikers. Mensen die minder suiker eten, hebben een betere concentratie. Dat wordt heel mooi gedemonstreerd in de film ‘THAT sugar film’. De journalist ging 60 dagen meer suiker eten en na een paar weken werd zijn hoofd steeds minder helder.

3. Je valt sneller in slaap. En beter slapen is betere concentratie! Om sneller in slaap te vallen, moet je lichaam melatonine aanmaken, een slaaphormoon. Dat gaat via stap 5 ‘Alle tekorten aanvullen’ en stap 6 ‘Hormoonstelsel in evenwicht brengen’. En misschien heb je oude emoties losgelaten die ervoor zorgden dat je niet graag wilde slapen.
Lees hierover artikel 5: Slaapproblemen: slecht in slaap vallen, niet kunnen slapen

4. Je slaapt beter door. En beter slapen is betere concentratie! Via de MIR-Methode werk je met stap 4 ‘Meridianen zuiveren’ aan het schoonmaken van je meridianen (energiebanen). Je zorgt er zo voor dat je beter kunt slapen. Lees hierover artikel 6: Slecht kunnen doorslapen, wakker liggen en de werking van de meridianen. En misschien ben je wel minder alcohol gaan drinken. Super! Dat zorgt beslist voor beter slapen, omdat je je lichaam dan niet opzadelt met alcohol dat het ’s nachts nog moet verwerken. Zie de video ‘Overwin je verslaving met de MIR-Methode’ als je jezelf wilt helpen met het loslaten van alcohol of andere verslavingen.

5. Je staat op als je wakker bent geworden. Omdat je meer zin hebt gekregen in je leven, via stap 9 ‘Missie verduidelijken’, stap je sneller uit je bed. Je blijft niet meer lang in bed liggen waar je hersenen heel blij mee zijn. Blijf je te lang na-slapen in bed, dan krijg je een dikke watten-mist in je hoofd die de rest van de dag kan blijven hangen. Sta je tijdig op, dus gewoon als je wakker bent geworden, dan voorkom je die dikke mist en heb je een helder denkhoofd.

6. Je eet meer vet! Méér vet?! Ja, dat zal je misschien verbazen, maar veel mensen eten te weinig goede vetten. Ze eten lightprodukten en vetarme produkten. Daarmee missen ze de belangrijke vetten die hersenen willen, zoals van vette vis of avocado. Hersenen hebben voor hun denkvermogen glucose nodig, maar ook vetten. Mensen die vet uit hun dieet hebben gebannen, kunnen daardoor verminderde concentratie hebben. Heb je nou door de MIR-Methode weer lekker genoten van vetten in je eten, dan heb je geluisterd naar de voedingsbehoefte van je hersenen en is je concentratie verbeterd. Met name stap 5. ‘Alle tekorten aanvullen’ zorgt daarvoor.

7. Je neemt meer ontspanning. Je luistert beter naar je lichaam en zorgt ervoor dat als je intensief denkwerk hebt gedaan, je daarna even naar buiten gaat en lichamelijk bezig bent (in de tuin, boodschappen doen, poetsen, wandelen). Het maakt dat je je hersenen even met rust laat, zodat ze kunnen ontspannen. Je werk kun je daarna weer veel geconcentreerder doen.
Artikel 68. Neem jij al wat vaker je rust?

8. Je kunt moeilijkheden beter aan. Door het doen van de MIR-Methode word je flexibeler in het hanteren van moeilijkheden. Je gaat beter relativeren en vooral loslaten. De denkprocessen die als een molen blijven malen, kun je makkelijker loslaten, bijvoorbeeld als je ’s avonds wakker ligt. Je bent beter in staat je gedachten te richten op fijne dingen. Daardoor kun je beter in slaap vallen (zie hierboven), maar heb je ook overdag minder last van het ‘zorgen’-denken en kun je beter geconcentreerd denken en focussen op je bezigheid.
Artikel 136. Spreek je gedachtes tegen!

9. Je hebt minder stress. Het kan goed zijn dat je door het doen van de MIR-Methode een paar knopen hebt doorgehakt. Dat je een beslissing hebt genomen die jou rust heeft gebracht. Dat je mensen hebt losgelaten die jou veel energie kostten. Of dat je veranderd bent van werk.Het zijn allemaal manieren om de stress uit je leven te halen. Ontspanning ervoor in de plaats! En minder stress zorgt voor betere concentratie!
Artikel 44. Kiesplezier zonder keuzestress
Artikel 53. Loslaten, de kunst van het leven
Artikel 79. De vijf vragen om knopen door te hakken

10. Je bent meer gaan bewegen. Ongemerkt heb je meer energie gekregen en ben je gaan merken dat je vaker de trap neemt, behoefte hebt om te wandelen. Vaker staat, in plaats van de hele dag zit. Vaker de fiets neemt in plaats van de auto. Misschien wel vaker aan het dansen bent? Al die kleine veranderingen zorgen ervoor dat je je hersenen een groot plezier doet! Door te bewegen bevorder je namelijk de samenwerking tussen je linker- en je rechter hersenhelft en dat verbetert je concentratie enorm! Lees hierover artikel 21: Loop jezelf slim!

En jij? Merk jij ook dat je concentratie is verbeterd door de MIR-Methode? Ik hoor het graag van je! Schrijf het hieronder, dankjewel!
Met de toets ‘End’ op je toetsenbord spring je meteen naar het invulformulier.
Persoonlijke gezondheidsvragen graag stellen aan een MIR-Methode begeleider!

Dat je maar heerlijk met een helder hoofd door het leven mag gaan!
Groetjes, Mireille Mettes

P.S. Je doet me een groot plezier als je dit artikel wilt doorsturen naar anderen! Plaats het gerust op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: www.mirmethode.nl  Bekijk daar de video en ook de instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning.


Reacties

159. Tien tips voor verbetering van je concentratie met de MIR-Methode — 11 reacties

  1. Hoi Mireille,
    Er is blijkbaar effectief een link tussen het eten van gluten(tarwe) en concentratiestoornissen. Maar niet enkel gluten. Voor sommige mensen blijken ook lactose, spinazie en nog een aantal andere producten problemen te geven. Het zou iets te maken hebben met een slechte werking van een bepaald enzyme, waardoor afvalstoffen niet goed afgevoerd worden, maar in de hersenen terechtkomen, waar ze gaan werken als neurotransmittors en extra signalen teweeg brengen tussen hersencellen. Meer info hierover kan je terugvinden op de website van “centrum de poort” te Lier(BE).

    En ook nog even… ik vind het prachtig wat je doet… bedankt (namens de mensheid ;-)) !!

    Veel liefs,
    Pascale

  2. Hallo Mireille,

    Sinds gisteren ben ik weer begonnen met MIRren na twee jaar. Destijds hield ik het na enkele weken mee op. Maar nu voel ik dat het ok is om weer ermee aan de slag te gaan. Wel lees ik wekelijks je blog om toch ‘binding’ te voelen en de reacties te lezen. Over enkele weken laat ik weten wat het MIRren mij tot dan toe heeft gebracht. Ik voelde mij geaard na afloop en warm na de eerste sessie van gisteren.) Ga zo door!

    Groetjes, Irma.

  3. Dag Mireille, Wat fantastisch om met je MIR methode kennis te maken en je enthousiasme waarmee je het de wereld wilt laten weten en dat je niet over de kosten begint.
    (Ik zal doneren!)
    Ik woon in Australie en geef daar meditatie cursussen en op een van de komende dagen,wil ik mijn cursisten laten kennismaken met de MIR methode.
    Dank ook voor je Engelse web en mijn complimenten voor je Engels!!!

    Als je het over de hormonen hebt dan spreek je o.a. over de hypofyse en wij zeggen: Pituitary gland en tegen de pijn appel klier: Pineal gland.

    Veel dank en ik probeer het uit en ga er daar mee aan de slag in September.

    Warme groet,

    An

    • Beste An,
      How great dat de MIR-Methode ook in Australië omarmd wordt! Ik hoop dat het daar ook vele mensen bereikt! Zo te lezen help jij daar al veel aan mee! Ik neem aan dat ik die pituitary gland en pineal gland een keer door elkaar gooide? Ik zal het uit mijn hoofd leren! Dankjewel voor de aanwijzing!
      Groetjes, Mireille

  4. hallo,
    wat stap 5 en 7 betreft, ik was al drie weken bezig toen ik het las.
    te laat dus. ik had het boek besteld in de standaard boekhandel en het duurde nogal lang voor het er was.
    Misschien vroeger vermelden op de website ???

    groetjes

    Rita

  5. hoi Mireille,

    Ik merk wel dat ik beter uitgerust ben als ik wakker wordt.
    Helaas ben ik gek op brood, ik eet wel vaak zuurdesembrood.
    Wel heb ik gemerkt dat niet snoepen en niet drinken een helder hoofd geeft, en dat je er ook nog eens dunner van wordt.
    En ik werk nu als Postbode, ook een prè

    groetjes Marian

    • Hai Marian,
      Ja, dan heb je echt drie goede ingrediënten bij elkaar gebracht! Ben blij voor je dat je beter uitgerust wakker word!
      Veel geluk!
      Groetjes, Mireille

  6. Hoi Mireille
    Ik wil hier even iets delen.Ik was in gesprek met een vrouw die heb ik uit gelegd wat de MIR-Methode is.
    Waarop ik haar aan rade met stap 5 en 7 te beginnen.
    Dat heeft ze gedaan.
    Een week later sprak ik haar.
    Ze vertelde dat ze zo heerlijk sliep.
    En dat enkel met stap 5 en 7
    Hoe fijn is dat.
    Groetjes Corrie Wouters MIR- Methode begeleider in Uithoorn

    • Hai Corrie,
      Heerlijk om te horen! Ja, met stap 5 en 7 alleen kan het ook al. Als de slaapproblemen bijvoorbeeld komen door voedingstekorten, dan kan het daarmee al opgelost zijn. Blij voor haar! En dankjewel dat je het aan haar hebt uitgelegd!
      Groetjes, Mireille

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!