151. De 4 emoties waar alles om draait!

emoties

Zeggen wat je echt voelt. Wat er in je om gaat. Waar je zorgen over hebt, waarom je zo blij bent met iemand. Het is iets dat de meeste mensen niet gewend zijn. Op school leer je kennis, feiten, vaardigheden. In je werk gaat het over feiten, cijfers. Maar de taal van gevoelens spreken, is een ander vak. Hoe maak je aan iemand duidelijk dat je ergens boos over bent, dat je je ongerust maakt, dat je ergens bang voor bent? Mensen zwijgen en houden het binnen. En vaak is het om de ander te sparen, dat je geen ruzie wilt en omdat je eigenlijk niet weet hóe je het zou moeten zeggen.

Wat voel je eigenlijk?

Meestal leren we niet over onze gevoelens te praten. Thuis niet, op school niet. We weten niet beter! En vaak zijn we ons niet eens bewust van wat we voelen en stappen we eroverheen. Dan gaan we anderen iets verwijten, mokken of zwijgen, zonder dat we precies weten waarom.
De eerste stap is altijd om met jezelf te praten. Binnen de geweldloze communicatie zijn er 4 basis-emoties, de 4 B’s. Dat houdt het lekker overzichtelijk:

Blij
Bang
Boos
Bedroefd

En het is zo simpel: je kunt altijd je gevoelens onderzoeken en jezelf afvragen: ben ik blij, bang, boos of bedroefd? En als je dat eenmaal helder hebt, kun je met jezelf in gesprek gaan en jezelf vragen: hoe komt het dat ik blij/bang/boos/bedroefd ben? En dan even stil zijn en wachten wat je jezelf hoort zeggen. Dat is alles! En het is een mega-stap als je je dit eigen maakt, want het haalt veel onnodig gedoe uit je leven!

Geweldloze communicatie, verbindende communicatie

Als je de woorden wilt leren om je gevoelens te uiten, doe jezelf dan een lol en bekijk eens de video’s die op YouTube staan van Marshall Rosenberg. Deze man vertelt op een hele duidelijke en illustrerende manier hoe je je gevoelens kunt uiten. En dan zó dat je een ander niet kwetst of in de verdediging drukt. Want dat laatste speelt natuurlijk ook nog een grote rol: de gevoelens van de ander! Het boek dat hij erover schreef, ‘Geweldloze communicatie’ is nóg makkelijker en leest net zo fijn als de Libelle: duidelijke taal die iedereen begrijpt.

MIR-Methode en gevoelens uiten

In de MIR-Methode helpen vooral stap 3 en 8 jou om je gevoelens te uiten.

  • Het begint met stap 3. ‘Vader loskoppelen. Moeder loskoppelen‘. Het voorbeeldgedrag van ‘gevoelens doen er niet toe’ wordt losgekoppeld.
  • Binnen stap 8 ‘Chakra’s en aura optimaliseren‘ is de hoofdrol voor chakra 5, je keelchakra. Hoe meer die chakra weer kan stromen, hoe makkelijker het voor jou wordt om je gevoelens te uiten.

En jij? Merk jij ook dat door het doen van de MIR-Methode het steeds makkelijker wordt om je gevoelens te uiten? Ik hoor het graag van je! Schrijf het hieronder, dankjewel!
Met de toets ‘End’ op je toetsenbord spring je meteen naar het invulformulier.
Persoonlijke gezondheidsvragen graag stellen aan een MIR-Methode begeleider!

Dat je maar steeds beter gaat zien wat je nu eigenlijk voelt!
Groetjes, Mireille

P.S. Je doet me een groot plezier als je dit artikel wilt doorsturen naar anderen! Plaats het gerust op jouw Facebook-pagina of verstuur het via je email, Twitter of Linked-in! Gebruik de knoppen aan de linkerkant! Dankjewel!

P.S. Ken je de MIR-Methode nog niet? Ga dan naar de home page: www.mirmethode.nl  Bekijk daar de video en ook de instructievideo. Meld je op de home page ook aan voor de nieuwsbrief en de 6 weken begeleidingsmailtjes voor extra ondersteuning.


Reacties

151. De 4 emoties waar alles om draait! — 31 reacties

  1. Hallo Mireille
    Voor mij bestaan er maar 3 B”s Bang Boos en bedroefd
    Door mijn kinderen. ZIJ maken mij bang boos en het meest nog bedroefd.Ik ga al 6 maanden naar een consulente maar er is zoveel mis in mijn leven. Zij werkt eraan maar de foute dingen komen altijd terug.Ik voel niet veel verbetering ligt het aan mij ,trek ik de foute dingen altijd aan. Ik wil eindelijk een beetje positivisme ik doe mijn best maar het lukt niet.Ik hoop op een verlossende toekomst van alle problemen met de MIR methode.

    • Beste Sien,
      Hoewel het echt heel pittig kan zijn, ben je uiteindelijk altijd zelf degene die dingen kan veranderen. Ik ben blij dat je bij een consulente bent, zodat je eraan kunt werken. Ik wens je heel erg veel sterkte en probeer te zien wat je al hebt weten te veranderen.
      Veel sterkte en vooral veel geluk gewenst!
      Groetjes, Mireille

  2. Sinds ik bezig ben met de MIR methode heb ik last van mijn tong.
    Schijnbaar schuur ik zowel s’ nachts als overdag onbewust langs mijn tanden. Momenteel span ik mijn tong ook steeds aan. Ik ben al maanden bezig en hoopte dat het over zou gaan. Het is wel een poosje weg geweest maar het is weer terug.
    Weet jij wat ik hier aan kan doen ?
    Groetjes Joke

    • Beste Joke,
      Je zou een keer naar een MIR-Methode begeleider kunnen gaan om te laten uitzoeken wat er in je onbewuste speelt. Ik vermoed dat je ergens gefrustreerd over bent en dat je tong je eigenlijk iets wil ‘zeggen’. Kijk ’s of je het duidelijk kunt krijgen als je op een stil moment (bijv. ’s ochtends vóór de wekker) aan jezelf vraagt: ‘Wat is er toch?’ ‘Wat wil je me zeggen?’ Dat je onbewuste je iets duidelijk wil maken, is in ieder geval het signaal dat je tong je aangeeft. Ik hoop dat het snel duidelijk voor je wordt!
      Groetjes, Mireille

  3. ik mariella voel mij vandaag een B persoon vooral boos en bedroefd
    door dat mijn eigen kinderen mij bedroefd maken.
    daarom zeg ik nu dank u wel .om dat ik de MIR-METHODE kan toepassen.

  4. Ik heb z n zes weken achter elkaar de mir methode gedaan.
    Ook ben ik bij een voetreflexologe.
    Ik volgt blogs om te te laten inspireren
    Ik lees ook over metafische achtergrond van lichamelijke klachten
    Ik mediteer soms
    Probeer gezonder te eten.
    En ja ik ga mij nu een blijer mens voelen…luchtiger..alsof er een deken van mij af is gehaald.

    De grootste verandering was dat ik in een blog las dat ik mijn eigen ziel kon vergeven…ik geloof namelijk dat ik voor mijn geboorte in de gedaante als ziel , gekozen heb voor dit leven met deze gevoelens en ervaring en pijn. Omdat ik als ziel uitdaging zag om te kunnen groeien in liefde.
    Dus alles wat is gebeurt is volgens plan..ook de pijn en het verdriet en de eenzaamheid….dat is dus gelukt…dus nu is de opdracht om mijzelf zo op waarde te ervaren, met al mijn pijn en verdriet..dat de liefde voor mijzelf, het kind in mij en me ziel samen gaan voegen..
    En niet te vergeten het lijden de pijn en het verdriet heeft me gevormd en talenten gebracht…ontstaan uit overleving…maar nu toch echt talenten….door dit overzicht is de pijn van een andere lading geworden..
    Dus ik troost mijn kind en geef het wat het gemist heeft
    Ik waardeer mij zelf in het nu met al mijn talenten
    En ik dank mijn ziel voor zoveel moed en geloof in mij.

    O wouw happy
    Liefs kit

  5. Hallo,
    ben ook tamelijk neutraal maar blij en zalig. al die negatieve gevoelens komen vaak uit zorgen die men maakt over dinges die zou kunnen gebeuren. Ik dacht dat die stabiele goede gevoelens komen door de jaren van grijze haren en wijsheid…Waar ik me vroeger over boos maakte, zoek ik nu naar oplossingen zonder boze gevoelens kan je veel beter denken, niet? Vredevol Diana

  6. Ik las laatst een uitspraak van Loesje, die ik wel toepasselijk vind:

    Zinvol geweld:

    Strijden tegen een machteloosheid!

  7. Dag Mireille wil je bedanken voor al jou berichtjes .denk er daardoor steeds weer aan de MIR-Methode te doen als ik het weer den tijdje kwijt ben.er gebeurt vanalles in de goed zin.dank ervoor .lieve groet Ineke

  8. Geweldloze communicatie is in een woord geweldig. Ik heb zelf twee cursussen gevolgd en heb er tot op de dag van vandaag heel veel profijt van. En wat de emoties betreft:vandaag ben ik blij opgestaan, een lekker ontbijten genoten en dat is toch super. Bedankt voor alles wat je doet om ons van onszelf bewust te laten worden. Fijn dat je er bent.
    Lieve groetjes van Barry uit Zwitserland

  9. ja ik probeer iedere dag aan mezelf te werken en kijken hoe ik me voel en wat ik uitdraag, soms berisp ik mezelf en neem me weer voor om het de volgende keer beter te doen het blijft een levensproces, maar ik wordt er steeds beter in en soms ben ik heel erg blij met mezelf en hou van mezelf wie ik ben mijn naam is niet voor niets Trudie Liebe

  10. Ik leerde in verschillende opleidingen nog een vijfde ‘B’ die van Beschaamd. De meningen zijn verdeeld over of dat nu wel of niet een emotie genoemd mag worden. Het heeft in elk geval een grote en inperkende invloed op ons Zijn.

  11. Hai mireille, ik doe nu vanaf 1 april de MIR-Methode, helaas voel ik meer pijn, moet ik er wel mee door gaan? Ik hoop dat je zegt dat ik er gewoon mee door moet gaan, ik ben eigenlijk wel een beetje radeloos. Ik zie graag je reactie tegemoed. Groetjes Marion.

    • Beste Marion,
      Je moet helemaal niks. Als je het niet meer fijn vindt, mag je altijd ophouden met een methode. Dat ten eerste! Verder verwacht ik dat je lichaam gewoon heel hard aan het werk is, o.a. met vrij vechten en opruimen, maar dat je meer pijn hebt, vind ik niet fijn voor je. Wil je daarom een keer een afspraak maken bij een MIR-Methode begeleider om uit te zoeken wat er aan de hand is?
      Groetjes! Mireille

  12. Hallo Mireille, dankjewel voor deze nieuwsbrief en zal de 4 B’s zeker uitproberen wanneer ik voor mezelf duidelijk wil maken waarom ik me soms zo vervelend voel.
    Ik ben het laatste jaar al zo goed opgeknapt met meer energie, dit komt mede door de MIR-methode. daarvan ben ik overtuigd! Ook ben ik volgende week bij de internist benieuwd of mijn kalium/magnesium waardes op peil zijn.( syndroom van Gitelman)
    Ik kijk uit naar jouw video over de meridianen. Veel succes hiermee.
    hartelijke groetjes Emilia

  13. Gevoelens, dat hoort bij ECHT ZIJN.
    Dat zijn we niet gewend.
    Bewustzijn.
    Liefde.
    De nieuwe energie van de nieuwe aarde.

  14. 4×B blij moet ik soms zoeken. bang boos en bedroefd zijn constant aan wezig of leggen op de loer wat is dat toch.wel fijn jou mails
    dankjewel.

  15. Inderdaad, de 4 B’s tuimelen dagelijks over me heen, meestal als ik de slaap niet kan vatten. Huilen, schreeuwen, bidden….De blijheid laat me het vaakst in de steek.

  16. Hallo Mireille , dank voor de vier B’s . Duidelijke en belangrijke handvaten om uiteindelijk de regie over je eigen leven te gaan voeren . Het is mij gelukt om middels o.a. de MIR methode de regie over mijn eigen leven te gaan voeren . Mijn intentie is gezet en verhoord . Hiervoor een grote B van Blij dus.

    Zoals je weet is mijn missie mensen met moeilijker verstaanbaar gedrag een stem geven . Over geweldloze communicatie gesproken , deze mensen spreken enkel de taal van het hart veelal in een woordeloos bestaan . Zij willen op hun manier hun leven met ons delen , wij kunnen zoveel van hun leren . Voor een ieder die werkt met mensen met een meervoudige complexe beperking .
    Gebruik de MIR methode en de wereld gaat open .
    Mireille dank voor alles en mocht je het op prijs stellen , dan introduceer ik je graag bij een hartverwarmend project .

  17. Hallo Bezige Bij Mireille
    Vanuit zonnig Spanje wil ik wederom mijn dankbare gevoelens omtrent je werk uiten..
    Voor die niet “weters” ik heb de MIR-Methode leren kennen in een donkere periode van dit Leven, en dat viel niet mee als positief en opgewekt mens altijd… Tot ik Mirr Methode “ontdekte” het kwam op mijn pad…. prachtig… Blij… Dankbaar… Dat ben ik allemaal ..
    Het heeft me mega geholpen de ☀️ Weer te vinden.. En… Belangrijk.. Ik doe het regelmatig..minder momentje ? Mirr…
    maar.. Ik ben ook heel anders naar dingen gaan kijken hierdoor..
    Voorbeeld: staat vandaag id krant…. Waarschijnlijk acties van boze werknemers in Frankrijk op grote wegen…. Ik denk…nou? Ja volgende week rijden we terug… Ik zie wel..laat me nu toch niet gek maken.. Vroeger zou dat anders zijn.. Dan schoot ik meteen in stress en o nee wat als????
    Lang verhaal misschien, maar het staat voor enthousiasme voor De MIR METHODE ..dus doen…. Zonnige groet.. Anneliet

  18. Ik ben hier al druk mee bezig. Er is een verschil, ik heb mijn gevoel jarenlang weggestopt. Het komt nu regelmatig aan de oppervlakte. Vooral bang zijn is nu een probleem. Ik voel de angst die ik als kind vroeger voelde en weggestopt heb. Mijn angst moet volwassen worden. Al die jaren leefde ik met mijn verstand. Daar ben ik heel ver mee gekomen. Nu loop ik af en toe met een knoop in mijn maag. Maar ik ben blij dat het naar bovenkomt allemaal.

    • Beste Janny,
      Ja, best heftig als je het gaat voelen, he? Soms helpt het om jezelf dan toe te spreken als de volwassene en dat de angst die je als kind had, minder heftig hoeft te zijn, omdat je nu als volwassene sterker en mondiger bent.
      Veel sterkte!
      Groetjes, Mireille

  19. Beste Mireille,

    Dank voor de aandacht voor het werk van Geweldloze Communicatie. Een gouden ei wat mij betreft. Contact met jezelf en anderen op een manier die verbind. Er bestaan lijstjes met ‘gevoelens’. Gelukkig veel gevarieerder dan de 4 B’s. Te downloaden. Bij Ai Opener bijvoorbeeld. http://www.ai-opener.nl/herinneringskaartjes.html

    Zelf schreef ik er laats de volgende blog over: http://www.theemptycupcompany.nl/e-mails-die-luisteren-smeden-banden/

    Kind thoughts en dank voor je werk. Als ik rond dit thema kan bijdragen, doe ik dat graag.

    Odette Bovenberg

  20. Lieve Mireille.
    Dank voor alles wat je deelt met ons. Zelf volg ik de Cursus in Wonderen.
    Daar leer ik dat er maar 2 emoties zijn, nl. Liefde en Angst. Ik zou Blij scharen onder
    Liefde en de andere drie, onder Angst, en vandaar uit bij mijzelf te raden gaan.
    Deze vierdeling is ook heel duidelijk om inzicht te krijgen, en daar gaat het om.
    Ga nog heel lang door met delen.
    Lieve Groet van Trude.

  21. Opgewekt,vrolijk,stilzwijgend,vreugdevol zijn voor mij woorden die direct opkwamen naast blij zijn.

    Geniet van elke seconde .

    Als je bedroefd,boos,of verdrietig bent heb ik ervaren om het tegenovergestelde ervoor in de plaats te bedenken.

    Krijg je direct een andere trilling.

    Of een mantra herhalen zodat je IN de gedachtevorming veranderING creeert,ontvangen mag.

    Hart.gr.
    Titi.

  22. Op dit moment ben ik geen van de B’s.
    Oeps, ben ik dus gevoelloos? Is er al zoveel schade aangericht?
    Waarom is er maar 1 positief gevoel?

    • Beste Wilma,
      Ja, bijzonder he, dat er maar 1 positief gevoel is! Kan je zien waar we met z’n allen de treurnis door laten ontstaan. In werkelijkheid zijn er vele vormen van blijheid, maar in onze Nederlandse taal zijn er meer sombere woorden voor gevoelens dan blije woorden. Dat schijnt in andere talen heel anders te liggen!
      Voor de methode Geweldloze communicatie worden deze 4 emoties gehanteerd, vandaar dat er hier 1 positief gevoel genoemd wordt. Positieve gevoelens zijn niet zo vaak het probleem, negatieve wel. Je hoeft niet per se iets van de 4 B’s te voelen, je kunt je ook ‘neutraal’ voelen. En verder observeren bij jezelf wanneer je daarin verandert en hoe dat komt!
      Veel geluk!
      Groetjes, Mireille

  23. Hallo Mireille komt bij mij heel bekent voor de vier B’s, dankjewel hier ga ik mee aan de slag, dankjewel voor al die e-mails die je stuurt iedere week ik heb er veel aan lieve gr.loeske

  24. Ik kan over alles in mijzelf in gesprek gaan, Mireille (blij, bang, boos, bedroefd) … dat kan ik en dat gebeurt in mij ook heel vaak … maar zelden (meestal nooit) krijg ik antwoord/ enige reactie … ook niet bij het toepassen van die MIR-Methode … sorry … Mijn leven blijft een puinhoop van verdriet en gemis …

    • Beste Nicole,
      Zijn er mensen om je heen waar je mee kunt praten erover? Soms, als de emoties over elkaar heen buitelen, kan het zo moeilijk zijn om die kluwen uit elkaar te halen. Vaak is verdriet wel de diepste emotie waar alles overheen komt te liggen, maar het helpt als iemand het met je wil ontwarren. MIR-Methode begeleiders zijn daar ook voor.
      Veel sterkte!
      Groetjes, Mireille

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Vul alleen je voornaam in!